Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@16:37:54 GMT

امامزاده دال ذال در کدام شهر است؟!

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۷۰۳۶

امامزاده دال ذال در کدام شهر است؟!

امامزاده دال ذال در محله میارمیار تبریز قرار دارد و شامل دو قبر کوچک با پوششی از کاشی سبز رنگ معمولی و ساده است که در کنار هم قرار گرفته اند و ساکنان آنها را زیارت می کنند. این بنای متبرک از روزگاران قدیم محل توجه و علاقه مردم تبریز بوده است.

به گزارش برنا؛ امامزاده دال ذال یکی از آثار مهم تاریخی مرکزی شهر تبریز که جنبه مذهبی- اسلامی دارد مسجد دال و ذال و زیارتگاه دو تن از بزرگان دین است که در همین منطقه اعدام و شهید شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تاریخ ساخت بنای نخست بقعه مشخص نیست ولی در دوره های گوناگون تعمیر و بازسازی شده است. در پاورقی کتاب تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز، تعمیر بقعه و مسجد را در سال ۱۱۹۳ق بدست حاج اسدالله نامی خبر داده؛ اسرار علیشاه از تعمیر فرد عالی همتی سخن گفته است. بر اساس کتیبه ای که به دیوار ضلع غربی نصب شده، بقعه در سال ۱۳۸۰ش با تلاش حاج جعفر دهقان افروز تجدید بنا شده است.

امامزاده دال ذال در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۸۴ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری امامزاده دال ذال:
در نمای اصلی بقعه و مسجد دال و ذال سه در ورودی و چهار پنجره ی آهنی سبز رنگ موجود است که درب میانی و درب و پنجره ای که در ضلع شرقی قرار دارد مربوط به مسجد است و بر بالای هر کدام از درب ها کتیبه ای نصب شده است که کتیبه ی درب میانی از جنس مرمر ومتن آن آیه ی ۱۸ از سوره ی مبارکه ی توبه و کتیبه ی درب ضلع شرقی از جنس کاشی آبی و فیروزه ای است و عبارت" مسجد دال ذال" بر روی آن حک شده است و درب ضلع غربی و سه پنجره ی آن متعلق به بقعه ی امامزاده دال ذال است.

ابعاد بقعه دوازده متر طول با شش متر عرض است که دارای پلان مستطیل شکل است نمای بیرونی دارای اندازه ای به ارتفاع یک مترو نیم از جنس مرمر است و قسمتهای بالای آن با آجرهای سه سانتی نما کاری شده است.

دو مناره فلزی در این نما موجود است و بالای در ورودی بقعه کتیبه ای از کاشی آبی و فیرزه ای نصب شده و عبارت زیر روی آن حک شده است:

آستان مقدس نوادگان امیرالمومنین(ع) ، فرزندان جناب محمد حنفیه حضرت حذیفه و ابراهیم.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مسجد دین ایران مترو تبریز زیارتگاه امامزاده آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۷۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مدیر اجرایی امامزاده قاسم (ع) با بیان اینکه تمام فعالیت‌ها در این آستان پیوست رسانه‌ای دارد، گفت: در دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم، دانش آموز یک شب در امامزاده بیتوته می‌کند و برنامه فرهنگی برگزار می‌شود و در هر بیتوته بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متقاضی داریم.

حجت الاسلام رستمی، مدیر اجرایی امامزاده قاسم (ع) طی سخنانی در دومین روز برپایی نمایشگاه دستاورد‌های وقف با اشاره به موضوع جوانان و رسانه گفت: آستان امامزاده قاسم (ع) با توجه به انتسابی که به قاسم بن الحسن (ع) دارد، رویکرد خود را مبتنی بر نوجوانان و جوانان دارد.

وی با بیان اینکه روایات فراوان ما را به سوی توجه به نوجوانان و جوانان سوق داده است، اظهار کرد: آستان امامزاده قاسم (ع) در دربند پایگاه ویژه برای نوجوانان است و به واسطه حمایت سازمان اوقاف مجموعه امامزاده قاسم به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده است.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: در یکسال دو دوره اعتکاف دانش آموزی برگزار کرده ایم و ۶ هزار نفر متقاضی داشتیم. در دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم، دانش آموز یک شب در امامزاده بیتوته می‌کند و برنامه فرهنگی برگزار می‌شود. در هر بیتوته بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متقاضی داریم.

وی افزود: در برنامه روزه اولی ها، چند ده هزار نفر حضور داشتند. اینکه این مجموعه به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده بخاطر فعالیت رسانه‌ای خوب است. وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلا ب به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن اشاره می‌کنند، راهکارش توجه به مقوله رسانه استتاکنون چندین مستند ارائه کرده ایم برای هر کار پیوست رسانه‌ای در نظر می‌گیریم.

مدیر اجرایی امامزاده قاسم (ع) گفت: ما به واسطه اقدامات رسانه‌ای ۵۰۰ درصد افزایش زائر داشته ایم و افزایش زائر یعنی افزایش خیر و رشد و بالندگی آستان، لذا عرصه رسانه به شدت اهمیت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • سقوط مرگبار ون در محور صیدون به امامزاده عبدالله
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود
  • سخنرانی رئیس جمهور در امامزاده حسن(ع) تهران