Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:12:42 GMT

حمایت از اقشار ضعیف جزء ضروری عدالت اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۴۶۷۸

حمایت از اقشار ضعیف جزء ضروری عدالت اجتماعی است

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا علاسوند شنبه در دومین نشست پژوهشی ابریشمانه در شیراز با اشاره به مسائل حوزه زنان و فعالیت های حوزه زنان گفت: از نظرفقهی زن وظیفه نان آوری ندارد.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده درباره اینکه زنان در اسلام حتما باید تحت سرپرستی باشند یانه، توضیح داد: این در واقع یک نوع حکم امتنانی برای زنان است که نگران نان و آبشان نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تحت سرپرستی بودن زنان در واقع نوعی محرومیت و ایجاد یک حرام شرعی برای زنان نسبت به مسئله ی کار و تحصیل نیست. این دو مسئله را باید تفکیک کرد. ما یک بحث اشتغال یا کسب درآمد داریم. یک بحث نان آوری داریم.چیزی که از نظر فقهی از دوش زن برداشته شده،نان آوری است. یعنی به صورت حکم اولیه هیچ کس و هیچ قدرتی نمی تواند به یک زن بگوید که تو باید مخارج دیگران یا حتی مخارج خودت را تامین کنی.

وی افزود: منظورم از حکم اولیه این است که در شرایط خاص مسئله میتواند متفاوت باشد. ولی در احکام اولیه ما چنین تکلیفی را بر عهده زن نگذاشته اند. لذا اگر دختر پدری است یعنی درواقع نان خور پدر به حساب می آید ، پدر موظف است این تامین را انجام بدهد. اگر هم ازدواج کرد همسرش موظف است.

نفقه توصیه ای نیست، حکم شرعی است

دکتر علاسوند بحث نفقه را یک بحث حمایتی خیلی پیشرفته در مسایل اسلامی دانست و گفت: نفقه یعنی اینکه خوراک و مسکن و نیازهای بدیهی زن باید بصورت متعارف تهیه بشود. محاسبه نفقه یک معیار عمومی دارد، یعنی کسی نمی تواند بگوید که مگر بابای من برای مادرم چه می خریده؟ من هم این مقدار را برای تو می خواهم تهیه کنم. نفقه متناسب با شرایط روز است و حتی طبقه اجتماعی فرد هم در محاسبه آن مهم است.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: وقتی یک زن و شوهری با هم ازدواج کردند و از قبل هم امکانات و شرایط همدیگر را می دانستند نمی توانند علیه آن شرایط بعد از ازدواج تغییر رویه بدهند. در تحریرالوسیله حضرت امام هست که اگر زنی میلیونر هم باشد نفقه اش بر عهده شوهرش است. یعنی باید او خوراک و مسکن و پوشاک را تهیه کند. این درواقع یک جور رفع تکلیف از عهده زنان در این باب است.

علاسوند تصریح کرد: این صحبتها درباب نفقه توصیه نیست بلکه حکم شرعی است. اتفاقا توصیه های جالبی متعاقب این حکم شرعی هم داریم‌. امام خمینی در تحریرالوسیله آورده اند البته مستحب است، که آنچه شوهر برای زن از خانه و مسکن و خوراک و پوشاک و مسکن، تهیه می‌کند بهتر از آنی باشد که در خانه پدرش دارد. این توصیه هست.

این استاد دانشگاه با اشاره به سختگیریهای اسلام نسبت به طلاق ابراز داشت: به رغم تمام سختگیری ها یک‌ موردی که زن مجاز است برای طلاق اقدام کند و گفتند اگر مثلا مرد هم نخواست طلاق بدهد، قاضی این طلاق را بدهدجایی هست که مرد از پس مخارج متعارف زن برنیاید. پس دراین موارد مهم هم قانون است هم حکم شرع، منتها اطلاع کافی نیست. بعد هم بافت خانواده یک بافت خاصی است اکثرا ترجیح می‌دهند سازش کنند.

وی ادامه داد: باوجود این حکم، اگر یک زنی خودش بخواهد در امر نان آوری دخالت کند و کسب درآمدداشته باشد، آزاد است. البته در برخی شرایط خاص هم ممکن است زنی سرپرست خانه شود. یعنی اگر من گرسنه ماندم نمی توانم بگویم من شوهر ندارم، همینجور بایستم تا از گرسنگی بمیرم. انسان برای حفظ جان خودش وظیفه دارد. بنابراین اگر در شرایطی قرار گرفت که کسی نبود برای او درآمدی تامین کند خودش موظف است این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: روایت داریم که پیامبر خیلی در نماز عید فطر همه راسفارش کرد. برای زن ها خطبه خوانی کرد که زکات را بدهید ولو از طلا و جواهرتان بفروشید زکات بدهید. بعد همسر ابن مسعود که قاری قرآن بود و نابینا و از کارافتاده بود، از پیامبر اکرم (ص) سوال کرد که من نمی توانم زیاد صدقات بدهم، چون که من باید هم مخارج بچه ها را تامین بکنم، هم ابن مسعود که می بینید نابینا هست‌، من هم در ثوابی که امروز شرح دادید، شریکم؟ حضرت فرمودند تو دو برابر ثواب می بری. چون وظیفه ات نیست از نظر حکم اولیه. الان که در این شرایط قرار گرفتی پس درواقع هم ثواب صدقات به تو می دهند هم ثواب نفقه به تو می دهند.

پرونده های زنان غالبا بدون رمزگشایی به عدالت نمی رسد

علاسوندی در پاسخ به حضار درخصوص اینکه قانون درخصوص رعایت این حقوق الزام آور نیست توضیح داد: تفحص از میزان تمکن مرد اصولا یک امر حاکمیتی است فقه تقصیری ندارد احکام فقهی مشخص است. شما از اجرای قانونی گلایه دارید. از این دست موارد زیاد است. من درباره پرونده های خانواده معتقدم پرونده هایی که از سوی زنان مفتوح می شود غالبا بدون رمزگشایی به عدالت نمی رسد، چون آن زن مشکل دیگری دارد و نمی تواند درباره اش صحبت کند یا شاهد ندارد، مهریه اش را به اجرا می گذارد.

وی ادامه داد: در واقع مهریه اش را نمیخواهد این درخواست مهریه برای او پاشنه آشیل است و مشکلش جای دیگری است. در این باره پیشنهاداتی هم دادیم. ولی محقق نشد.

حمایت از اقشار ضعیف در فقه شیعی جزء ضروری عدالت اجتماعی است

این پژوهشگر حوزه زنان و خانواده درخصوص کاهش آسیب مدل های حمایتی از زنان سرپرست خانوار نیز ابراز داشت: از لحاظ فقهی احکام مشخصی برای حمایت از اقشار ضعیف به خصوص بانوان داریم. حمایت از اقشار ضعیف در فقه شیعی جزء ضروری عدالت اجتماعی است.

وی ادامه داد: مشکل ما خلاء فقهی نیست ما فرم را درست می کنیم اما میانه راه رها می شود. گذشته از اجرایی نشدن احکام و قوانین موجود، هیچ دولتی از پس کمک نقدی به همه کسانی که در شرایط ریسک قرار دارند، بر نمی آید. این موضوع الگویی نیست که در دنیا اجرا بشود. ما باید به سمت توانمندسازی این افراد در جهات چندگانه برویم. خیلی وقتها ما به خانواده ای پول می دهیم و این پول هدر می رود، چون آن خانواده هزار مشکل دارد و نمیتواند اولویت بندی کند، اکثر آدم هایی که در شرایط فقر یا گرفتاری های دیگر مثل اعتیاد هستند، عقلانیت معیشتی شان ضعیف می شود و باعث می‌شود بدون پیشرفت در همین طبقه بمانند. متاسفانه درگیر همان اصطلاح فقر، فقر می زاید و ضعف ضعف می زاید، می‌شوند.

وی تاکید کرد : حمایت قوی و باکیفیت اما به صورت موقت وتا زمان توانمند سازی این افراد حلقه مفقوده ارتقای مدل های حمایتی ماست. امیر المومنین جمله کلیدی دراین خصوص دارند. از حضرت پرسی دند عدل بهتر است یا جود؟ حضرت فرمودند عدل. برای اینکه جامعه ای که عادلانه اداره نمی شود، یک عده ای همیشه فقیر دارد که عده ای باید همیشه به آنها کمک کند این جامعه مریض است.همیشه منت روی سر آن آدم است. اما وقتی جامعه عادلانه است، من میگویم حقم را میگیرم، حالا یک عده ای هم کنارش سخاوت کنند.

وی با تاکید برایجاد توانمندی و قابلیت رقابت واقعی گفت: یکی از دوستان خیریه ای داشتند و وسایلی را تولید می کردند، من به نیت خیر و حمایت وسیله خریدم اما بعد به مسئول خیریه گفتم کیفبت پایین بود، من بار دوم نمی خرم. گفت اینها نیازمند هستند. تاکید کردم این فکر را به آنها القا نکنید که چون در این شرایط هستند خیرین باید مدام بخرند و دور بریزند . این فکر اشتباه است. دراین صورت این فرد تا ابد پیشرفت نمی کند.

علاسوندی توضیح داد: این مسائل خیلی مهم است. اگر میخواهید در این زمینه ها کار کنید، از نظر من یک مجمع جامع الطرافی میخواهد که در همه زمینه ها کار کند. برای تغییر این روند امداد فرهنگی لازم است. کلا در مکتب اهل بیت(ع) زنان توانمند هستند، هرفردی توانمند نیست طبق مکتب اهل بیت جلو نرفته است. توانمندی و مهارت آموزی رابطه مستقیم با عزت نفس هم دارد و خیلی می‌تواند در کاهش مشکلات موجود موثر باشد.

این پزوهشگر بیان کرد: یکی ازطرح هایی که در همین راستا به آموزش و پرورش دادیم درخصوص توانمند سازی نوجوانان است که می‌تواند آینده مطمئن تری برای آنها رقم بزند.

به گزارش مهر این نشست‌ها طلیعه یک کار پژوهشی در این حوزه است و بصورت ماهانه ادامه دارد. مهمان‌های این سلسله نشست‌ها از بین مسئولین اجرایی حوزه زنان، اساتید دانشگاه و صاحبنظرانی که دراین حوزه پژوهش داشتند و فعالان مردمی حوزه زنان که مدل اجرایی موفقی در کارنامه دارند انتخاب می‌شوند تا ازمیان این گفتگو ها، ارتقای مدل‌های حمایتی موجود ورفع آسیب‌های آن حاصل شود.

کد خبر 5394925

منبع: مهر

کلیدواژه: زنان شیراز خانواده قاسم سلیمانی دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی ویروس کرونا بوشهر عکس استانها خطبه های نماز جمعه شهید گمنام ایام فاطمیه خسارات سیلاب کرمانشاه سیلاب تشییع شهدا تشییع و خاک سپاری شهید گمنام شهید سلیمانی حمایت از اقشار ضعیف حوزه زنان نان آوری حوزه زن برای زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۴۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عاصمه قاسمی، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در بازدید از مجتمع ابوالفتوح رازی(ویژه مادران) واحد یادگار امام خمینی شهرری با اشاره به نگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع اشتغال، تحصیل و تدریس زنان در این مجموعه، نقش بانوان را در تعلیم و تربیت اجتماعی تشریح کرد.

وی از مجتمع ابوالفتوح رازی واحد یادگار امام خمینی شهرری به‌عنوان تنها دانشکده مختص مادران در دانشگاه آزاد اسلامی یاد کرد و با تأکید بر نقش مهم بانوان در تعلیم و تربیت اجتماعی عنوان کرد: مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله امور زنان و خانواده نگاه ویژه‌ای دارد و موضوع تعلیم و تربیت اجتماعی یکی از موضوعات مهم در دانشگاه است و یکی از پایه‌های آن بانوان هستند؛ بنابراین باید نقش خود را در پیشبرد تعلیم و تربیت اجتماعی به خوبی ایفا کنند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده افزود: زنان به‌خصوص زنان دانشگاهی در سه طیف دانشجویی، استادی و کارمندی باید علاوه بر اثرگذاری از طریق ارتباط صحیح و درست در ترویج سبک زندگی دینی تلاش کنند.

قاسمی با بیان اینکه خانواده موضوعی مهم و جدی در سطح جامعه است، ادامه داد: معتقدیم بهتر شدن شرایط زنان و شرایط خانواده موجب تغییرات مثبت در شرایط جامعه می‌شود.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه زنانی که در عرصه علم فعالیت دارند جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند، تأکید کرد: معلمان و استادان زن نقش بسیار مهم و سازنده‌ای در جامعه دارند. سهم بانوان استاد در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، فرهنگ‌سازی، هویت‌بخشی به نسل نو، آینده‌سازی، مصونیت‌بخشی به جامعه در برابر همه آسیب‌های تهدید کننده و توسعه کشور بسیار مهم می‌باشد.  

وی خاطرنشان کرد: هویت زن امروز جامعه ایرانی فارغ از جنسیت، هویّتی مبتنی بر کرامت انسانی بوده و قرار است در چشم‌انداز سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و با تعریف این هویت، دوشادوش مردان در اثرگذاری اجتماعی، تربیتی و فرهنگی در دو نهاد خانواده و جامعه نقش‌آفرینی کند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه بانوان علاوه بر خانواده در جامعه هم اثربخش هستند، اظهار کرد: بانوان می‌توانند هم خودآگاهی و هم آگاهی‌بخشی را افزایش دهند. زن ایرانی یک هویت اجتماعی سیاسی دارد که در کنش اجتماعی تأثیرگذار است و در طول این چند دهه شاهد یک انسجام اجتماعی بوده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷۵ هزار کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگران مازندران خواستار اجرای بیشتر عدالت اجتماعی
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا
  • بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند/ برخی برای تکدی‌گری خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