Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:19:46 GMT

دستگاه حسگرزیستی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۴۱۰۱

دستگاه حسگرزیستی ویژه بیماری آلزایمر ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر فائزه شکری مجری این طرح تحقیقاتی و عضو علمی پژوهشگاه رویان گفت: در این طرح پژوهشی اولین حسگر زیستی الکترو شیمیایی ویژه بیماری آلزایمر ساخته ‌شد که در آن «مارکر تائو فسفریله» در خون و مایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به آلزایمر اندازه گیری می ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با در نظر گرفتن اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر درجلوگیری از پیشرفت بیماری، در این پروژه تلاش شد ابزاری طراحی شود که با کمک آن بتوان ابتلا به آلزایمر را از طریق بررسی حجم بسیار کمی از خون یا مایع مغزی نخاعی فرد نشان داد.

مجری این طرح تحقیقاتی ادامه داد: با در نظر گرفتن طراحی این حسگر، می‌توان از آن با انجام تغییراتی درشناسایی بیماری‌های دیگر از جمله سرطان نیز استفاده کرد.

به گفته این محقق بیماری آلزایمر ماهیت پیشرونده دارد، بطوری که نمی توان دقیقا مشخص کرد که از چه زمانی این بیماری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری به دنبال تخریب و مرگ نورون‌های مغزی که در حافظه و یادگیری نقش دارند، ایجاد می‌شود، یادآور شد: با در نظر گرفتن رشد آمار مبتلایان، همگام با افزایش میانگین سن جمعیت، تشخیص زود هنگام این بیماری اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

شکری با بیان اینکه امروزه تشخیص یا پیشرفت بیماری را می‌توان از طریق نمونه‌ برداری از بافت یا نمونه ‌برداری از مایعات بدن بیماران بررسی کرد، خاطر نشان کرد: روش‌های نمونه‌برداری از مایع‌های فیزیولوژیک به‌ دلیل غیرتهاجمی بودن گزینه مناسبی برای بیماران و پزشکان به حساب می‌آیند و در این طرح تلاش شد اولین حسگر زیستی بیماری آلزایمر ساخته شود که در آن مارکری اندازه‌گیری می‌شود که قبلا نشان داده شده که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش کلیدی دارد.

وی اضافه کرد: از این دستگاه می توان برای شناسایی مارکرهای آلزایمر در وزیکول های برون سلولی در حال چرخش درخون بیماران نیز استفاده کرد.

کد خبر 5394847 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: آلزایمر علوم شناختی ستاد علوم شناختی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گوگل فناوری فضایی خودروی برقی حاکمیت سایبری هوش مصنوعی تلسکوپ شرکت دانش بنیان خودروی خودران ناسا حکمرانی فضای مجازی اینستاگرام نجوم بیماری آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۴۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی ناصحی، روز دوشنبه در نشست خبری گفت: حدود ۲ سال از عمر صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد. هنگامی که این صندوق ایجاد شد، میزان بودجه تخصیص یافته معادل ۵ همت (۵ هزار میلیارد تومان) بود و در سال گذشته به ۷ همت رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر، میزان بودجه تخصیص یافته صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال جاری معادل ۹ همت است.

ناصحی با بیان اینکه موضوع حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در کانون توجه قرار گرفته است، افزود: دولت و وزارت بهداشت به موضوع حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج توجه کرده‌اند و بیمه‌های پایه در جهت پوشش خدمات گام برداشته‌اند. حدود ۲ سال از عمر صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج می‌گذرد اما از شاکله بسیار خوبی برخوردار است.

وی درباره بیماری‌های تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: ۱۰۷ گروه از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار دارند.

کد خبر 6098116 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!