Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر نیکزاد در گفتگو با خبرنگار فارس در ارومیه بااشاره به برخی شایعات درباره محصولات کشاورزی گفت: عودت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از کشورهای مقصد موضوعی بود که طی هفته‌های گذشته تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی بود و پیش از آن‌که مقام مسئولی راجع‌به این اتفاقات اظهارنظر کند، فیلم ها و اظهارنظرهایی از سوی افراد ناآگاه و غیرمسئول فضای مجازی را پر کرده بود و این خاصیت فضای مجازی است که باورهای مخاطبین متاثر از حجم تکرار و هیجان کاذب شکل می‌گیرد و اگر ابتکار عمل به موقع به دست گرفته نشود، ممکن است بنیان های اقتصادی یک کشور هدف قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به انتشار چند ویدئو در مورد محصولات کشاورزی ایرانی در فضای مجازی افزود: انتشار چند ویدئو در فضای مجازی خسارات مهلکی به اقتصاد بخش کشاورزی وارد ساخت‌ که عوامل این دومینوی کاذب هم با احتمال وجود دست رقبای خارجی و منطقه‌ای، هموطنان خود ما بودند. خودزنی ناآگاهانه، آنهم در شرایطی که در طول دو سال پاندمی کرونا، بخش کشاورزی را به لحاظ حفظ و تقویت بازارهای صادراتی در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

نیکزاد محصولات کشاورزی و باغی مشتری‌های خاص خودشان را دارند و حوادث مقطعی همچون سوء مدیریت ها و شیطنت‌های اخیر اگر به خوبی کنترل شوند ما خواهیم توانست همچنان در بازارهای اروپا، اوراسیا و شرق و جنوب آسیا حضور فعال داشته باشیم.

وی گفت: از کشاورزان می‌خواهیم استرس نداشته باشند چرا که ما قادریم سیب قرمز را ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان و سیب زرد را ۱۱ الی ۱۳ هزار تومان خریداری کنیم و با وجود همه مشکلاتی که در صادرات داریم، روزانه قادریم ۱۰۰۰ تن صادرات از مبداء استان داشته باشیم؛ هرچند شرایط مطلوب ۳ هزار تن در روز است که به علت ضعف زیرساخت ها و کمبود کشتی، این امکان فراهم نیست.

وی افزود: طبق مصوبه اخیر دولت قادر خواهیم بود در ازای صادرات سیب درختی، از امتیاز واردات استفاده کنیم. که در این اواخر پیله‌ورانی که در ازای واردات موز، کالاهای دیگری صادر کرده بودند اما برخی اعضای ما که صادرات سیب داشتند و نتوانسته بودند با واردات موز تهاتر کنند، چون تعهدات ارزی داشتند باعث تعلیق کارت بازرگانی‌شان شد و هم اکنون کارت بازرگانی حدود ۴۰ نفر از اعضای اتحادیه تعلیق شده است.

وی ادامه داد: مشکلات بانکی به عنوان یکی دیگر از موانع صادرات محصولات کشاورزی است و درخواست ما  تغییر در روش های بازگشت منابع مالی حاصل از صادرات به خصوص در بخش محصولات کشاورزی است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی در خصوص اینکه روسیه و کشورهای اوراسیا اخیرا محصولات ایران را قبول نمی‌کنند گفت: در قوانین صادراتی ما که از سال های گذشته اجرایی می‌شود، تنها الزامی که قید شده گواهی بهداشتی صادرکننده می‌باشد. این در حالی است که پروتکل‌های کشورهای مقصد سال هاست که تغییر بافته است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: نیاز هست که گواهی سلامت محصول، ضمیمه محصول صادراتی شود، تا معلوم شود این محصول توسط چه کسی تولید، بسته‌بندی و صادر شده است که لازم است باغداران و کشاورزان محصول شناسنامه‌دار تولید کنند که اطلاعاتی شامل محل تولید، میزان سم مصرفی، کیفیت و نوع سم و اینکه سموم مصرفی باید مورد تایید سازمان خواروبار جهانی(FAO) و کشورهای مقصد باشند.

نیکزاد تصریح کرد: استفاده از دانش و تخصص کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در این زمینه‌ها ضروری بوده به عقیده بنده نظام مهندسی کشاورزی با باغداران باید ارتباط تنگاتنگ و بر روند تولید محصول نظارت داشته باشند تا سموم اضافه و مضر استفاده نشود.

وی از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید تا صادرات انتقاد ودر عین حال تاکید کرد:که سیب‌های صادراتی استان قابل رقابت با سیب‌های ترکیه، آمریکا و دیگر کشورها است که هم اکنون رقبای سرسختی در بازار صادراتی ایران هستند.

رییس اتحادیه محصولات کشاورزی استان خاطرنشان کرد: اخیرا استاندار محترم، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت به شدت پیگیر حل مشکلات بوجود آمده هستند و هیاتی از کانال اتاق بازرگانی به سرپرستی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه به زودی به هندوستان اعزام می‌شود.

وی گفت: لازم است حداقل دو کشتی به سمت هندوستان، به ناوگان دریایی ایران افزوده شود و در ایام پیک صادراتی، که بین مهرماه تا فروردین سال آینده است، نرخ کرایه کانتین‌ها ثابت بماند.

نیکزاد با تاکید بر رفع تعلیق کارتهای بازرگانی اعضای این اتحادیه گفت: در این ارتباط با معاون وزیر صمت مکاتبه شده و اگر مساعدت شود مشکلات زیادی را می‌توان حل کرد.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز سیب ارومیه صادرات سیب محصولات کشاورزی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است

دریافت 45 MB

بابک مومنی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرصت ها و ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی استان اظهار کرد: محصولات اقتصادی و راهبردی زیادی در استان تولید می شود و از این رو ظرفیت های بالایی در توسعه صادرات و تولید محصولات دارای مزیت های صادراتی داریم.

وی با بیان اینکه تاکنون انتظارات در زمینه صادرات برآورده نشده است، گفت: مهمترین فرصت های موجود در استان نگاه ویژه به توسعه اقتصاد دریاپایه است و نیازمند ایجاد پایانه صادراتی مناسب در زمینه محصولات آبزیان درایم.

کد خبر 6093829

دیگر خبرها

  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی