Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناآرامی‌های اخیر قزاقستان، بار دیگر پای تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس و نشان شوالیه‌اش را به خبرها کشید.

به گزارش ایسنا، وب‌سایت روزنامه دیلی میل با اشاره به حضور تونی بلر در ویدیوی بیستمین سالگرد به قدرت رسیدن نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری سابق قزاقستان در سال ۲۰۱۲ علیرغم آگاهی از استبداد او در اداره کشور، نسبت به اعطای نشان گارتر به این سیاستمدار سابق انگلیس انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این ویدیو به تمجید از دولت وقت قزاقستان پرداخته و در توصیف مردم این کشور گفت: آن‌ها مردمی باهوش، توانمند و مصمم بوده و به کشور خود افتخار می‌کنند.

بلر در ادامه قزاقستان را دارای "ظرفیت اقتصادی خارق‌العاده" دانست که این کشور را به یک قدرت جهانی تبدیل کرده است.

دیلی میل از حضور بلر در این ویدیو که تبلیغات سیاسی نظربایف به حساب می‌آمد، انتقاد کرد. این روزنامه، نظربایف را رهبری مستبد خواند که از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ این کشور را با مشتی آهنین اداره می‌کرد.

حکومت نظربایف با قتل و به زندان انداختن مخالفان، بستن مطبوعات اپوزیسیون و انتقال میلیاردها دارایی کشور بزرگ و غنی خود به شبکه‌ای "فریبکار" از نزدیکان و اعضای خانواده‌اش مشهور بود.

او اندکی پس از انتشار مستند سالروز ریاست جمهوری‌اش با حضور تونی بلر، از کانیه وست، رپر مشهور آمریکایی برای خواندن در جشن ازدواج نوه‌اش دعوت کرد. نظربایف در حالی به این خواننده بیش از دو میلیون پوند پرداخت کرد که میانگین درآمد "سالانه" یک شهروند قزاقستان حدود ۵۰۰۰ پوند بود؛ این بدین معناست که او درآمد ۴۰۰ سال کار یکی از شهروندان کشورش را تنها در یک شب برای خانواده‌اش خرج کرد.

به گفته دیلی میل، با توجه به سابقه نظربایف و ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان که تا امروز حدود ۴۰۰۰ بازداشتی در پی داشته که با حبس ابد مواجه هستند، تنها چیزی که می‌توانست این نخست وزیر سابق انگلیس را به حمایت از رهبری مانند نظربایف سوق دهد، پول بود.

این روزنامه همچنین بلر را به کسب درآمدهای هنگفت از طریق مشاوره سیاسی به کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، کویت، مغولستان، امارات متحده عربی و ویتنام متهم کرد.

همچنین به گفته دیلی میل، او علی‌رغم حمایت دیرینه‌اش از مقابله با تغییرات اقلیمی، حاضر شد تا در ازای دریافت ۴۰ هزار پوند در ماه و پورسانت دو درصدی از هر قرارداد، برای یک شرکت نفتی عربستان سعودی لابی‌گری کند.

گرچه کارزار جمع‌آوری امضا برای پس گرفتن نشان شوالیه بلر غالبا بر روی "جرایم جنگی" مربوط به حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ تمرکز دارد، اما شاید بتوان گفت که بدنام‌ترین میراث او، کسب و کاری است که پس از ترک منصب نخست‌وزیری انتخاب کرد.

او تا سال‌ها یکی از پردرآمدترین سخنرانان عمومی جهان بود و گاهی حتی ۳۰۰ هزار دلار برای یک سخنرانی دریافت می‌کرد.

او همچنین مدتی را به عنوان مشاور شرکت‌های خدمات مالی زوریخ و جی‌پی مورگان مشغول به کار بوده و مجموعا درآمد سالانه سه میلیون پوند را دریافت کرد. اما منبع درآمد اصلی او از جانب رهبران مستبد جهان تامین می‌شد.

اسنادی که به دست دیلی‌ میل رسید نشان داد که او از نظربایف درخواست مبلغ سالانه ۵.۳ میلیون پوند کرده است تا با دولت "فریبکار" این کشور همکاری کند. او در ازای این مبلغ، وعده ارائه "مشاوره اختصاصی استراتژیک" و چهار سفر به پایتخت قزاقستان در سال برای ملاقات با "تصمیم‌گیران" را داده بود.

