Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@07:12:46 GMT

نگاهی به حماسه سرنوشت ساز ۱۹ دی ماه

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۸۴۹۱

نگاهی به حماسه سرنوشت ساز ۱۹ دی ماه

باشگاه خبرنگاران جوان قم - دی ماه از نیمه گذشته بود که کارمندان حروف چین رژیم پهلوی دست به کار شدند تا مقاله ای توهین آمیزی را در روزنامه اطلاعات به چاپ برسانند ،مقاله ای که تلاش می کرد موجی از تهمت و افترا را برای تضعیف جایگاه امام امت در جامعه منتشر نماید اما پایانی شد برای نظام دستاویز غربی ها.

آن روز قلم به دستان مزدور رژیم منحوس پهلوی  می‌پنداشتند که با  اهانت  می‌توانند از قدر و منزلت رهبر نهضت اسلامی که در نجف اشرف در تبعید به سر می بردند بکاهند  اما با حضور به‌ موقع مردم زمان شناس قم در دفاع از مرجعیت  در روز ۱۸ دی‌ماه و با جان فشانی ها در ۱۹ دی ماه،  روز سرنوشت ساز انقلاب اسلامی ایران ،صحنه هایی از بصیرت  در همیشه تاریخ  به نمایش گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار مقاله اهانت آمیز در هفدهم دی ماه سال ۵۶ 

 هفدهم دی ماه سال ۵۶ ، یک هفته پس از سفر کارتر به ایران و در سالروز كشف حجاب رضاخانی، مقاله توهین آمیزی تحت عنوان" ایران و استعمار سرخ و سیاه" به دستور محمدرضا شاه با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق در صفحه هفتم روزنامه اطلاعات  منتشرشد.

این مقاله که در آن  به ساحت امام خمینی(ره) ، مرجع بزرگ تقلید و برخی مقدسات اهانت شده بود، بی‌حجابی مورد ستایش قرار گرفته و حجاب كهنه‌پرستی و ارتجاع سیاه معرفی و قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲  توطئه ی استعمار سرخ و سیاه اعلام شده بود.

در مقاله‌‌ یاد شده‌ به‌ روحانیت، به ویژه امام خمینی که هم در تبعید بودند و هم کمتر از دو ماه از شهادت فرزند ارشدش حاج آقا مصطفی نمی گذشت، به‌ گونه‌ای‌ کینه‌توزانه‌ و بیمارگونه‌ حمله‌ شده‌ و روحانیت را استعمارگر و آنها را با کشور استعمارگر شوروی سابق یکی دانسته و آورده بود: «استعمار، سرخ و سیاهش، کهنه و نویش روح تجاوز و تسلط و چپاول دارد و با این که خصوصیت ذاتى آن ها همانند است.» همچنین با «بلواى شوم» دانستن قیام پانزده خرداد سال ۴۲، روحانیون انقلابی و مبارز را با اراذل و اوباش مقایسه کرده بود.

از رهبر نهضت، امام خمینی با عناوین «مردی ماجراجو ولی بی اعتقاد و وابسته‌ و سرسپرده به مراکز استعماری و به خصوص‌ جاه طلب» یاد شده‌ وایشان  را «مردی که سابقه‌اش مجهول بود و به قشری ترین و مرتجع ترین عوامل استعمار وابسته بود و چون در میان روحانیون عالی مقام کشور، با همه حمایت‌های خاص موقعیتی به دست نیاورده بود، در پی فرصت می‌گشت که به هر قیمتی هست خود را وارد ماجراهای سیاسی کند و اسم و شهرتی پیدا کند» نام می برد و در ادامه نیز تهمت های ناروا و ناجوانمردانه دیگری به حضرت امام نسبت می دهد.

اعتراض طلاب و مردم قم به انتشار مقاله توهین آمیز

انتشار این مقاله اهانت آمیز موجی از خشم و نفرت را در قلوب مردم برانگیخت،قم نخستین فریادها  را در واکنش به چاپ این مقاله که در آن به مرجع بزرگ تقلید اهانت شده بود در ایران  آن روز بلند کرد.

 روز هجدهم دی ماه،‌ درس های حوزه علمیه قم تعطیل شد، طلاب حوزه علمیه قم در واکنش به مقاله  توهین آمیز  با رفتن به منازل مراجع،‌ اعتراض خود را به رژیم شاه اعلام کردند.

نیروهای امنیتی در ابتدا با یورش به صف تظاهركنندگان،‌سعی در جلوگیری از رفتن نمودند، اما با مقاومت طلاب كه با سنگ و آجر و چوب، مقابله می‌كردند، مواجه شدند.

برنامه تظاهرات علیه رژیم و رفتن به منازل مراجع، تا ظهر روز هجدهم دی ادامه یافت.

فریاد خونین مردم قم

تظاهرات مردم قم  در روز  ۱۹ دی شکل گسترده تری به خود گرفت، در این روز حوزه علمیه تعطیل شد، بازاریان به جمعیت معترض پیوستند و به این ترتیب موجی از اقشار مختلف مردم،در مقابل مدرسه خان و میدان آستانه تجمع كردند.

 تظاهرات طلاب و تعطیلی بازار، باعث شد حتی صاحبان مغازه‌های اطراف حرم حضرت معصومه که جز در ایام خاص عاشورا، ۲۱ رمضان و ۲۸ صفر تعطیل نمی‌کردند، مغازه‌های خود را بستند و به مردم ملحق شدند.

معترضان،‌در منازل بزرگان حوزه از جمله حضرات آیات یزدی،مكارم شیرازی و وحید خراسانی تجمع کردند، مراجع عظام ضمن محکوم نمودن اهانت به حضرت امام خمینی، مرجع عالی قدر شیعه ،مردم را به اتحاد در برابر دشمن دعوت می کردند.

حركت طلاب و تظاهركنندگان ادامه یافت تا اینكه هنگام ظهر جمعیت پراكنده شدند و برای ساعت سه بعدازظهر قرار گذاشتند كه به منزل آیت‌الله حسین نوری بروند.

هنگام غروب روز دوشنبه نوزدهم دی ماه،‌ جمعیت تظاهركننده خشمگین،‌ از خیابان صفائیه به طرف چهار راه بیمارستان حركت كردند.

ماموران رژیم پهلوی به طلاب و مردم حمله‌ور شد و چهار ده نفر در آن روز شهید و یا زخمی شدند.

واکنش امام خمینی(ره) به قیام خونین ۱۹ دی

 امام خمينی (ره)آن زمان در نجف اشرف در تبعید  بودند و در اين ايام رژيم شاه كوشش های زيادی می كرد تا خطوط ارتباطی با  مقر امام قطع شود تا ايشان از وضعيت ايران بی خبر بماند.

امام (ره) به محض دريافت گزارش كشتار نوزده دی مردم قم، در نطق كوبنده ای، ضمن تسليت به مردم، با اشاره به سفر كارتر به ايران، به تشريح جنايات سلطنت غيرقانونی پهلوی پرداختند و از مردم ايران خواستند از تفرقه بپرهيزند.

  امام خمینی رژيم شاه و آمريكا را به شدت مورد حمله قرار داده و به ملت شريف ايران مژده سقوط رژيم را می دهند.

ايشان كلاس های درس خود را به مدت يك هفته تعطيل کردند، و مهم تر اين كه، فريضه مهم و اساسی نماز جماعت را تعطيل می كنند تا به رژيم بفهماند قضيه، مهم و اساسی است.

 امام (ره) در سخنرانی به مناسبت اربعين شهدای قم ، دولت های آمريكا، انگليس و ديگر دولت هایی كه اعلاميه حقوق بشر را امضا نموده اند، ولی از شاه و جنايات او حمايت می كنند را محکوم کردند .

فضای بازسیاسی ارمغان کارتر برای سقوط پهلوی

فضای باز سياسی اصطلاحی است كه به شرایط سياسی ايران از زمستان ۵۵ تا سقوط رژيم شاهنشاهی گفته می شود.

اين دوره كه با پيروزی جيمی كارتر و شكست جمهوری خواهان در جريان انتخابات رياست جمهوری آغاز شد، در نهايت به روند سقوط محمد‌رضا پهلوی كمك فراوانی کرد.

 رژیم شاه، فضای باز سیاسی را در پیش گرفته‏‎ ‎‏بود، در این فضا‏‎ ‎‏شخصیت های مبارز و انقلابی داخل و خارج کشور نیز ضمن برقراری ارتباط با‏‎ ‎‏امام خمینی(ره)  به دامنه تحرکاتشان علیه رژیم افزودند، ساواک و در راس آن سازمان سیا این رفت و‏‎ ‎‏آمدها و تحرکات امام و اطرافیان ایشان را زیر نظر داشت.

او گفت: ساواک‏‎ با اطلاع ‎‏از موقعیت حاج آقا مصطفی نزد امام، اهمیت وی برای تداوم راه امام و انقلاب را به روشنی می دانست، اگر ایشان را از میان بردارد، امید امام برای استمرار انقلاب با رحلت ایشان از بین می رفت.


برگزاری مجالس یادبود حاج آقا مصطفی خمینی در سراسر کشور

چهل سال می‌گذرد، از آن روزی که خادم خانه سراسیمه بیرون دوید و فریاد زد حال آقا خوب نیست، سیدمصطفی همان روز در اتاقش روی کتاب‌هایش جان به جان آفرین تسلیم کرد.

مرحوم سیداحمد خمینی معتقد بود که برادرش به مرگ غیرعادی از دنیا رفته او در این رابطه گفته است: همین قدر می‌توانم بگویم که  چند ساعت قبل از شهادت، در مجلس فاتحه‌ای شرکت می‌کند که در آنجا بعضی از ایادی رژیم پهلوی دست‌اندرکار دادن چای و قهوه در مجلس بوده‌اند.


آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در سحرگاه یکشنبه اول آبان ۱۳۵۶ برابر با نهم ذیقعده ۱۳۹۷ قمری در سن ۴۷ سالگی در منزل خود در نجف اشرف به صورت ناگهانی و مرموز رحلت کرد. با توجه به اینکه امام خمینی (ره) اجازه کالبدشکافی پیکر وی را ندادند، جریان درگذشت وی به صورت رازآلود باقی ماند.

برگزاری مجالس یادبود متعددی در سراسر کشور و برپایی تظاهرات گسترده ای علیه رژیم شاه در گوشه و کنارپس از پایان هر مجلس، بار دیگر امام خمینی را به عنوان رهبر حرکت اسلامی در جامعه مطرح گردانید. از این رو دستگاه حاکم و به ویژه شخص شاه بر آن شد تا با توهین به ساحت امام (ره)چهره ی ایشان را در انظار عمومی تخریب  و با نوشتن مقاله ای صراحتا به شخص ایشان توهین کند.

پس از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی که به همراه امام در نجف در تبعید بود، مجالس یادبود متعددی در شهرهای مختلف برگزار شد، از طرفی  برپایی تظاهرات گسترده ای علیه رژیم شاه در گوشه و کنار پس از پایان هر مجلس، بار دیگر امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر حرکت اسلامی در جامعه مطرح شد که شتاب خاصی به حرکت انقلاب اسلامی بخشید. از این رو دستگاه حاکم و به ویژه محمد رضا شاه بر آن شد تا با اهانت  به ساحت امام (ره) چهره  ایشان را در انظار عمومی تخریب و با نوشتن مقاله ای صراحتا به شخص ایشان توهین کند.

تلاش رژیم شاه  برای تضعیف جایگاه مرجعیت دینی 

دشمنان اسلام در طول تاریخ همواره سعی در جدایی میان مردم و روحانیت داشتند،بعد از قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲،‌ رژیم شاه برای خنثی نمودن حركت اسلامی مردم،‌امام را تبعید كرد و از سال ۵۶ به نوعی اعتراضات عمومی به رژیم شکل گرفته بود از این رو  حمله به جایگاه روحانیت در دستور کار رژیم ستم شاهی قرار گرفت.

