Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:59:50 GMT

ذخیره آب سدهای استان اردبیل ۱۷ درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۸۸۳۷

ذخیره آب سدهای استان اردبیل ۱۷ درصد کاهش یافت

فیروز ندایی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا افزود:  در حالی که ظرفیت سدهای استان اردبیل ۴۰۰ میلیون متر مکعب است  فقط ۸۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده  و این امر نشان می‌دهد که  ۷۸ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است.

وی با بیان اینکه ورودی سدهای استان  ۳۳درصد کاهش یافته، بیان کرد: در حال حاضر سد یامچی بعنوان تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان  ۲۱ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: حجم آب ذخیره شده در پشت سد سبلان مشگین‌شهر به عنوان بزرگترین سد بزرگ استان ۲۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به کاهش حجم آب در ۴۳ سد کوتاه استان گفت:در این سدها هم  ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حجم آنها ۹ درصد کاهش یافته است.

ندایی مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی در استفاده از آب کشاورزی و آشامیدنی را ضروری دانست و گفت: لازم است رسانه‌ها فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی و آشامیدنی را در بین مردم ترویج دهند.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب پایدار برای شهروندان و مصارف کشاورزی بر نظارت دقیق الگوی کشت اراضی پایاب شبکه‌ها تاکید کرد و صرفه‌جویی در مصارف مختلف آب سدها را به دلیل کاهش بارش‌ها در سال جاری خواستار شد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت و مقابله با خشکسالی با بهره‌گیری از تمامی امکانات و تجارب سنوات گذشته در اولویت این شرکت قرار گرفته است.

ندایی اظهار کرد : ضروری است اقدامات اساسی در اصلاح و تدوین الگوی کشت برای شبکه‌های زهکشی مغان و خداآفرین براساس اقلیم، ظرفیت تاسیسات، منابع آبی قابل دسترس و شرایط اجتماعی منطقه با همکاری نهادهای مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد:با توجه به وضعیت خشکسالی باید از هرگونه تحویل آب به اراضی فاقد کشت جلوگیری و از برنامه‌ریزی برای کشت زود هنگام محصولات توسط مشترکان شبکه آبیاری خودداری شود.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی آب است که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

برچسب‌ها بارندگی بارش باران شرکت آب منطقه ای اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بارندگی بارش باران شرکت آب منطقه ای بارندگی بارش باران شرکت آب منطقه ای اردبیل سدهای استان درصد کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول

در پی بارش‌های اخیر سد شهید قنبری آذربایجان غربی، سد جگین در هرمزگان، سد ایلام، سدهای ماشکید علیا، خیرآباد، زیردان و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، سدهای آزاد و قشلاق در کردستان، سد رودبار لرستان و سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد به‌طور کامل پُر شدند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 218 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا هشتم اردیبهشت 1403) در مجموع 26 میلیارد و 570 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 29 میلیارد و 30 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 8درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، 16 میلیارد و 690 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 16 میلیارد و 520 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی یک‌درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود 31 میلیارد و 560 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 64 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 36 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز هشتم اردیبهشت 1402 بالغ بر 31 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده برابری میزان ذخایر سدها با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

همانطور که در جدول بالا مشخص است، سد شهید قنبری آذربایجان غربی، سد جگین در هرمزگان، سد ایلام، سدهای ماشکید علیا، خیرآباد، زیردان و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، سدهای آزاد و قشلاق در کردستان، سد رودبار لرستان و سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد پرشدگی 100درصدی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • رقابت بیش از ۲۱ هزار نفر در استان در نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