Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدمحسن حسینی روز شنبه در دیدار با رئیس و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی گلستان بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت جذب کامل اعتبار مورد نیاز این طرح تا سه سال آینده به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: پیشنهاد تخصیص اعتبار برای علاج بخشی سد وشمگیر به هیات دولت داده شده تا در مصوبه های سفر پیش‌رو به گلستان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی گفت: طرح علاج بخشی سد وشمگیر تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۲۰ در صد رسیده و با انجام آن ظرفیت ذخیره‌سازی آب از ۲۰ میلیون به ۳۷ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

به گفته وی سد و شمگیر با ۵۲ سال قدمت دارای یک مخزن اصلی و سه مخزن فرعی ظرفیت ذخیره سازی ۹۵ میلیون مترمکعب آب است اما طی سالیان اخیر با ورود رسوب به داخل مخزن سد ظرفیت آن به ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

سد وشمگیر در فاصله ‎ ۶۲کیلومتری شمال شرق گرگان و در محلی بنام سنگرسوار بر روی رودخانه گرگان رود احداث شده و فاصله آن تا ساحل دریای خزر ‎۷۰ کیلومتر و تا مرز بین ایران و ترکمنستان ‎ ۲۴ کیلومتر است.

این سد به رغم آنکه عمر مفید این سد ‎ ۳۰ سال تعریف شده ولی با اعتبار اندک علاج بخشی توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان پاسخگوی کشاورزان منطقه است به طوری که در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر از ساکنان منطقه از طریق ظرفیت ذخیره آب این سد امرار معاش می کنند.

کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان توسعه و بهبود اراضی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه، زهکشی اراضی منطقه جهت بهبود کشت را از جمله اهداف احداث این سد عنوان می‌کنند .

به گفته آنان، توسعه کشاورزی و قابل کشت نمودن تدریجی اراضی شور، آبرسانی به اراضی کشاورزی محدوده طرح و اراضی خارج از محدوده و همچنین پرورش ماهی دربخش آبزیان و تامین پروتئین از دیگر اهداف احداث سد است.

لزوم اتکا به سدها در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به این که آینده استان مطابق پژوهش های علمی به سمت شدت بارش‌ها و ایجاد روان آب است تاکید کرد که در این شرایط سرمایه گذاری در حوزه سدهای استان برای کنترل آب و تامین نیاز استان از طریق آب‌های سطحی در بخش شرب، صنعت و کشاورزی ضروری است.

وی رسوب گذاری را از چالش مهم سدهای در حال بهره برداری گلستان اعلام کرد و گفت: به عنوان نمونه سد گلستان در شرق استان با ظرفیت ۸۶ میلیون متر مکعب آب در سال ۷۹ مورد بهره برداری قرار گرفت که اکنون ظرفیت این سد به خاطر ورود رسوب به ۴۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

حسینی بر مدیریت سیلاب ها با سرمایه گذاری بیش از گذشته و هماهنگی دستگاه های مرتبط با اجرای طرح های آبخیزداری، افزایش پوشش گیاهی در ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب دار و مهندسی رودخانه ها  تاکید کرد.

وی از بهره برداری مخزن سد نرماب مینودشت با پیشرفت فیزیکی فعلی ۹۳ درصد در تابستان ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این سد با هدف جمع آوری آب های سطحی منطقه و هدایت رودخانه های نرماب، چهل چای و خرمارود و با مزایای تامین آب شرب ۵۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق استان، تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب بخش صنعت و تامین بخشی از آب زراعی زیر دست سد در دست ساخت است.

وی همچنین ساخت سد آقدکش در آق قلا با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد با هدف مهار سیلاب و ظرفیت ذخیره سازی آن را از دیگر طرح های مهم شرکت برشمرد و افزود: دریافت ردیف اعتباری برای ساخت سد میرداماد در گرگان و سد قورچای رامیان و اجرای عملیات آن ها در سال ۱۴۰۱ از دیگر برنامه های ساخت سد در گلستان است.

استان گلستان در شرایط عادی ظرفیت تجدید پذیری ۲.۵ میلیون متر مکعب آب را اعم از زیرزمینی و سطحی دارد .

برچسب‌ها استان گلستان شرکت آب منطقه ای گلستان گرگان اعتبارات دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان شرکت آب منطقه ای گلستان گرگان استان گلستان شرکت آب منطقه ای گلستان گرگان اعتبارات دولت سیزدهم شرکت آب منطقه ای میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره علاج بخشی سد وشمگیر مکعب آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۵۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۶ هزار و ۲۸ میلیارد تومان اعتبار به میزان ۹۳ درصد برای استان در سال گذشته تخصیص و محقق شد. - اخبار استانها -

حمیدرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، با اشاره به اینکه میزان تعهد اعتبارات استان از سفر اول ریاست جمهوری در سال 1401، حدود 4 هزار و 313 میلیارد تومان بود، اظهار داشت: از این میزان تعهد، 73 درصد آن در سال 1401 محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در سال 1402 نیز میزان تعهد از سفر اول ریاست جمهوری 3 هزار  و 536 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در این سال نیز 111 درصد تعهدات محقق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات جاری سال گذشته 845 میلیارد تومان بوده که 119 درصد محقق شده است، عنوان کرد: همچنین میزان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال گذشته، یک هزار و 255 میلیارد تومان بوده که 60 درصد آن محقق شده است.

منتظری با اشاره به اینکه کل اعتبارات جاری، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و سفر در سال گذشته 6 هزار و 469 میلیارد تومان بود، اظهار کرد: 6 هزار و 28 میلیارد تومان اعتبار به میزان 93 درصد برای استان تخصیص و محقق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اعتبارات جاری استان با توجه به عدم تامین بار مالی فوق‌العاده ویژه دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی بازنشستگان سال 1401 در سال گذشته پرداخت شده است.

انتهای پیام/7540/.

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • بخشی از بودجه عمرانی دستگاهها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»
  • تخصیص ۵۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدهای مازندران
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان
  • تسریع در تأمین اعتبار طرح‌های تملک دارایی در مناطق سردسیر
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری