Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان خواستار ایجاد یک گروه ویژه برای بررسی وقایع و محاکمه همه آغازکنندگان اغتشاشات گسترده در این کشور شد.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین در رابطه با وضعیت کنونی در این کشور دولت را به انجام چندین اقدام فوری موظف کرد.

تاکایف خواستار ایجاد یک گروه تحقیقاتی ویژه متشکل از نمایندگان دادستانی کل، وزارت کشور، کمیته امنیت ملی و سایر ساختارهای ذی صلاح برای شناسایی علل ایجاد حوادث، شناسایی و مجازات کیفری و اداری همه افراد مسئول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نیروهای مسلح، کمیته امنیت ملی، وزارت کشور، گارد ملی و سایر ساختارهای مجری قانون را برای انجام اقداماتی جهت افزایش آمادگی رزمی و تجهیزاتی و حفظ روحیه سربازان، موظف کرد.

تاکایف در ادامه از استانداران خواست که از خانواده‌های کارمندان پلیس و نیروهای مسلح این کشور که در جریان اغتشاشات در این کشور کشته شدند، حمایت مالی شایسته کنند.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری به وزارت توسعه دیجیتال، نوآوری و صنایع هوافضا کشورش دستور داد که در همکاری با وزارت کشور بر اساس مرکز تماس 1414، یک خط مستقیم برای ارائه اطلاعات در مورد قربانیان و افراد ناپدید شده در نتیجه اقدامات گروه‌های جنایتکار به شهروندان را سازماندهی کنند.

تاکایف همچنین خواسته است که کمیسیون‌هایی برای ارزیابی میزان خسارات وارد شده در  نتیجه اغتشاشات ایجاد و بازسازی ساختمان‌های اداری، امکانات اجتماعی، ساختمان‌های مسکونی در آلماتی و سایر مناطق پس از تثبیت وضعیت، آغاز شوند.

به فرمانداران مناطق دستور داده شده کار  خدمات شهری، حمل و نقل عمومی و تاسیسات زیرساخت اجتماعی را تثبیت کنند.

تاکایف همچنین خواستار اتخاذ تدابیر برای حمایت دولتی از مشاغل کوچک و متوسط در شهر آلماتی و سیار مناطق که بر اثر اغتشاشات ضرر دیده‌اند، شد.

رئیس جمهور، بانک ملی و آژانس تنظیم و توسعه بازار مالی این کشور را موظف به تامین عملکرد پایدار و بدون وقفه بانک‌ها و سایر موسسات مالی بعد از تثبیت وضعیت در این کشور کرد.

علاوه بر این، تاکایف خواستار اتخاذ تدابیری برای حافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و همچنین تاسیسات سرمایه گذاری و تجارت شرکت‌های خارجی شد.

رئیس جمهور قزاقستان در بخش دیگری وزارت امور خارجه این کشور را موظف کرد که روابط دائمی با کشورهای خارجی، سازمان‌های بین المللی و سایر شرکا در مورد کلیه مسائل جاری همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه حفظ کنند.

تظاهرات در قزاقستان در 2 ژانویه در شهرهای ژانااوزن و آکتائو، استان مانغیستائو (جنوب غرب قزاقستان) در پی افزایش قیمت گاز مایع آغاز و بعد از دو روز به آلماتی (جنوب و شرق) و سایر شهرها و مناطق در سراسر این کشور انتقال یافت. 

رئیس جمهور قزاقستان به مدت دو هفته وضعیت فوق العاده در سراسر این کشور اعلام و دولت را برکنار کرد.

وی ضمن سخنانی در شورای امنیت این کشور که ریاستش را بر عهده گرفت، کسانی را که در حملات دست دارند تروریست خواند و گفت که برای کمک به شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی مراجعه کرده است.

شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در پی درخواست تاکایف برای تثبیت اوضاع در قزاقستان به این کشور نیروهای حافظ صلح را اعزام کرد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان اعتراضات تاکایف رئیس جمهور قزاقستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۶۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و معاون نخست‌وزیر قزاقستان درباره احداث شبکه ریلی از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و «سریک ژومانگارین» معاون نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با یکدیگر پیرامون مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و احداث شبکه راه آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کردند.

ملا برادر با اشاره به افتتاح اتاق تجارت قزاقستان در ولایت هرات، تمایل قزاقستان برای سرمایه‌‎گذاری در پروژه «افغان-ترانس» و همچنین حذف نام امارت اسلامی از فهرست گروه‎‌های تحریم شده را گام‌های مهم و اساسی خواند که قزاقستان برای بهبود روابط با افغانستان برداشته است.

وی در ادامه بر امضای توافقنامه برای حل مشکلات بانکی تجار دو کشور، ایجاد شرکت‌های مشترک افغان- قزاق و ایجاد تسهیلات در صدور ویزا برای تجار افغان تاکید کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر مطبوعاتی ملا برادر، معاون نخست‌وزیر قزاقستان ضمن ابراز تمایل برای همکاری برای یک افغانستان باثبات و پیشرفته گفت: اگر شبکه راه‌آهن جدید از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان تمدید شود، نسبت به سایر پروژه‌ها مسیری کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود و اتصال کشورهای آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان و افغانستان را با چین و اروپا از طریق ترکمنستان و قزاقستان امکان پذیر خواهد کرد.

درخواست ازبکستان از روسیه برای مشارکت در پروژه خط آهن «افغان-ترانس»شرکت اماراتی مسئول مطالعات فنی پروژه «افغان-ترانس» شدطالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابدبرگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

وی افزود دولت قزاقستان در نظر دارد به منظور افزایش تجارت با افغانستان اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور ایجاد کند.

ژومانگارین همچنین اظهار داشت قزاقستان علاوه بر سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان، آمادگی دارد تا در زمینه حکومتداری الکترونیک، صنعت، تحصیلات عالی، آموزش، بهداشت و درمان و بانکداری با افغانستان همکاری کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم
  • رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود