Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس انجمن دوستی ایران و روسیه با اشاره به چهار محور پیشنهادی جمهوری اسلامی در سفر رئیسی به مسکو تاسیس بانک آفشور یا فراسرزمین و ایجاد سوئیفت روبل پایه را از این جمله دانست. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمودزاده رییس انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه،  از حدود دو‌ماه قبل که زمزمه سفر آیت الله رییسی به روسیه شکل گرفت فعالیتها ی مختلف در این حوزه آغاز شد، گفت: این سفر تاریخ ساز و استراتژیک بوده و برای  هر دو کشور و حتی منطقه حساس و سرنوشت ساز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیدار به دعوت آقای پوتین انجام شده و دلیل برگزاری سفر در ژانویه 2022 اهمیت فوق العاده اقتصادی و فرهنگی حضور رییس جمهور ایران در روسیه است.

وی افزود، بایستی فرهنگ زیربنای توسعه قلمداد شود، همان اندازه که ما به روسها  نیاز داریم و به همان اندازه آنها نیز به ما نیاز دارند. اگر روسیه به بندر استراتژیک چابهار و روابط با هند و چین  می اندیشد یعنی این کشور به ایران نیاز دارد. هر سفری از این دست پر خیر و برکت بوده و بسیاری از موضوعات منطقه و جهانی مربوط به کشور در این سفر بحث خواهد شد.

وی افزود، روسها اعلام کرده اند به احیا سند فرهنگی قدیمی دو کشور علاقه مند بوده و این سند بایستی توسعه پیدا کند، به طور خلاصه بر خلاف تصور رایج آنها خواستار توسعه حوزه فرهنگ دو کشور هستند.

اگر سند و تفاهم نامه ای که قرار است امضا شود در اختیار متخصصان قرار گیرد، میتوان از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد برای تدوین و تدقیق سندها استفاده کرد. بر این اساس باید نگاه و مطالبات مردمی به ظرفیت دولتی افزوده شود. به صورت خلاصه برای اینکه این سند  عملیاتی شود، بایستی از سوی مردم و تشکلهای مردمی مورد پذیرش قرار گیرد.

رییس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: در موضوع بازگشت محصولات کشاورزی،  از شش ماه قبل به ایران و نهادهای دولتی کشور هشدار داده شده بود اما توجه لازم به این هشدارها نشد. در این راستا  به نظر میرسد بایستی از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی برای حل و فصل چالشهای اقتصادی در تعامل با شرکای خارجی استفاده شود.

محمودزاده گفت: اگر چالش مربوط به هم افزایی لازم بین دو‌ کشور حل و فصل شود میتوان بخشی از مشکلات اقتصادی فعلی را حل کرد. در این بین یک سوال مطرح می‌شود که چرا تا امروز در امر ارتباط با روسیه مشکل داشته ایم، به نظر می رسد عدم تعامل زیرساختی نقش اصلی را در این نقیصه بازی کرده است.

وی با بیان اینکه، باید افق سند همکاری دو کشور حداقل تا 2050تعریف شود، گفت: در بحث برجام تمام طرفین به قدرت ایران اعتقاد داشته و بخشی از پیشرفت های این حوزه با کمک روسیه و‌ چین انجام شد.

محمود زاده با اشاره به چهار محور پیشنهادی جمهوری اسلامی در سفر رییس جمهور به این کشور گفت ابتدا باید یک بانک آفشور یا فراسرزمین ایجاد و سوئیفت روبل پایه شکل گیرد. از طرف دیگر توسعه گردشگری در خزر میتواند زمینه ساز توسعه فرهنگی دو‌‌کشور شود. تا امروز از اقتصاد مرز غافل بوده ایم در حالی که ظرفیت قابل توجهی در این حوزه وجود دارد. در این بین حذف روادید سفر یک پیشنهاد استراتژیک است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید دارند، آینده از آن کریدورهاست و در این بین نقش کریدور شمال جنوب غیر قابل اغماض است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ایران و روسیه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

حسین امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران  در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، با «هاکان فیدان » وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

مذاکرات وزیران  امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر روند تحولات منطقه بویژه تحولات غزه، همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تلاش ها و تحرکات برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا بویژه بر نتایج سفر آیت‌الله رئیسی به آنکارا متمرکز بود.

امیرعبداللهیان در این دیدار  ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ضرورت ایفای نقش نیرومندتر و فعال تر کشورهای اسلامی به‌ خصوص ایران و ترکیه در حمایت از مساله فلسطین را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این دیدار مواضع کشورمان را در روند عملیات مقتدرانه وعده صادق در چارچوب دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران و در  تنبیه رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

 امیرعبداللهیان در خصوص دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آنکارا تاکید کرد: ارزیابی ما از مذاکرات روسای جمهور ایران و ترکیه و توافقات و پیگیری های صورت گرفته مثبت است، اما باید نتایج کامل توافقات محقق شود.

وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین دیدگاه مشترکی در مورد لزوم پیگیری مستمر توافقات سفر ابراهیم  رئیسی به ترکیه داشتند و  بر لزوم فعال تر شدن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز ابراهیم  رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی کرد 

هاکان فیدان توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری های دو کشور در مجامع منطقه ای و ببن المللی استقبال کرد .

وزیر خارجه ترکیه با تشریح رویکرد و مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین بعنوان مهم ترین مساله جهان اسلام، موضع‌ همتای ایرانی خود مبنی بر ضرورت ایفای نقش فعال و پویاتر کشورهای اسلامی به خصوص ترکیه و ایران در سازمان همکاری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راههای پایان بخشیدن به جنگ و جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود
  • روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»