 رژیم پهلوی هم برای جلوگیری از  انقلاب مردمی دنبال راه حل بود  به  سراغ مرجعیت  دینی رفت تا با اهانت به شخص امام جایگاه مرجعیت را تضعیف کند اما این عمل نتیجه عکس داد و مردم در حمایت از امام به پا خواستند.

قیام ۱۹ دی مردم قم  هم چون خورشیدی در سرمای زمستان ۵۶، گرمایی دوباره به نهضت انقلاب اسلامی ایران بخشید و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی شد، چرا که با برگزاری مراسم چهلم شهدای این قیام خونین در نقاط مختلف ایران، دامنه انقلاب فراگیر و در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به رهبری امام خمینی (ره) منجر به سرنگونی رژیم دو هزار و پانصد ساله‌ شاهنشاهی شد.

اکنون که چهل و چهار سال از این  قیام بزرگ  می‌گذرد، مردم با بصیرت هر چه تمام‌تر پای آرمان‌های نظام اسلامی ایستاده اند و نشان دادند در حمایت از مرجعیت دینی خود تا پای جان می‌ایستند و این خود رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است.

تجدید بیعت هر ساله مردم قم با رهبر معظم انقلاب

حماسه‌ ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ یادآور قیام خونین مردم خاستگاه انقلاب و تجلی گاه بصیرت مردمی در حمایت از ولایت فقیه است،این روز از چنان اهمیتی برخوردار است که هر سال مقام معظم رهبری، بخشی از اوقات ارزشمند خود را صرف تعظیم و زنده نگاه داشتن این روز بزرگ کرده و با اقشار مختلف مردم شریف و انقلابی قم دیدار می‌کنند.

مردم انقلابی، ولایتمدار و با بصیرت قم به رسم هر سال در ۱۹ دی به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند و حماسه قیام مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ را گرامی می‌دارند امسال اما  دومین سال است که به واسطه ویروس منحوس  دیدار چهره به چهره  با رهبری را غیر ممکن کرده است.

مردم قم امسال در چهل و چهارمین سالروز قیام خونین ۱۹ دی در ارتباط تصویری با ولی امر مسلمین تجدید بیعت و با آرمان‌های امام راحل (ره) تجدید میثاق می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیام 19 دی امام خمینی انقلاب اسلامی حاج آقا مصطفی امام خمینی ره توهین آمیز رژیم پهلوی قیام خونین علیه رژیم مقاله ای رژیم شاه مردم قم دی ماه آن روز سال ۵۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه خمینی شهر بر حمایت مردم از طرح نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ امام جمعه موقت خمینی شهر در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به اینکه کشف حجاب حربه رضاخانی و مورد حمایت دشمن است، گفت: کوتاهی در برابر بی حجابی مورد رضایت خداوند نیست و مردم هم ملزم هستند در زمینه حجاب نیروی انتظامی را یاری کنند.
حجت‌الاسلام علی رهبر با تشریح ابعاد شخصیتی امام صادق (ع) افزود: امام صادق (ع) شخصیتی نبود که گوشه نشین باشد و اگر مردم آن زمان یاری می‌کردند ایشان برای برپایی حکومت اسلامی قیام می‌کرد.

نمازگزاران جمعه خمینی شهر در حمایت از طرح نور و اقدامات نیروی انتظامی در برابر بی حجابی شعار دادند.

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است
  • امام جمعه ساری: ماماها از مسئله زشت سقط جنین فاصله بگیرند
  • حماسه «وعده صادق» روایت فتح می‌خواهد
  • تاکید امام جمعه خمینی شهر بر حمایت مردم از طرح نور
  • «با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود
  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • دیدار ۳هزار معلم از سراسر ایران با رهبر انقلاب
  • کتیبه متفاوت با الهام از تخته‌ کلاس درس در حسینیه امام خمینی(ره) | عکس