Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد نگرانی‌ها از شیوع کرونا در کشور کاهش یافته است، در حالی که سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع اومیکرون در کشور‌های مختلف جهان هشدار می‌دهد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه وطن امروز نوشت: نگرانی مردم از شیوع کرونا کاهش یافته و این یک خبر نگران‌کننده محسوب می‌شود؛ بویژه در شرایطی که سویه قدرتمند اُمیکرون برخلاف سویه‌های پیشین بدون اینکه آمار و ارقامی از حضورش در ایران به جا بگذارد، در حال پیشرفت و سرایت است!

با کاهش آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از مردم رعایت اصول بهداشتی را به فراموشی سپرده یا نسبت به آن کم‌توجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که سویه اُمیکرون فعلا در ایران رد پایی از آمار مبتلایان به جا نمی‌گذارد و اگر اینچنین نبود، قطعا روی نمودار‌ها و جدول‌های آماری شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم. ۲ روز قبل سازمان جهانی بهداشت به صراحت اعلام کرد که «اُمیکرون مثل سویه‌های قبلی هم بستری می‌کند و هم می‌کُشد». این یک هشدار جدی است به همه افرادی که تصور می‌کنند سویه جدید اُمیکرون چندان قوی و قابل اعتنا نیست! تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: اُمیکرون مانند سویه‌های قبلی مردم را به بیمارستان می‌کشاند و می‌کُشد.

وی نسبت به «سونامی» سویه‌های اُمیکرون و دلتا به دنبال رکوردشکنی موارد ابتلا به «کووید-۱۹» در سطح جهان هشدار داد و تاکید کرد: در حال حاضر میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند. سازمان جهانی بهداشت همچنین روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد: هر چند به نظر می‌رسد شدت بیماری ناشی از ابتلا به اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا کمتر باشد، اما سویه جدید را نمی‌توان «خفیف» ارزیابی کرد.

امروز برای پیش‌بینی رفتار اُمیکرون زود است!

این روز‌ها در گوشه و کنار حرف‌هایی مبنی بر خطرناک نبودن سویه اُمیکرون می‌شنویم. همین حرف‌ها وقتی به شکل شایعه در جامعه پخش می‌شود تبعات خطرناک اجتماعی به دنبال خواهد داشت که جان و سلامت عموم مردم را تهدید می‌کند. عبدی محمود، از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد بر اساس مطالعات انجام شده نوع جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون بیشتر بخش‌های فوقانی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محمود با بیان اینکه اُمیکرون عفونت‌های شدید ایجاد نمی‌کند، افزود: این ممکن است در حال حاضر خبر خوبی باشد، اما برای اطمینان از آن به تحقیقات بیشتر نیاز داریم. وی درباره اینکه آیا نیاز به تولید واکسن جداگانه برای اُمیکرون است یا خیر گفت: پیش‌بینی اینکه اُمیکرون از این به بعد در کجا تکامل خواهد یافت مشکل به نظر می‌رسد، بنابراین هنوز برای تصمیم‌گیری در این زمینه زود است.

فرار اُمیکرون از تست‌های تشخیصی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که آمار ابتلا به کرونا در روز‌های اخیر افزایش چندانی نداشته، فرار اُمیکرون از تست‌های تشخیص کرونا است؛ بنابراین نتیجه بسیاری از آزمایش‌های تشخیص اُمیکرون در سراسر کشور منفی است. بر همین اساس، افراد مبتلا به سویه جدید کرونا با این تصور که تست آن‌ها واقعا منفی است، در اماکن عمومی حضور می‌یابند و بر سرعت انتقال و سرایت اُمیکرون می‌افزایند. آذرماه امسال بود که تعدادی از رسانه‌های کشور با اطمینان کامل و البته به نقل از کارشناسان به عموم مردم اطمینان دادند که تست‌های کرونا به راحتی اُمیکرون را تشخیص می‌دهند. حتی برخی پا را از این فراتر گذاشتند و از تشخیص اُمیکرون در ۲۰ دقیقه خبر دادند!

همین اخبار و اظهارات بود که بنیان بی‌توجهی یا کم‌توجهی به اُمیکرون را در جامعه گذاشت، چرا که نتیجه و پاسخ بسیاری از تست‌های اُمیکرون منفی اعلام شد و خیال مبتلایان را راحت کرد که مبتلا نیستند!

به همین علت بود که شمار مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با علائم مشابه سرماخوردگی افزایش یافت و این افراد به‌ظاهر سرماخورده، اطرافیان خود را نیز مبتلا کردند.

در برخی شرکت‌ها و ادارات شاهد مرخصی‌های استعلاجی برای تعداد قابل توجهی از کارکنان بودیم. در همین باره مدیر یک مجموعه فرهنگی می‌گوید: در هفته گذشته ۵ نفر از پرسنل ما به طور همزمان و با علائم مشابه یکدیگر بیمار شدند و امکان حضور در محل کار نداشتند.

وی می‌افزاید: این در حالی است که پاسخ تست کرونای این افراد منفی بود و البته وزارت بهداشت نیز کل آمار ابتلا به اُمیکرون را در پایتخت فقط ۲۰ نفر اعلام کرد. حال چطور می‌شود ۵ نفر از این افراد در مجموعه ما بوده باشند؟!

همچنین یکی از کارکنان همین مجموعه اظهار می‌دارد: «من به خاطر ابتلا به بیماری با علائمی که گفته می‌شد مربوط به سویه جدید کرونا است راهی آزمایشگاه شدم. همان اول هم تاکید کردم که مشکوک به اُمیکرون هستم. تقریبا ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کردم. نتیجه تست منفی بود، بنابراین از مسؤول آزمایشگاه پرسیدم که آیا واقعا مبتلا به اُمیکرون نیستم؟ او جواب داد که تست کرونای شما منفی است، اما نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم مبتلا به اُمیکرون هستید یا نه».

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت: کیت تشخیص توزیع شده است

در شرایطی که بسیاری از مراجعان با علائم مشکوک به آزمایشگاه‌ها پاسخ مشخصی درباره نتیجه تست اُمیکرون خود دریافت نمی‌کنند، خطر سرایت سویه جدید کرونا با سرعت بیشتر جدی است. در این باره با محمد هاشمی، سرپرست روابط‌عمومی وزارت بهداشت گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

وی می‌گوید: مشکل خاصی برای تشخیص اُمیکرون نداریم و شرایط تحت کنترل است. وی می‌افزاید: کیت تشخیص اُمیکرون به مراکز دانشگاهی نظام سلامت و بهداشت در سراسر کشور ارسال شده است و در مواردی که لازم باشد، این تست در دسترس قرار دارد. هاشمی ادامه می‌دهد: البته همچنان تاکید ما بر خودمراقبتی است و بهتر است عموم مردم به رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا پایبند باشند.

خطر افزایش چشمگیر موارد بیماری طی هفته‌های آینده

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: متاسفانه ویروس اُمیکرون گردش خود را درون جامعه آغاز کرده و ممکن است طی چند هفته آینده ما را با افزایش چشمگیر موارد بیماری مواجه کند.

بنا به اعلام ایسنا، دکتر قادری درباره وضعیت سویه اُمیکرون گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، کشور‌های غربی را در برابر سویه جدید اُمیکرون با چالش مواجه کرده است. در کشور ما در حال حاضر ۴۶۷ بیمار مبتلا به اُمیکرون شناسایی شده است.

وی ادامه داد: هرمزگان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران استان‌هایی هستند که باید بیشتر مراقب سویه اُمیکرون باشند.

اثربخشی دوز سوم واکسن در مقابله با اُمیکرون

عضو کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» گفت: خبر خوبی که این روز‌ها جامعه علمی دنیا را خوشحال کرد، مربوط به اثربخشی دوز سوم واکسن کرونا در مقابله با اُمیکرون است.

مجید مختاری در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: تحقیقات نشان داد با تزریق دوز سوم واکسن کرونا، ایمنی بدن در برابر ویروس به طور مضاعف افزایش می‌یابد. وی با اشاره به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در کشور تاکید کرد: این شرایط نباید باعث غرور یا بی‌احتیاطی شود، چون امکان هجوم اُمیکرون در هفته‌های آتی وجود دارد.

کرونا در کمین عادی‌انگاری مردم

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: متاسفانه به‌رغم توصیه‌های وزارت بهداشت، رسانه‌ها و کارشناسان، آمار رعایت پروتکل‌ها حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد است که اصلا آمار خوبی نیست. محمد هاشمی افزود: باید بسیار مراقب باشیم اخبار خوشی که درباره کاهش فوتی‌ها می‌شنویم، منجر به عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشود.

بیشتر بخوانید: مبتلایان به اومیکرون باید چند روز قرنطینه شوند؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: کرونا اومیکرون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا اومیکرون سازمان جهانی بهداشت رعایت پروتکل ها تشخیص ا میکرون سویه ا میکرون وزارت بهداشت ا میکرون ا میکرون سویه جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۹۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد

 فریبرز راشدی  اظهار کرد: در ششمین روز از هفته سلامت و در راستای اجرای طرح تشدید کنترل بهداشتی واحدهای عرضه کننده مواد غذایی ، یک انبار زیرزمینی که مملو از مواد غذایی تاریخ گذشته بود کشف شد.

وی ادامه داد: اقلام غذایی کشف شده در این انبار شامل انواع آبمیوه و آبلیمو به وزن تقریبی سه تن است که چهار تا پنج ماه از تاریخ انقضای آنها گذشته بود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: این مرکز بهداشت، سلامت شهروندان را خط قرمز خود دانسته و با متصدیان متخلف از مقررات بهداشتی برخورد قانونی خواهد کرد.

وی افزود: در روز جاری نزدیک به ۱۹ تن مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی غیر قابل توزیع معدوم شد.

راشدی بیان کرد: این میزان مواد غیرقابل مصرف توسط بازرسان بهداشت محیط از انبارها و مراکز تهیه و توزیع سطح شهر زاهدان جمع آوری شده است.

وی تاکید کرد: پس از انجام مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم در محل سایت زباله شهرداری زاهدان و با حضور نماینده قوه قضائیه معدوم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران