Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، «فاطمه نجات‌بخش» در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه ابتلا به سرماخوردگی، سه تا چهار مرتبه در سال، طبیعی است، گفت: اما بیشتر از آن را غیرطبیعی تلقی می‌کنیم، یعنی اینکه در این صورت یک ضعف ایمنی وجود دارد، نه اینکه لزوما مهم باشد که منجر به بیماری‌های بدخیم شود ولی یک ضعف نسبی در قوای ایمنی وجود دارد و در دیدگاه طب ایرانی با رطوبت در ناحیه سینوس‌ها مرتبط است، البته افرادی هم که اصلا سرما نمی‌خورند هم ممکن است با یک مشکل مواجه باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه توضیح داد: معمولا بچه‌هایی که بیشتر سرما می‌خوردند، بچه‌هایی هستند که تپل و سفید بوده و شب‌ها دچار آبریزش از دهان هستند، در شیرخوارگی رفلاکس داشته و رطوبت نسبی دارند و این ثابت شده که گیاهان و داروهایی که رطوبت بدن را کم کرده و خشک‌کننده هستند می‌توانند منجر به تقویت سیستم ایمنی شوند، پس تری و رطوبت در ناحیه سر و گردن و سینوس‌ها باعث سرماخوردگی‌های مکرر به ویژه در بچه‌ها شده و آنها را در یک سیکل معیوب می‌اندازد، سرما می‌خورند، آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، بدن‌شان ضعیف شده و بیشتر سرما می‌خورند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه اما با راهکارهایی ساده می‌توان جلوی این مشکل را گرفت، عنوان کرد: در مرحله اول باید سیستم ایمنی را تقویت کنیم، به این منظور می‌توان داروهای ساده‌ای پیشنهاد داد که راهکار خوبی است و تقریبا می‌شود برای همه استفاده کرد، شربت آلوئه‌ورا داروی خوبی برای تقویت سیستم ایمنی است، که برای بچه‌ها مصرف یک قاشق مرباخوری و برای بزرگترها یک قاشق غذاخوری به صورت ناشتا توصیه می‌شود که این دارو رطوبت بدن را کم و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

نجات‌بخش با تأکید بر اینکه ما سرماخوردگی را به دو دسته تقسیم می‌کنیم، اظهار کرد: ابتدای سرماخوردگی که عموما با تب، خارش گلو، سرفه، عطسه و آبریزش بینی شفاف همراه است و مرحله دوم که ترشحات عفونی می‌شود، لذا برای مرحله اول مصرف دمنوشی از بنفشه و عناب یا همراه با ختمی و پنیرک هر هشت ساعت یکبار توصیه می‌شود، به اضافه استفاده از روغن بنفشه و بادام به شکل ماساژ روی گونه، گلو، نوک بینی یا چکاندن در بینی که در هر دو مرحله جواب می‌دهد به ویژه برای بچه‌های زیر دو سال، پاشویه بابونه هم برای بچه‌ها مفید است.

وی در ادامه تصریح کرد: اما اگر از این مرحله عبور کرد و عفونی شد، به شرط اینکه عفونت گوش و لوزه وجود نداشته باشد، ساده‌ترین دارو بابونه، مرزنجوش و ناخونک است که هم می‌توان بخور داد و هم می‌توان آنها را به صورت جوشانده استفاده کرد، بهترین راهکار برای تقویت عمومی بدن نیز استفاده از مغزهای بادام، فندق و پسته است، که به صورت مجزا باید خورده شود. همچنین تخم مرغ هم برای تقویت خوب است که باید به صورت نیم برشته عسلی استفاده کرد، مصرف بِه کباب شده یا رب بِه نیز برای پیشگیری از رفلاکس و تقویت قوای ایمنی توصیه می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بی‌اشتهایی هم نوعی مکانیسم دفاعی بدن در مقابل بیماری است، گفت: به این دلیل که در این مدت هضم غذاها به ویژه غذاهای سنگین برای بدن مشکل‌تر است بنابراین بیمار از خوردن غذا اجتناب می‌کند، بنابراین بهتر است که به ویژه به کودکان اصرار زیادی به غذا خوردن نکنیم، خوردن یک سوپ جو همراه با گشنیز، آلوبخارا و کدو حلوایی کفایت می‌کند. 

نجات‌بخش همچنین در خصوص درمان سرفه‌‌های ناشی از سرماخوردگی نیز گفت: برای درمان سرفه‌های خشک می‌توانیم آسیاب شده شکر تیغال را در آب حل کنند، همچنین بخور یا مصرف دمنوش ختمی، پنیرک و بنفشه و اگر سرفه‌ها خلط دار بود بخور مرزنجوش و بابونه و همچنین ریختن روغن بنفشه برای گرفتگی بینی مفید است.

وی در پایان نیز به دلائل و مشکلات عدم ابتلا به سرماخوردگی اشاره کرد و توضیح داد: اگر کسی سرما نمی‌خورد نیز می‌تواند دو علت داشته باشد، یکی به دلیل خشکی بیش از حد در ناحیه مغز و سینوس‌هاست و دیگر اینکه دچار انسداد است، یعنی اینکه سرما می‌خورد اما ترشحات خارج نمی‌شود که اگر به دلیل خشکی بیش از اندازه باشد باید با رطوبت‌رسان‌ها آن را تعدیل کرد و اگر به دلیل انسداد باشد بخور بابونه و مرزنجوش می‌تواند کمک کند که انسدادها برطرف شده و ترشحات خارج شود، یعنی ابتلا به سرماخوردگی به صورت طبیعی خوب و برای بدن لازم است.

منبع: فارس

کلیدواژه: سرماخوردگی آلوئه ورا عفونت گوش و لوزه فاطمه نجات بخش سیستم ایمنی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد

کمبود نگران‌کننده انسولین بیماران دیابتی در بریتانیا را به چالش کشیده و موجب افزایش استرس و اضطراب در میان ۴۰۰ هزار مبتلا به دیابت نوع یک در این کشور شده است‌.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بریتانیا در حال حاضر با کمبود داروهایی از جمله داروهای اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی، صرع و انسولین مواجه است که این امر به‌ویژه موجب افزایش نگرانی میان بیماران دیابتی نوع یک و خانواده‌های آن‌ها شده است.

تأمین منظم انسولین در بدن برای زندگی ضروری است و دسترسی قابل‌اعتماد به آن بخشی حیاتی از زندگی مبتلایان به دیابت نوع یک به‌شمار می‌رود که بدن آن‌ها به دلیل یک وضعیت خود ایمنی، نمی‌توانند به‌طور طبیعی انسولین بسازد، بنابراین باید هر روز آن را تزریق و دوز انسولین خود را تنظیم کنند.

کمبود انسولین و افزایش خطر زندگی

اخبار مربوط به هر گونه کمبود این دارو موجب ایجاد اضطراب قابل‌توجهی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌شود که برای سلامتی این بیماران به‌شدت مضر است. مبتلایان به دیابت نوع یک در عرض چند روز بدون انسولین جان خود را از دست می‌دهند و استرس ناشی از کمبود آن این امر را تسریع می‌کند.

گفته می‌شود که کمبود دارو در بریتانیا یک امر عادی است که برگزیت به تشدید آن منجر می‌شود، با این حال اداره ملی سلامت بریتانیا درصدد اطمینان‌بخشی به مبتلایان به دیابت نوع یک برآمده است تا بدانند در صورت در دسترس نبودن محصولات انسولین معمولی که استفاده می‌کنند، می‌توانند از فرمول‌های جایگزین بهره ببرند. با این حال تعدادی از افراد به دلیل تزریق «دوز نامناسب» با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل کتواسیدوز (یک عارضه جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی دیابت نوع یک) در بیمارستان بستری شده‌اند.

بنابراین تأثیر کمبود این دارو بر بیماران و داروخانه‌های جامعه بریتانیا همچنان یک نگرانی عمیق محسوب می‌شود. این قبیل کمبودها نه‌تنها بر توزیع به موقع داروها تأثیر می‌گذارد، بلکه فشار زیادی را از نظر عملیاتی و مالی بر داروخانه‌های جامعه وارد می‌آورد. از سوی دیگر ماهیت نامطمئن عرضه دارو، شرایط تهدید کننده زندگی را برای بیماران سراسر بریتانیا برجسته کرده است و مردم خواستار ساماندهی سیستم شکننده عرضه داروهای بریتانیا توسط دولت شده‌اند.

کمبود نگران‌کننده انسولین به‌عنوان جدیدترین موردی که بریتانیا را تحت‌تأثیر قرار داده است، باعث ایجاد استرس بالایی برای ۴۰۰ هزار فرد مبتلا دیابت در این کشور شده است و گفته می‌شود این محصولات در میان کمبود تولید جهانی تا سال آینده در دسترس نخواهد بود.

کد خبر 749027

دیگر خبرها

  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است