Web Analytics Made Easy - Statcounter

محل بازی روی برف منطقه سخوید تفت که به اشتباه، "پیست اسکی" لقب گرفته در این روزهای برفی، میزبان بخش قابل توجهی از جمعیت استان یزد است؛ این مکان، تنها محل برف بازی شهروندان استان یزد است و همین بهانه ای شده تا در روزهای برفی، شاهد حضور خیل جمعیت استان در این منطقه باشیم.

حجم سنگین خودروهایی که در روزهای برفی عازم این منطقه هستند به حدی است که مسیر حرکت به طور کلی قفل شده و تردد خودروها با سختی صورت می گیرد و هر آن امکان وقوع حادثه ناگواری نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود محلی مناسب برای سرگرم کردن شهروندان استان در روزهای برفی باعث شده تا آنها پس از بارش اندک برفی، راهی این منطقه شوند که البته این حضور، خالی از پیامدها و اتفاقات ناگوار هم نیست.

طی چند سال گذشته شماری از هم استانی‌های یزد در این منطقه گرفتار حوادث ناگوار شدند که از شکستن دست و پا و سر تا ضایعه نخاعی را می توان برشمرد که بارها به آن اشاره شده است؛ اضافه کنید به اینها کم عرض بودن مسیر منتهی به این منطقه و یک بانده بودن آن که موجب حاکم شدن ترافیک سهمگین در این مسیر می شود. 

آنچه در این یادداشت مد نظر ماست معضلات و مشکلاتی است که مردم شهرستان تفت از حضور این خیل جمعیت، متحمل می شوند و مسوولان هم سکوت کرده اند و بنا ندارند برای این وضعیت چاره‌ای اندیشه کنند.

بارها از سوی مسوولان تفت به پیامدها و معضلات این خیل حضور در شهرستان اشاره شده اما مشخص نیست چرا مسوولان استان حاضر به شنیدن آن نیستند و یا نمی خواهند بشنوند!

شهر کوچک تفت و روستاهای سنتی و قدیمی آن توان تحمل بار این حضور را ندارد و اما اگر قرار است این حضور ادامه داشته باشد باید برای آن چاره اندیشی کرد که نخستین قدم آن فرهنگ سازی و سپس تخصیص اعتباری خاص برای این منظور است.

فرهنگ سازی برای این منظور که حضور این میزان جمعیت، پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی برای مردم شهرستان و مناطق و روستاهای منتهی به پیست اسکی سخوید دارد؛ البته این معضل نه فقط در روزهای برفی بلکه در روزهای گرم تابستان نیز دامنگیر مردم شهرستان تفت است.

امام جمعه تفت در خطبه های نماز جمعه گذشته این شهر از معضلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از حضور جمعیت غیربومی در روزهای تعطیل در این شهرستان گله و از آن انتقاد کرده بود .

متاسفانه حضور جمعیت زیاد در مناطق ییلاقی و از جمله پیست اسکی سخوید موجب شده تا کنترل این جمعیت به سادگی امکان پذیر نباشد و در این میان، برخی ناهنجاری های اجتماعی اتفاق می افتد که موجب نارضایتی مردم منطقه شده است.

نکته بعدی که باید در دستور کار مسوولان استان باشد این است که باید به این منطقه به دید استانی نگاه شود و همه مسوولیت آن را به شهرستان تفت واگذار نکنند؛ نخستین قدم برای این منظور اختصاص اعتباری خاص و ویژه به این منطقه است.

اعتباری که باید صرف دو بانده کردن مسیر این پیست و همچنین تجهیز خود محل پیست به امکانات رفاهی شود؛ در حقیقت این دو اقدام باید نخستین عملکرد مسوولان استان برای ساماندهی وضعیت موجود باشد تا تفتی ها بهتر از عهده میزبانی بر آیند.

برآورد مبلغ مورد نیاز برای بهسازی جاده کم عرض این مسیر ۷۰ میلیارد تومان است که پول سه سال اعتبارات شهرستان تفت است و از این روز باید بخش خصوصی ورود کند اما هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه کردن در این منطقه که فقط ۲ ماه سال را فعال است نمیشود و لذا ضروریست که خود مسوولان استان یک سرمایه گذار قابل اعتماد پیدا کنند یا از محل و منابع دیگری این پول را تامین نمایند.

مردم تفت و بخصوص روستاهای منتهی به این منطقه، از وضعیت موجود ناراضی و از اینکه باید همه خطرات حضور این خیل جمعیت استان به روستای خود را شاهد باشند گله‌مند هستند.

لازم است مسوولان ذیربط در استان و مخصوصا استاندار انقلابی و سخت کوش یزد به این داستان ورود کنند و اجازه ندهند امکانات اندک و مسیرهای کم عرض و خطرناک، منجر به وقوع حوادث ناگوار گردد و از آن سو هم بی‌مبالاتی برخی از شهروندان استان موجب ناراحتی و گله مندی مردمان با صفای روستاهای تفت شود.

شرایط به گونه ای شده که خود مردم شهر تفت و روستاهای منتهی به پیست اسکی سخوید ترجیح می دهند در روزهای تعطیل، اصلا از منزل خارج نشوند تا شاهد ترافیک سهمگین شهر و روستای خود که هر آن امکان خطراتی نیز از آن محتمل است نباشند.

پیست اسکی سخوید تفت، استاندارد نیست و قرار هم نبوده به محلی با عنوان پیست مبدل شود اما مسوولان استان در سال ۷۲ با برخی اقدامات و معرفی این مکان بعنوان پیست اسکی و با هدف تایین محلی برای سرگرمی مردم در فصل زمستان، ، عملا موجب تشویق شهروندان استان یزد به حضور در این محل شدند .

همه ساله در ماه‌های دی و بهمن، رسانه ها مدام از غیر استاندارد بودن این پیست می گویند و لزوم ساماندهی آن را گوشزد می کنند اما پس از این ۲ ماه، دوباره این معضل تا سال آینده فراموش  می‌شود .

بازی روی پیست اسکی سخوید تفت که نه ایمنی دارد و نه از امکانات لازم برخوردار است همه ساله موجب آسیب جسمی به برخی از شهروندان میشود و لذا ضروریست که مسوولان استان با دیدی استانی به این مقوله ورود کنند و اجازه ندهند یک پیست غیر استاندارد، جان مردم را به خطر بیندازد، مردمی که چون جایی برای تفریحات زمستانی خود ندارند به این مکان پناه می برند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه حضور مردم در پیست غیر استاندارد سخوید تفت، بی‌نصیبی استان از امکات تفریحی و رفاهی را هم گوشزد می‌کند و یادآور می شود که شهروندان کویرنشین یزدی به امکانات تفریحی و رفاهی که شایسته آنها هست نیاز دارند.

مسوولان ارشد استان، لطفا دست بجنبانید و با اتخاذ تدابیر لازم، شهروندان را از خطرات این پیست دور نگه دارید؛ ضمن آنکه حضور جمعیت زیاد نیز موجب گله مندی مردم شهرستان تفت نیز شده است که دلایل آن در ابتدای این گزارش اعلام شد.

تصویری که در زیر از ریخت و پاش زباله در محل پیست اسکی سخوید در این گزارش مشاهده میشود از یکی از کانال های محلی شهر نیر تفت گرفته شده که به طور واضحی پیامدهای زیست محیطی را در این منطقه به نمایش گذاشته است .

دهستان سخوید تفت در ۶۰ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

برچسب‌ها یزد اسکی تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد اسکی تفت یزد اسکی تفت پیست اسکی سخوید شهروندان استان مسوولان استان مردم شهرستان روزهای برفی شهرستان تفت استان یزد سخوید تفت مردم شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است

به گزارش همشهری آنلاین؛ شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته روی عدد ۹۰ قرار داشت و کیفیت هوا قابل قبول بود و امروز - شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳- نیز شاخص آلودگی هوا روی عدد ۶۷ است و کیفیت هوای پایتخت همچنان در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۱۷ ایستگاه در وضعیت قابل قبول (زرد) قرار دارند و ایستگاه سرخه حصار در منطقه ۱۳ با شاخص ۳۰ تنها ایستگاهی است که وضعیت پاک (سبز) در آن ثبت شده است.

این در حالی است که در ۴ ایستگاه یعنی شادآباد منطقه ۱۸، شهرداری منطقه ۱۹، پارک سلامت منطقه ۱۷ و پاسداران منطقه ۳) وضعیت ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) ثبت شده و عدد شاخص در هیچ ایستگاهی وضعیت ناسالم برای همه (قرمز) را نشان نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که از ابتدای سال جاری تا امروز ۵ روز هوای پاک و ۳۳ روز هوای قابل قبول، در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است و این آمار برای سال ۱۴۰۲ ، ۶ روز هوای پاک ، ۳۱ روز هوای قابل قبول و یک روز هوای ناسالم برای گروه های حساس بوده است.

کد خبر 847377 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها آلودگی هوا آب و هوا - ایران تهران شركت كنترل كيفيت هواى تهران

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • (ویدئو) رکورد جهانی اسکی پرش شکست
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • سفر منطقه‌ای استاندار اصفهان به شرق شهرستان اصفهان