Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:21:37 GMT

شهدایی که ارومیه آخرین مقصدشان بود

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۰۰۴۵

شهدایی که ارومیه آخرین مقصدشان بود

به گزارش ایرنا، روز ۱۹ دی ۱۳۸۴ بود که حوالی ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح در ۱۰ کیلومتری فرودگاه ارومیه در اطراف روستای آیدنلو یک دستگاه جت فالکون سقوط کرد؛ خبر به سرعت در شهر منتشر شد و تمامی مردم از کوچک و بزرگ در مورد این موضوع صحبت می کردند.

من خبرنگار جوانی بودم و تمام فکرم به دنبال گرفتن جزییات حادثه بود، برف زیادی در آذربایجان غربی آمده و هوا بسیار سرد بود و هیچ مسوولی از جزییات خبری نداشت یا تلفن خود را خاموش کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته مردم روستاهای اطراف از همان لحظه سقوط هواپیما با وجود بارش برف در محل حاضر شده اما قادر به کمک نبودند؛ تا اینکه بعد از چند ساعت عکاسان و خبرنگاران و مسوولان در محل حادثه حضور یافتند و اطلاعات اولیه به دست آمد.

خلاصه خبر آن روز این بود؛ «یک فروند هواپیمای نظامی در حوالی ارومیه سقوط کرد» اما اصل خبر این نبود زیرا در این حادثه جت فالکونی که در روستای آیدنلو به زمین اصابت کرده و آتش گرفته بود، اعضای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله فرمانده این نیرو، سردار شهید کاظمی/ از یادگاران دفاع مقدس را به همراه داشت و همه سرنشینان نیز در آن به شهادت رسیدند.

این هواپیما حامل سردار کاظمی فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سعید مهتدی جعفری فرمانده لشکر پیاده مکانیزه ‌۲۷ محمد رسول الله (ص)، ‌سردار سرتیپ پاسدار سعید سلیمانی معاون عملیات نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار نبی ‌الله شاهمرادی معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار خلبان عباس کربندی مجرد فرمانده‌ پایگاه هوایی قدر نیروی هوایی سپاه، سردارسرتیپ پاسدار غلامرضا یزدانی فرمانده‌ توپخانه‌ نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار صفدر رشادی معاون طرح و برنامه‌ نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار خلبان احمد الهامی ‌نژاد فرمانده‌ دانشکده‌ پروازی نیروی هوایی سپاه، سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید آذین‌ پور رییس دفتر فرماندهی نیروی زمینی سپاه، سرهنگ پاسدار مرتضی بصیری مهندس پرواز و پاسدار محسن اسدی افسر همراه فرمانده‌ نیروی زمینی سپاه بود که عازم ماموریت عملیاتی بودند و همه به شهادت رسیدند.

در آن روزها، واکمن را برداشتم و به جمع مردم ارومیه رفتم تا حزن و اندوه مردم را در خصوص این حادثه اسفناک نشان دهم.

مردم ارومیه در گفت و گو با خبرنگار جوان آن دوره با ابراز تاسف از این حادثه از دست دادن تعدادی از پاسداران انقلاب اسلامی و یادگاران دفاع مقدس را حادثه ای ناگوار دانستند و گفتند که هیچ گاه این خاطره تلخ از ذهن ارومیه ای ها پاک نمی شود.

علاوه بر آن، در مراسم تشییع پیکر این شهیدان والامقام در ارومیه تعداد زیادی از شهروندان حضور داشتند و پیکر پاک آنان را بر دوش خود تشییع کردند؛ این مراسم تشییع نیز در نوع خود کم نظیر بود و تا مدت ها در ذهن مردم این دیار باقی ماند.

امروز نیز که در سالگرد ۱۶ سالگی آن حادثه دلخراش در بین مردم ارومیه حاضر شدم، بسیاری از مردم در پاسخ به این سوال که «به نظر شما امروز سالگرد چه حادثه ای است؟»، پاسخ درست را دادند و با ابراز ناراحتی از حادثه دلخراش سقوط هواپیمای سرداران سپاه، تاکید کردند که این حادثه از ذهن ما پاک شدنی نیست.

عباس صباحی که تازه گرد سفیدی بر محاسن او نشسته بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن یادآوری این حادثه گفت: این خاطره ها هیچگاه از ذهن ها پاک نمی شود زیرا ما در آن روز تلخ، یادگارانی از دوران دفاع مقدس از دست دادیم که هرکدام بار گرانی از تجربه داشتند و می توانستیم از آنان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه امنیت امروز ما مدیون خون پاک همه شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ویژه سرداران شهید است، گفت: سردارانی که در صف مقدم مقابله با توطئه های دشمنان می ایستند و تنها به دادن فرمان اکتفا نمی کنند، قابل ستایش هستند.

دیگر شهروندان ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مشابه این سخنان را ابراز داشتند و تاکید کردند که یاد شهیدان به ویژه سرداران شهید در خاطر همه مردم ایران باقی می ماند.

به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج احمد کاظمی در سال ۱۳۳۷ در شهرستان نجف آباد از توابع استان اصفهان در خانواده ای مومن و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دیده به جهان گشود.

این شهید سرافراز سپاه پاسداران در آغازین روزهای تجاوز دشمن به سوی جبهه های دفاع از حریم کشور و دین شتافت و در این عهد خود تا آخرین لحظه وفادار ماند.

این سردار دلاور همانند سایر فرماندهان دفاع مقدس، اسوه و الگوی جهاد در خطوط مقدم بود و در این راه چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت، بدن زخمی این سردار دلاور حکایتی از مقاومت ایثارگرانه او به یادگار داشت.

جراحت های فراوان از ناحیه پا و دست که منجر به قطع انگشت دست وی شده بود، گویای ایثار و جانفشانی اش در راه حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

این فرمانده دلاور از سال ۱۳۵۹ با حضور در برابر شرارت ضد انقلاب در کردستان حرکت جهادی خود را آغاز کرد و تا دفع فتنه و شرارت دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در کردستان ماند.

سردار شهید حاج احمد کاظمی، یادگار صادق و راستین سرداران شهید باکری، زین الدین، همت و بقایی به راستی ذره ای از شمیم دلنشین آن سرداران شهید و آرزوی شهادت، جزیی از آمال و ادعیه آن یار سفر کرده بود.

وی پس از پایان جنگ تحمیلی نیز به مدت هفت سال به عنوان فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) برای حفظ دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دفاع مقدس در مناطق عملیاتی باقی ماند.

سردار سرلشکر پاسدار حاج احمد کاظمی به پاس رشادت های خود موفق به دریافت سه مدال فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا شده بود.

وی از سال ۱۳۷۹ فرماندهی نیروی هوایی سپاه به این فرمانده رشید و قهرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرده شد که مدت بیش از پنج سال این امر ادامه داشت تا در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۸۴بنا بر پیشنهاد سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» فرمانده وقت کل سپاه، سردار حاج احمد کاظمی به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد.

رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب سردار شهید کاظمی به عنوان فرماندهی نیروی زمینی سپاه، او را سرداری شجاع و کارآمد و با سوابق روشن به ویژه در دوران دفاع مقدس معرفی فرمودند.

مقام معظم رهبری در خصوص آخرین دیدارش با شهید کاظمی در آیین تشییع پیکرهای فرماندهان سپاه در روز ۲۱ دی ۱۳۸۴ چنین فرموده اند: دو هفته پیش شهید کاظمی پیش من آمد و گفت از شما دو درخواست دارم: یکی این که دعا کنید من روسفید بشوم، دوم این ‌که دعا کنید من شهید بشوم، گفتم شماها واقعاً حیف است بمیرید؛ شماها که این روزگارهای مهم را گذراندید، نباید بمیرید؛ شماها همه ‌تان باید شهید شوید؛ ولیکن حالا زود است و هنوز کشور و نظام به شما احتیاج دارد. بعد گفتم آن روزی که خبر شهادت صیاد را به من دادند، من گفتم صیاد، شایسته ‌ی شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد. وقتی این جمله را گفتم، چشم‌های شهید کاظمی پُرِ اشک شد، گفت: ان ‌شاء اللَّه خبر من را هم به تان بدهند!

برچسب‌ها فرودگاه ارومیه جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس آذربایجان غربی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه جمهوری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرودگاه ارومیه جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران فرودگاه ارومیه جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس آذربایجان غربی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه جمهوری اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار سرتیپ پاسدار نیروی زمینی سپاه انقلاب اسلامی فرماندهی نیروی حاج احمد کاظمی سرداران شهید سپاه پاسدار شهید کاظمی دفاع مقدس آن روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی

جلسه بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز با حضور سرتیپ هاشم جمالی جانشین فرمانده سپاه فجر فارس، شهرام قاسمی رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه فجر فارس، آرش فرج‌زاده قائم‌مقام شهردار و فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز، سعید جعفری فرمانده گردان بیت‌المقدس شهرداری شیراز و فرماندهان ادارات و سازمان‌های شهرداری شیراز برگزار شد.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه این هم‌افزایی بین مدیریت شهری و سپاه در طول ادوار شهرداری بی‌نظیر است، اظهار امیدواری کرد: این هم‌افزایی موجب خدمات بهتر به مردم شیراز شود.

سرتیپ هاشم جمالی در ادامه به روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) بنیان گزار انقلاب اسلامی همواره بر اصول «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و صدور انقلاب اسلامی تأکید می‌کرد.

او بیان کرد: امروز ایران به‌عنوان یک قدرت برتر در دنیا و منطقه شناخته‌شده که این قدرت برگرفته از اراده امامین انقلاب اسلامی و روحیه بسیجی و استکبارستیزی و مقاومت مردم ایران اسلامی است.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس همچنین با تصریح بر تقویت محور مقاومت بیان کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مصداق واقعی و تمام یک مجاهد مخلص فی سبیل الله بود که تمام وجودش را وقف اسلام، ولایت و مردم کرد.

سرتیپ جمالی گفت: شهید سلیمانی به‌عنوان مالک اشتر انقلاب اسلامی نقش بزرگی برای بقای دین ایفا و زمینه بسترساز ظهور بود.

رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه فجر فارس در این جلسه از مجموعه خدمات حوزه مقاومت بسیج شهرداری شیراز و گردان بیت‌المقدس در راستای جهاد خدمات‌رسانی و امیدآفرینی تقدیر کرد.

شهرام قاسمی از سلسله برنامه‌های شهرداری شیراز در راستای تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین یادواره‌های شهدا قدردانی و بر محوریت برنامه‌های امسال بسیج شهرداری شیراز در راستای برگزاری دومین کنگره بزرگ امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید فارس تأکید کرد.

او همچنین ارتقای سلامت اداری را یکی از برنامه‌های محوری بسیج دانست و بر برنامه‌ریزی این موضوع تأکید کرد.

رئیس سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه فجر فارس از برگزاری میز‌های خدمت تخصصی تقدیر و بر تداوم آن تأکید کرد.

قائم‌مقام شهردار و فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز نیز از ترسیم اتفاقات خوبی که قوای مسلح و به‌ویژه سپاه پاسداران برای مردم کشورمان خلق کردند، قدردانی و سپاه پاسداران را مایه افتخار دانست.

آرش فرج‌زاده تصریح کرد: عملیات غرورآمیز وعده صادق را نشان از ایمان و اقتدار و تحقق وعده صادق سپاه دانست.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز همچنین با توجه به اقتدار امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نام‌گذاری شعار سال مبنی برجهش تولید با مشارکت مردم بر تقویت حوزه اقتصاد تأکید کرد.

او همچنین با اشاره به برگزاری دومین کنگره امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید فارس بر تمرکز برنامه‌های امسال بسیج شهرداری شیراز در این محور اشاره کرد.

پیشبرد هیئت اندیشه‌ورز در چارچوب شعار سال و اردوی راهیان پیشرفت در راستای جهاد امیدآفرینی از دیگر مواردی بود که فرج‌زاده به آن اشاره کرد.

پایش سلامت کارگران شهرداری در حوزه پسماند و فضای سبز شهرداری، بسته‌های معیشتی آموزش عفاف حجاب، کاشت ۱۵ هزار درخت و ایجاد بوستان شهدا از دیگر مواردی بود که فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات کل شهدای شهرداری شیراز به آن پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فرمانده سپاه تهران با فرمانده کل ارتش دیدار کرد
  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی
  • حمایت عشایر غیور خوزستانی از عملیات بزرگ وعده صادق +فیلم
  • سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آن‌ها زیر سوال برود
  • اعطای بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • سخنان مهم سردار رادان درباره جزئیات اجرای طرح جدید حجاب