Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-28@06:20:55 GMT

کوه ترک برداشت؛ جاده هراز مسدود می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۹۱۴۲

درپی انتشار خبر‌هایی درباره ایجاد شدن تَرَک در کوهستان جاده هراز در محدوده روستای آب‌اسک، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که باید این محور جابه‌جا، منتقل و تغییر پیدا کرده و دستور عدم تردد در این محدوده صادر شود، در چنین شرایطی باید دید این جاده نوستالژیک بسته خواهد شد یا خیر؟

طی هفته‌های گذشته خبر‌ها و ویدئو‌هایی درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه انسانی در جاده هراز و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر شد و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مخاطره‌ای جدی برای بروز فاجعه‌ای احتمالی یاد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رضا نفیسی - رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- نیز در این باره اینگونه توضیح داد: طی روز‌ها و هفته‌های گذشته جلسات متعددی بین دستگاه‌های مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل نیز جلسه‌ای در این زمینه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا خیر. همچنین دستگاه‌های مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و ... گزارش‌هایی ارائه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز ارائه دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در حال حاضر مسئله مطرح شده را به عنوان یک مخاطره جدی و فوری تلقی می‌کنید یا خیر؟ گفت: در حال حاضر به این موضوع به عنوان یک هشدار نگاه می‌کنیم، اما تصمیم گیری برای انجام هرگونه اقدام به سطح خطر بستگی دارد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه نتایجی از سوی متولیان و دستگاه‌های مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می‌شود.

البته اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که سنسور‌هایی در این منطقه تعبیه شده و طی هفته‌های گذشته این تَرَک‌ها در حال رصد و ارزیابی دائمی است تا پس از کاهش یا قطع بارش‌ها دوباره بررسی شوند و اگر لغزش‌های این توده عطیم قابل توجه و خطرناک تشخیص داده شد، تصمیم‌گیری درباره مسدود شدن جاده هراز، احداث مسیر جایگزین و حل این مشکل به ستاد مدیریت بحران ارجاع شود و احتمال زیاد حداقل برای مدتی جاده هراز مسدود خواهد شد تا شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور که در حال ساخت باند برگشت محور هراز است ان را به صورت چهاربانده بسازد تا جایگزین این محور شود.

این اتفاقات در حالی رخ داد که علی بیت‌اللهی - رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- در این باره با تاکید بر اینکه پیدایش این ترک‌ها نیز موضوع جدیدی نیست، گفت: بررسی عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترک‌ها وجود داشت. از اوایل دهه ۱۳۷۰ در همین منطقه امامزاده‌ای در منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به بابل بعد از پلور وجود داشت که به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد. به طوریکه هم‌اکنون نیز در این منطقه دریاچه‌ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده مشاهده می‌شود؛ بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه‌ای و ریزش سنگ محسوب می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس ماموریتی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد و ما منطقه را بازدید کردیم. حدود چهار نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه‌گیری زمین در نظر گرفته شد. با همکاری همکاران راهداری استان مازندران و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بازدید‌ها انجام شد و گزارشی در دست تهیه و تدوین است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان بخشی از اهم پیشنهاد‌ها برای کاهش مخاطرات در این منطقه که جاده پرترددی نیز محسوب می‌شود، تاکید کرد: مهمترین کاری که باید انجام شود، این است که با توجه به طول ۵۰۰ متری این زون، جاده باید جابه جا، منتقل و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی شود که این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد می‌شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودرو‌ها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.

حالا باید دید که جاده هراز به ویژه در محدوده آب اسک – پلور مسدود خواهد شد یا آنکه تردد‌های پرشمار روزانه مردم اجازه اتخاذ چنین تصمیمی را به مسئولان وزارت راه و شهرسازی نخواهد داد؟


/ایسنا

برچسب ها: جاده هراز ، تَرَک در کوهستان ، بروز فاجعه انسانی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QIj

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: جاده هراز ت ر ک در کوهستان بروز فاجعه انسانی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی جاده هراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۴۷۵ نقطه پرتصادف در جاده های کشور

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ۸۸۷ نقطه پرتصادف در جاده های کشور خبر داد و گفت: ۴۱۲ نقطه با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی برطرف شده و ۴۷۵ نقطه دیگر در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید کمال هادیان فر با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ایمنی راه ها و رفع نقاط حادثه‌خیز اظهار کرد: برخی از نقاط پر تصادف مربوط به گذشته است و باید توجه داشت که 46 هزار کیلومتر از 270 هزار کیلومتر راه موجود در کشور را راه‌های شریانی و برخوردار از جدا شونده و نیوجرسی تشکیل می دهند، اما راه های فرعی بسیاری با استانداردهای مخصوص خود و بدون برخورداری از جداشونده نیز در دست بهره برداری هستند که ارتقای راه ها و تبدیل به دوبانده یا تعریض آنها نیازمند منابع مالی زیادی است.

وی افزود: در جلساتی که با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور فراجا برگزار شد، از 3200 نقطه، بالغ بر 887 نقطه پرتصادف شناسایی شده است که 412 نقطه با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی برطرف شده و 475 نقطه دیگر در اولویت برنامه‌های امسال قرار دارد.

هادیان فر ادامه داد: دولت برای برنامه هفتم توسعه 3 هزار میلیارد تومان برای تسریع رفع نقاط پر تصادف پیشنهاد کرده بود که مورد قبول مجلس قرار گرفت اما در برخی بخش ها ابهامات مختصری برای نمایندگان به وجود آمد که در جلسات برگزار شده این موارد روشن شد و امید است در چند روز آینده به تصویب برسد.

60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری ورودی شهرها رخ می‌دهد 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتر ورودی شهرها رخ می دهد، گفت: این آمار به رفتار رانندگی از جاده به بزرگراه درون شهری بر می گردد و بی توجهی به کاهش سرعت یا خستگی و خواب آلودگی بر آن تاثیر دارد. از این رو وظایف مربوط به رفع مشکلات حریم جاده و حریم شهر به استانداران محول شده است تا نسبت آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مستمر کمیسیون ایمنی ترافیک و شورای عالی ترافیک تصریح کرد: برگزاری جلسات کمیسیون ایمنی راه ها با حضور دستگاه های عضو بسیار تاثیرگذار است. به طور مثال در جلسه گذشته کمیسیون ایمنی راه ها طرح کاهش 10 درصدی تصادفات سالانه ارائه شد و مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

حوزه ترانزیت ساماندهی می‌شود 

هادیان فر در ادامه به حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اشاره کرد و گفت: با جدیت کامل به دنبال تکمیل شاخه ریلی کریدور شمال-جنوب و قطعه رشت به آستارا هستیم.

وی افزود: هدف ما در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، سازمان یافتگی در حوزه ترانزیت است و نیازمند ایجاد بستری هستیم که نقش تمامی دستگاه های دست اندرکار ترانزیت در آن دیده شود و صاحب کالا از قیمت، زمان و سطح خدمات ارائه شده در کریدور ترانزیتی  عبوری از ایران آسوده خاطر باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بر ابتکار وزیر راه و شهرسازی با عنوان "ایران راه" تاکید کرد و گفت: باید پلتفورم نام برده ایجاد شود و استقبال صاحبان کالا برای عبور بار بین المللی از کریدورهای عبوری از داخل ایران به عنوان مسیرهای امن، ارزان و سریع جلب شود.

امسال 4 میلیون زائر در مراسم اربعین شرکت می‌کنند

هادیان فر به تدابیر اندیشیده شده برای جابه‌جایی‌ زائران  اربعین حسینی درسال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائل ما اقدام برای رفع ناترازی ناوگان نسبت به زائرین در ایام اربعین است که طبق  پیش‌بینی ها امسال   بالغ بر 4 میلیون زائر در این مراسم شرکت می کنند که در این راستا از طرف عراقی درخواست شده،‌ خودروهای زائران ایرانی بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین 150 میلیون یورو به واردات 2000 دستگاه اتوبوس با کارکرد زیر 5 سال اختصاص داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وجود ۴۷۵ نقطه پرتصادف در جاده های کشور
  • فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است
  • مسیرهای خراسان جنوبی مسدود نیست
  • وضعیت جاده‌ها/ تردد روان در محورهای هراز و فیروزکوه
  • اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران
  • برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز
  • مسدود شدن راه ارتباطی ۵۰ روستا در بم
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد+ فیلم
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد
  • جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد + فیلم