طبق این اسناد، او علاوه بر به اشتراک‌گذاری تجربیات، حمایت از حل و فصل مسائل و ارائه پیشنهادات، وعده داده بود که هر زمان که نمایندگان رهبری این کشور خواستند، می‌توانند در لندن میهمان بلر باشند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که بلر در واقعه کشته شدن ۱۴ معترض در شهر جانااوزن و مدیریت این واقعه در مجامع بین‌المللی، به نظربایف کمک کرده و به او پیشنهاد داده بود که با خطاب قرار دادن غرب، یادآوری کند که این اتفاقات ناگوار، نباید موجب فراموش کردن پیشرفت‌های عظیم قزاقستان شود.

بلر همچنین به رئیس جمهوری سابق قزاقستان کمک کرد تا علیرغم کشتار جانااوزن، یک طرح همکاری را در پارلمان اتحادیه اروپا به تصویب برساند.

به نوشته دیلی میل، گرچه ملکه انگلیس این نشان را با ۱۳ سال تاخیر به او اعطا کرد، اما دلیلش هرچه باشد، موارد فوق‌الذکر باید در دادگاه برای پس گرفتن این نشان از بلر استفاده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تونی بلر نشان شواليه نورسلطان نظربایف قزاقستان بحران در قزاقستان تونی بلر دیلی میل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۴۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چلسی به دنبال گئورگی سوداکوف، وینگر ۶۵ میلیون پوندی شاختار دونتسک / دیلی میل

به نظر می‌رسد آبی‌ها قصد دارند پس از جذب میخایلو مودریک، خرید دیگری از شاختار دونتسک داشته باشند. 

چلسی در حال افزایش علاقه خود به گئورگی سوداکوف، هافبک با استعداد شاختار دونتسک است.

طرفداری | به گزارش دیلی میل، این ملی پوش اوکراینی که 65 میلیون پوند ارزش گذاری شده، در این فصل هشت گل برای باشگاه و کشورش به ثمر رسانده است که یکی از آن‌ها در جریان پیروزی 3-0 شاختار مقابل اودسا در روز یکشنبه بود. آرسنال، منچستر سیتی و لیورپول در طول این فصل عملکرد او را زیر نظر داشته اند، در حالی که از ایتالیا نیز نسبت به وی ابراز علاقه شده است.

به نظر می رسد چلسی در هفته های اخیر با نمایندگان سوداکوف صحبت کرده تا از جزئیات مالی انتقال مطلع شود. سرگئی پالکین، مدیرعامل شاختار، اخیراً به عنوان مهمان در استمفوردبریج حضور داشت تا شاهد پیروزی 6-0 چلسی مقابل اورتون باشد.

پالکین پس از بازی به رسانه ها گفت:

او در پنجره نقل و انتقالات تابستانی امسال، فرصت خوبی برای انتقال به یک باشگاه بزرگ دارد. ما با برخی از باشگاه های بزرگ تماس‌هایی داشته‌ایم و برخی دیگر به طور مستقیم با ما مذاکره نمی‌کنند، اما در حال ارزیابی شرایط برای نقل و انتقالات تابستانی هستند. او قطعا امسال تابستان به یک باشگاه بزرگ اروپایی منتقل خواهد شد. وقتی به تماشای دیدار چلسی مقابل اورتون رفته بودم، افراد زیادی از من در مورد سوداکوف سوال پرسیدند.

سوداکوف با میخایلو مودریک، وینگر چلسی، دوست صمیمی است و به شوخی گفته که هم تیمی سابقش، در لندن دلتنگ او شده است. مودریک پس از انتقال 62 میلیون پوندی تابستان گذشته از شاختار، برای وفق دادن خود با زندگی در لندن با مشکل مواجه بوده است. او همچنان با سوداکوف در ارتباط است و اغلب به او توصیه می‌کند که به انگلیس بیاید.

بیشتر بخوانید: 

ورود آرسنال به کورس شلوغ خرید پدیده جدید فوتبال اوکراین

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • اعتراض دانشجویان دنیا علیه جنایات اسراییل نشان از بیداری آنان است
  • طالبان: خانه تجارت قزاقستان گامی در توسعه روابط تجاری است
  • سخت شدن کار مهاجران تاجیک در قزاقستان
  • برگزاری نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی در بیرجند
  • پیوستن قزاقستان به جمع شرکای کریدور ترانس افغان
  • گزارش سفیر ایران در روسیه به امیرعبداللهیان
  • ۷۷ کانون تخصصی خواهران در مساجد آذربایجان‌شرقی فعال است
  • چلسی به دنبال گئورگی سوداکوف، وینگر ۶۵ میلیون پوندی شاختار دونتسک / دیلی میل
  • بوکسور ارومیه‌ای قهرمان مسابقات جوانان آسیا شد
  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس