چرا ما به دروازهبانها نیازمندیم؟
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۹۳۱۹
حقیقت این بود که دستاندرکاران آپادانا در طول هشت ماه فعالیت خود در تلاش بودند تا در نظام فرهنگی مردم نفوذ کرده و هنرهای مدرن را معرفی کنند. این تعریف از گالری بیانگر نهادی خصوصی بود که سعی در اعتلای ذوق عامه داشت خوانشی که تا سالها یعنی نیمه دهه ۷۰ تداوم یافت، اوج این نگره فرهنگی را باید در افتتاح تالار ایران دانست (۱۳۴۲) آنچنان که پاکباز و جودت و قندریز باقیمانده گروه مؤسس تا ۱۵ سال در این مسیر کوشش کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در فرهنگ کمبریج gatekeeper را شخصی گفتهاند که وظیفه او بازکردن و بستن یک دروازه و جلوگیری از ورود افراد بدون اجازه است. این اصطلاح در بسیاری از رشتهها مانند تجارت یا سیاست هم دارای کاربرد بوده اما در هنر و فرهنگ دارای ارزشافزوده معنایی وسیعی است؛ چراکه هنر در مقام پیشرانه ذوق و زیباییشناسی جهان مدرن بسیاری از تبادلات و ارزشهای جامعه معاصر را رقم میزند. درواقع زمین بازی و دروازهبانان رابطهای تعاملی را شکل میدهند. این افراد خود بازی را تأسیس کرده و قوانین آن را تعیین میکنند و با فعالیت زمین بازی را گستردهتر میکنند. از سوی دیگر آنها موظف هستند با انتخاب مناسب بازیکنان زمین بازی همچنین اصول آن را گستردهتر کرده و مخاطبان نشسته روی سکوها را افزایش دهند. اما این زمین بازی در اقلیم ما کمی متفاوت بود. اهمیت دروازهبانان در تاریخ نوپای هنر مدرن با کشاکشهای اجتماعی پیوند میخورد. تاریخ ۲۰۰ساله ایران شاهد کشاکش اجتماعی و زایش ارزشهای نو و طبقات جدیدی است که ایفاکردن این نقش پرمخاطره، قابل تأمل مینماید. آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن بر اساس آمار نهادهای بینالمللی ۷۰ درصد جمعیت ایران در دهه ۵۰ را بیسواد مطلق میداند. این آمار فقدان بزرگی را یادآور است، تمایزات گسترده فرهنگ در لایههای طبقاتی، به همراه اراده برای توسعه در نیمقرن گذشته، پیچیدگی فعالیت هنرمندان هنر نوگرا و گالریهایی را که آنان در دهه ۳۰ و ۴۰ تأسیس کردند، مشخص میکند. گالریهایی که از سال ۱۳۲۸ تأسیس شدهاند، در آن شرایط دروازهبانان هنر بودهاند. معرفی هنر جدیدی که پس از تأسیس دانشگاه تهران در نهادهای اجتماع و آموزشی به رسمیت شناخته شده بود، در میان مردم امری محال مینمود. آنان بهوضوح سعی در انتقال این مفهوم از هنر برای طبقات نوپا داشتهاند. با تداوم این تحرکات اجتماعی بهخصوص پس از انقلاب گالریها کماکان به این امر مشغول بوده و نهادهای تازهتأسیس مانند حراجها و اکسپوها و آرتفرها این روند را توسعه دادهاند.
آیا دروازهبانان بازیساز اقتصاد هنر هستند؟در اینجا باید به مبادی و نظام نظری دروازهبانان بپردازم. سؤال این است که بازی هنر به چه سمتی میرود و اساسا بازی چه شأنی را در فرهنگ و معرفت ایفا میکند؟ سخت نیست ارجاع به آرای فلاسفه هرمنوتیک مانند گادامر یا فلاسفه منطقی مانند ویتگنشتاین که بازی را مسیری برای انکشاف حقیقت میدانند و بازی هنر یعنی گریز از مسیرهای جزمی حقیقتیابی؛ چراکه معنا و رویداد هر دو بهسختی پدیدار میشوند و کشف آنان روش گریز به نظر میرسد. این بازی اگرچه در جهان سودازده و مجازینما درگیر سپهر شبکه و الزاما اقتصاد و صنعت فرهنگ است اما جنس و خامه امر خلاقه بهراحتی تن به این بازی صنعت فرهنگ نداده است و نقش دروازهبانان هرروز اهمیت بیشتری مییابد. جهان معاصر درگیر با مسائل بزرگی است که بهسختی میتوان با نگرانی به آن توجه نکرد. محیط زیست، فاصله طبقاتی شمال و جنوب، سلاحهای اتمی و قدرتهای خودمحور اقتصادی، همگی خطراتی است که در کنار تکنولوژیهای اطلاعاتی و بیوتکنولوژیها امکان تصمیمگیری درست را برای تمدن انسانی سلب میکنند. انسان معاصر در کنار سختافزارهای هوشمند اعتیادآور از درون تسخیر میشود و ذوق و ذائقه وی در شبکههای اجتماعی پرورش مییابد.
لزوم حضور دروازهبانان در هنر معاصر چیست؟مشخصا شبکه جهانی همیشه وعده داده است که دروازهبانان دیگر نیستند. اینکه هر فرد بتواند بدون انتخاب و نیاز به دیگری هنر خود را خلق کند و به اشتراک بگذارد. در طول ۲۰ سال گذشته دسترسی به شبکه توزیع جهانی برای به اشتراک گذاشتن کار خود، ارزانتر و آسانتر شده است.
۵۸۵۸
کد خبر 1590670منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرمندان دروازه بانان هنر معاصر زمین بازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۹۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخسازی تراشتگن در بارسا: بیخ گوش لیونل مسی!
به گزارش "ورزش سه"، مارک آندره تراشتگن دیشب در ترکیب بارسلونا در بازی مقابل والنسیا تاریخساز شد. در دیداری که او یک اشتباه فاحش داشت ولی در نهایت بارسا 4-2 برنده شد.
دروازهبان آلمانی بارسا حالا دومین بازیکن خارجی با بیشترین بازی با پیراهن بارسا محسوب میشود و با 408 بازی با دنی آلوز برابری کرد. فقط لئو مسی از او پیشی میگیرد که با 778 به دوران حضورش در بارسا پایان داد.
دروازهبان آلمانی یکی از نمادهای بارسلوناست و راه مسی را دنبال میکند، اگرچه او 32 سال دارد ولی بازهم کار دشواری برای شکست رکورد مسی خواهد داد. فوق ستاره آرژانتینی همچنین با پشت سر گذاشتن ژاوی (767) بیشترین بازی را در تاریخ باشگاه بارسلونا دارد.
در مورد خارجیها، پس از تراشتگن، ماسکرانو با 334 و پس از او فیلیپ کوکو (292 بازی) قرار دارد.