Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@08:28:23 GMT

تزریق بوتاکس و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۷۹۵۱۴

تزریق بوتاکس و کاربردهای آن

در سال‌های اخیر استفاده از سم بوتولینوم با نام‌های تجاری مختلف از جمله بوتاکس به عنوان راه حلی برای مقابله با علائم پیری در صورت کاربرد فناوری یافته است.

به گزارش برنا، در سال‌های اخیر استفاده از سم بوتولینوم با نام‌های تجاری مختلف از جمله بوتاکس به عنوان راه حلی برای مقابله با علائم پیری در صورت کاربرد فناوری یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند استفاده از این ماده تنها به جهت مسائل آرایشی و زیبایی نیست و خواص آن در امور پزشکی و درمانی نیز کاربرد دارند اما به هر حال به خاطر هزینه کمی که نسبت به جراحی زیبایی و دیگر روش‌ها دارد مورد استقبال عمومی قرار گرفته است.

تزریق بوتاکس در درجه اول به دلیل توانایی کاهش چین و چروک صورت مورد توجه قرار می گیرد. این روش همچنین برای درمان بیماری هایی مانند اسپاسم گردن (گرفتکی عضلات گردن)، تعرق بیش از حد (هایپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده می شود. تزریق بوتاکس ممکن است به پیشگیری از میگرن مزمن نیز کمک کند. در تزریق بوتاکس از سمی به نام اونابوتولینوم توکسین A برای جلوگیری از حرکت ماهیچه استفاده می شود. این سم توسط میکروبی تولید می شود که باعث بوتولیسم، نوعی مسمویت غذایی می شود.

بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد. محصولات دیگری که در حال حاضر استفاده می شوند عبارتند از: ابابوتولینوم  توکسین A (disport) ، ریمابوتولینوم توکسینB (myobloc) و اینکوبوتولینوم A (xeomin) ، هریک از این ها تا حدودی متفاوت هستند به خصوص در مورد واحدهای دوز، بنابراین آنها قابل تعویض نیستند.

چرا تزریق بوتاکس انجام می شود؟

تزریق بوتاکس سیگنال های شیمیایی خاصی از اعصاب را مسدود می کند، در واقع بیشتر این سیگنال ها باعث انقباض ماهیچه ها می شوند. رایج ترین کاربرد این تزریق ها شل کردن موقت ماهیچه های صورت است.

از دیگر موارد تزریق بوتاکس در رفع چین و چروک پیشانی و صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع خطوط اطراف چشم (خطوط پا کلاغی چشم) اصلاح خط خنده اصلاح خط گریه رفع چروک غبغب رفع چروک چانه

تزریق بوتاکس برای درمان وضعیت هایی که بر عملکرد بدن تاثیر می گذارد هم استفاده می شود. برای مثال:

انقباض عضله گردن: در این وضعیت دردناک، عضلات گردن شما به طور غیر ارادی منقبض شده و باعث می شود سر شما دچار پیچ خوردگی شود یا در شرایط آزار دهنده قرار گیرد. تنبلی چشم: شایع ترین علت تنبلی چشم عدم تعادل در عضلاتی است که مسئول تثبیت موقعیت چشم هستند. انقباضات عضلانی: برخی از بیماری های عصبی مانند فلج مغزی می توانند باعث کشیده شدن ماهیچه ها به سمت مرکز بدن شما شوند. در برخی از موارد میتوان این ماهیچه های منقبض شده را با تزریق بوتاکس شل کرد. هایپر هیدروزیس: در این شرایط شما حتی هنگامی که هوا گرم نیست یا فعالیت خاصی انجام نمی دهید دچار تعریق بیش از حد می شوید. میگرن مزمن: اگر بیشتر از پانزده روز در ماه دچار میگرن می شوید، تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش دفعات سر درد شما کمک کند. اختلال عملکرد مثانه: تزریق بوتاکس میتواند به کاهش بی اختیاری ادرار ناشی از مثانه فعال کمک کند. انقباض چشم: تزریق بوتاکس ممکن است به تسکین انقباض عضلات اطراف چشم کمک کند. چگونه برای تزریق بوتاکس آماده شویم؟

لیستی از فهرست داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید را به متخصص تزریق بوتاکس خود ارائه دهید. برخی از داروها خطر کبودی در محل تزریق را افزایش می دهند. این مواد شامل داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده های خون (وارفارین) و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی است. همچنین مصرف الکل محل تزریق را دچار قرمزی و کبودی میکند بنابراین بیست و چهار ساعت قبل از عمل از مصرف نوشیدنی های الکی خودداری کنید.

تزریق سم بوتولینوم چگونه انجام می شود؟

پزشک شما از یک سوزن ظریف برای تزریق مقادیر کمی سم بوتولینوم به ناحیه درمان استفاده می کند. با توجه به نوع مشکل شما ممکن است چندین تزریق در نقاط مختلف دریافت کنید. در ادامه به نکات مهم دیگری در این باره اشاره میکنیم:

روش سرپایی: درمان به روش سرپایی انجام می شود و شما همان روز به خانه بازمی گردید. درد: تزریق ها ممکن است باعث سوزش و درد شوند، اما این مشکل به سرعت برطرف می شود. برخی از درمانگران از یک مواد بی حسی موضعی قبل از تزریق استفاده می کنند. بیهوشی: اگر تزریق برای درمان مثانه بیش فعال انجام می شود ممکن است از بی حسی موضعی یا بی حسی منطقه ای استفاده شود. بعد از تزریق سم بوتولینوم چه باید کرد؟

شما میتوانید بعد از تزریق کار یا بیشتر فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید، مگر اینکه درمانگر شما خلاف آن را گفته باشد. مواردی که به کاهش قرمزی، تورم یا کبودی کمک میکند عبارتند از:

به مدت دوازده ساعت ناحیه تزریق را مالش یا فشار ندهید سه تا چهار ساعت راست بمانید ( دراز نکشید) تا بیست و چهار ساعت از فعالیت بدنی خودداری کنید خطرها و فواید خطرها یا عوارض مهم تزریق سم بوتولینوم چیست؟

عوارض جانبی ناشی از تزریق سم بوتولینوم با توجه به ناحیه تحت درمان متفاوت است. اکثر مشکلات در یک یا دو دوز بهبود می یابند از جمله:

درد، تورم، قرمزی یا کبودی در محل درمان علائم شبیه آنفولانزا سردرد گردن درد ناراحتی معده (سوهاضمه) سوزش یا قرمزی چشم چه کسانی نباید سم بوتولینوم تزریق کنند؟

تزریق سم بوتولینوم نسبتا بی خطر است. اما اگر شرایط زیر را دارید نباید از این روش استفاده کنید:

بیمای عصبی عضلانی افتادگی پلک (پتوز) ضعف عضلات صورت بارداری شیردهی قبل از تزریق بوتاکس چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

اگر قصد تزریق بوتاکس دارید، دلیل نیازتان را به آن مشخص کنید. در مورد اینکه آیا یک عمل زیبایی برای شما مناسب است یا خیر بیشتر مطالعه کنید. همچنین مطمئن شوید شخصی که برای شما بوتاکس را تزریق می کند واجد شرایط و با تجربه باشد. درمانگر شما باید پزشک باشد و برای اثبات رعایت استاندارهای تعیین شده در دوره ی آموزش خود، مهارت و بیمه مدرک معتبر داشته باشد. از مراجعه به کارآموزانی که هیچ آموزشی ندیده اند یا فقط یک دوره آموزشی کوتاه را گذرانده اند خودداری کنید.

وقتی به یک متخصص مراجعه می کنید از او درباره ی نکات زیر سوال کنید:

دوره ی آموزشی، مهارت و تجربه ی درمانگر نام محصول و مجوز آن و اینکه کجا و چگونه ساخته شده هر گونه خطر و عوارض جانبی احتمالی اگر در روند درمان مشکلی رخ دهد چه اتفاقی می افتد چه زمانی نمی توانید بوتاکس تزریق کنید؟

در برخی شرایط خاص بهتر است که بوتاکس تزریق نکنید از جمله:

اگر عفونت پوستی دارید. اگر شرایط سلامت مناسبی ندارید. اگر بیماری عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس دارید. اگر داروهای خاصی مصرف می کنید. اگر باردار یا در حال شیردهی هستید. بعد از تزریق

بلافاصله بعد از تزریق تغییری مشاهده نخواهید کرد. روند تاثیر گذاری دو تا سه روز طول می کشد و دو تا سه هفته هم طول می کشد تا نتیجه نهایی را مشاهده کنید. به مدت سه روز صورت خور را ماساژ یا مالش ندهید. همچنین از ورزش، آفتاب گرفتن ( از جمله سولاریوم) و سونا به مدت دو روز خودداری کنید. پزشک شما باید بتواند در مورد کارهایی که باید انجام دهید و کارهایی که نباید انجام دهید آگاهی بیشتری به شمابدهد.

به طور کلی اثرات بوتاکس به منظور جوانسازی پوست، بین ۴ تا ۶ ماه پس از تزریق پایدار است. اگر دوباره قصد تزریق بوتاکس داشتید باید 4 تا 6 ماه صبر کنید. اگر دفعات زیادی تزریق بوتاکس داشته باشید ممکن است تاثیر خود را از دست بدهد.

هزینه بوتاکس چقدر است؟

مانند بسیاری از درمانهای زیبایی، هزینه تزریق بوتاکس هم با توجه به ناحیه ای که درمان می شود متفاوت است. برخی از پزشکان به ازای هر واحد بوتاکس استفاده شده هزینه دریافت می کنند. هزینه بوتاکس برای هایپرهیدروزیس ( تعریق بیش از حد) و میگرن مسئله ای متفاوت است. برای هایپرهیدروزیس معمولا دویست واحد بوتاکس تزریق میشود. البته علاوه بر قیمت، کیفیت نتیجه همیشه به این بستگی دارد که چه کسی تزریق را برای شما انجام میدهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تزریق بوتاکس هزینه بوتاکس تزریق سم بوتولینوم تزریق بوتاکس خودداری کنید بعد از تزریق انجام می شود ماهیچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۹۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت گفت: تزریق آنتی‌بیوتیک "سفتریاکسون" فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان انجام شود.

به گزارش مشرق، زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک "سفتریاکسون" فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، اظهار کرد: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.

وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هرگونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی داروهای آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • تزریق خون جدید در فدراسیون دوومیدانی/کار خوب کاربلدها
  • ورود مار سمی به کارگاهی در خلازیر تهران
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • مانیتور جدید ال‌جی کاربرد پزشکی دارد
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد