Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@15:02:40 GMT

مقتدی الصدر بر تشکیل «دولت اکثریت ملی» تأکید کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۵۶۰۶

مقتدی الصدر بر تشکیل «دولت اکثریت ملی» تأکید کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق امروز شنبه تأکید کرد که «امروز هیچ جایی برای فرقه‌گرایی وجود ندارد».

الصدر با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت، باید دولت اکثریت ملی تشکیل شود که در آن «شیعه از حقوق اقلیتها، اهل تسنن و کُردها دفاع کند».

وی با بیان اینکه در این دولت، کُردها از «حقوق اقلیتها، اهل تسنن و تشیع دفاع خواهند کرد» و بالعکس، خاطر نشان کرد: «امروز، جایی برای فساد [در عراق] وجود ندارد و همه فرقه‌ها نیز به اصلاح کمک خواهند کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر جریان صدر با اشاره به اینکه امروز همه در عراق از ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی دفاع خواهند کرد، تصریح کرد: «امروز ما و مردم می‌گوییم: وابستگی؛ هرگز... تصمیم ما عراقی، شیعی، سُنی، کُردی، ترکمنی، مسیحی، فیلی، شبکی، ایزدی و صابئی است».

وی در پایان گفت که مجموع این فرقه‌ها و اقلیتها، به منزله جورچین ملی عراق هستند که «نه شرقی و نه غربی است».

الصدر هشتم ماه جاری در نجف اشرف میزبان هیئتی از «چارچوب هماهنگی» (گروه‌های سیاسی شیعی) بود که «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در رأس آن قرار داشت

این نشست، دو روز پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق در دادگاه فدرال این کشور و رد درخواست ابطال نتایج این انتخابات،برگزار شد.

پس از این دیدار، رهبر جریان صدر عراق طی پستی در توئیتر از تلاش برای تشکیل یک دولت اکثریت ملی خبر داد. وی نوشت: «یک دولت اکثریت ملی، نه شرقی و نه غربی».

در همین ارتباط، منابع آگاه نیز اخیرا خبر دادند که جریان صدر و چارچوب هماهنگی برای انتخاب رئیس پارلمان و معاونان وی و همچنین پست نخست وزیری عراق به توافق رسیده‌اند (جزئیات بیشتر).

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مقتدی الصدر عراق دولت اکثریت ملی جریان صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، ۲۱ اردیبهشت انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم برگزار می‌شود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که نتیجه انتخابات می‌تواند فراکسیون اکثریت مجلس را مشخص کند، چون تاکنون هیچ مجموعه سیاسی نتوانسته است اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند و گزینه مطلوب خود را به کرسی ریاست بنشاند.

اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره اهمیت انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۹ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس آینده در دور دوم انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند. از آن ۴۹ کرسی، ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است.

وی افزود: کسانی که به دور دوم انتخابات مجلس راه یافتند از اقبال نسبی مردم برخوردار هستند، از این رو پیش بینی می‌شود ۲۱ اردیبهشت ماه شاهد یک رقابت مثبت و خوب باشیم. حالا مردم می‌توانند از بین مقبول‌ترین ها، بهترین‌ها را انتخاب و راهی مجلس کنند. انشاءالله همچون دور نخست شاهد حضور و مشارکت بالای مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه و پاسخ قاطعانه ایران به رژیم صهیونیستی یادآور شد: ما یک نظم نوین جهانی را ایجاد کردیم، از این رو امیدواریم مجلس دوازدهم از این قدرت آفرینی‌ها استفاده و با تمام توان و قوتش شروع به کار کند و اصل را بر وفاق ملی و یکپارچگی سیاسی بگذارد تا انشاءالله برای خدمتگزاری بهتر و قوی‌تر از همان ابتدا گام‌های اساسی بردارد.

وی با اشاره به لزوم توجه مجلس دوازدهم به اولویت‌های مورد نیاز جامعه ادامه داد: امیدواریم مجلس آینده طرح‌ها و لوایحی را به تصویب برساند که قدرت کشور افزون شود.

این فعال سیاسی درباره پیروزی از پیش معلوم لیست اُمنا در تهران اظهار کرد: ۴ فهرست اصلی شانا، اُمنا، صبح امید و جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس با هم در تهران رقابت خواهند کرد. از ۳۲ نامزد حاضر در میدان، ۱۳ نفر از فهرست شانا، ۱۱ نامزد مشترک از امنا و صبح امید و ۷ نفر هم اختصاصی آن‌ها هستند؛ به نظر می‌رسد ترکیبی از نامزد‌های آن‌ها انتخاب و به مجلس راه می‌یابند.

دیگر خبرها

  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت