Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مسئولان شهر «آلماتی» بزرگترین شهر قزاقستان گفتند که شهر آرام است اما همچنان برخی گروه های مسلح با سرسختی مقاومت می کنند  و با نیروهای امنیتی که در سراسر شهر برای مبارزه با تروریسم مستقر شده اند درگیر می شوند.

«یرزان باباکوماروف معاون شهردار شهر آلماتی به شبکه خبر24 قزاقستان گفت: به رغم آن که هنوز درگیری شدیدی با برخی از گروه های مسلح که هنوز مقاومت می کنند در جریان است اما شهر آرام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت کشور قزاقستان نیز در بیانیه ای امروز اعلام کرد که تعداد کسانی که در جریان آشوب ها در قزاقستان بازداشت شدند به بیش از 5هزار نفر رسید.

در این بیانیه آمده است که در سراسر قزاقستان 5هزار 135 نفر بازداشت شده اند و برخی از بازداشت شدگان خارجی و شهروندان کشورهای همسایه هستند. 

در این بیانیه آمده است که نزدیک به 300 نفر که تلاش می کردند به شکل غیرقانونی از مرزها عبور کنند نیز بازداشت شدند و سلاح های مختلف و دارایی های سرقت شده از جمله موبایل و مبالغ زیادی پول قزاقستانی و ارز خارجی از آنها مصادره شده است.

وزارت خارجه قزاقستان در ادامه تصریح کرد که در جریان آشوب ها در این کشور تا کنون 16 نیروی امنیتی کشته شدند و هزار و 300نیروی امنیتی، گارد ملی و ارتشی زخمی شدند.

 

نظربایف پست ریاست شورای امنیت را به توکایف سپرد

سخنگوی نظربایف گفت که وی پست ریاست شورای امنیت را به توکایف سپرده است.

 آیدوس اوکی‌بای، دبیر مطبوعاتی نظربایف، گفت که نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور پیشیبن قزاقستان، خود تصمیم گرفت تا پست ریاست شورای امنیت را به قاسم ژومارت توکایف، رئیس فعلی دولت، منتقل کند.

وی افزود: شایعه‌های کذب و سوابق تحریک‌آمیز زیادی درباره رئیس‌جمهور اول در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و ما در شرایط کنونی این نوع فعالیت‌ها را تلاشی برای بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی و تضعیف پایه‌های قانون اساسی کشور می‌دانیم.

به گفته دبیر مطبوعاتی، نظربایف در نورسلطان است و از توکایف حمایت می کند.

اوکی بای همچنین ادامه داد: با این حال، وضعیت بسیار دشوار بود و به همین دلیل نظربایف خود تصمیم گرفت که پست ریاست شورای امنیت را به رئیس جمهور منتقل کند، زیرا او به خوبی می دانست که شورش ها و ترورها پاسخ سریع، سخت و سازش ناپذیر رهبری کشور را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد که نظربایف و توکایف "همیشه" در یک طرف سنگرها "در دفاع از مردم، کشور و آینده ملت خود" بوده اند. دبیر مطبوعاتی نظربایف گفت: "و در این روزهای سخت برای همه ما، آنها دوباره قدرت دولتی یکپارچه را به نمایش گذاشتند.

 

وزارت خارجه روسیه: اعزام نیرو به قزاقستان کاملا قانونی است

وزارت  خارجه فدراسیون روسیه، اعزام و هدایت صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان را کاملاً مشروع دانست و واکنش تهاجمی ایالات متحده را گستاخانه قلمداد کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت: اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان بر مبنای کاملا قانونی انجام شده و واکنش آمریکا توهین آمیز و کینه توزانه است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر گفته بود که ایالات متحده نگران رویدادهای قزاقستان است، اما معتقد است که قزاقستان می تواند به تنهایی بدون کمک سازمان پیمان امنیت جمعی کنار بیاید.

بلینکن، به ویژه در مورد نقش سازمان پیمان امنیت جمعی در حل و فصل این وضعیت، گفت: یک درس از تاریخ گذشته! وقتی روس ها در خانه شما هستند، مجبور کردن آنها به ترک می تواند دشوار باشد.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سخنان بلینکن گفت: اگر آنتونی بلینکن اینقدر درس های تاریخ را دوست دارد، بگذارید منظورش این باشد: وقتی آمریکایی ها در خانه شما هستند، ممکن است زنده ماندن سخت باشد، نه اینکه مورد سرقت یا تجاوز جنسی قرار بگیرید.

زاخارووا درکانال یوتیوبی "Soloviev Live" خاطر نشان کرد: پاسخی شفاف و کاملا قانونی به همان برخورد قانونی. مهمترین چیز: رئیس جمهور منتخب قانونی قزاقستان... هیچ سؤالی در مورد نحوه برگزاری اینکه (انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان) چطور انجام شد وجود نداشت. رئیس جمهور قزاقستان انتخاب منتخب مردم بوده و همه تشخیص دادند کار کردند، روابط برقرار کردند، بدون شک - این رئیس جمهور منتخب قانونی همان دولت قانونی است، که با درخواست کمک به سازمانی که در آن مشارکت دارد، مراجعه کرده است.

زاخارووا افزود که تنها پس از آن که درباره واقعیت ها با گسترش تهدیدهای خارجی صحبت شد، طرف قزاق مراحل درخواست برای سازمان پیمان امنیت جمعی را آغاز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، تصریح کرد: بر این اساس، این تز مورد علاقه (غرب) که نوعی تاریخ غیرقانونی در جریان است نیز کارساز نیست. بنابراین، شرکای غربی ما زمزمه می کنند، خود را در چنین جایگاه فاجعه بار کاملاً غیرحرفه ای نشان می دهند و با یکدیگر در تضاد هستند. من این تصور را دارم که این ناتوانی کامل است، حتی آنها توهین هم می کنند. این توهین احمقانه از سوی بلینکن نشان دهنده فقدان استدلال و شکست کامل در ایجاد یک موضع سیاسی در مورد این موضوع است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا آشوب در قزاقستان تحولات قزاقستان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا سازمان پیمان امنیت جمعی خارجه روسیه رئیس جمهور امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فرزین بلیان» مقتدرانه در برابر اشرار مسلح ایستادگی کرد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد عارف سپهری صبح پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های کردستان از وقوع درگیری مسلحانه مرزبان هنگ مرزی بانه با اشرار مسلح در منطقه مرزی «هنگ ژال» بانه و شهادت یکی از مرزبان هنگ بانه در این درگیری خبر داد.

وی اظهار داشت: شب گذشته مرزبانان هنگ مرزی بانه حین پایش و مراقبت از نوار مرز، با گروهک معاند درگیر شدند که این سربازان ولایت مقتدرانه و با شجاعت با آنان مقابله کردند.

وی افزود: با مقاومت کم نظیر و ایثار نیروهای جان برکف مرزبانی ضمن دفع حمله این جنایتکاران از نفوذ آنان به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران جلوگیری بعمل آمد که اقدامات اطلاعاتی به صورت ویژه جهت دستگیری آنان ادامه دارد.

سردار سپهری تصریح کرد: در این درگیری سرباز وظیفه "فرزین بلیان "با رشادت و مقتدرانه در برابر اشرار مسلح و ضد انقلاب ایستادگی کرد و به شدت مجروح شدکه اقدامات پزشکی اولیه و تلاش برای احیا مؤثر وقاع نشد و این مرزبان دلاور و به دلیل شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی افزود: علاوه بر شهادت یکی از کارکنان وظیفه، دو سرباز وظیفه و یک کادر دیگر نیز مجروح شدند که جهت سیر مراحل درمان، به بیمارستان شهرستان بانه منتقل شدند.

ارشدترین مقام در مرزبانی استان کردستان عنوان کرد: بررسی‌ها جهت روشن شدن زوایای این جنایت ادامه دارد که اطلاعات تکمیلی، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

فرمانده مرزبانی کردستان در پایان ضمن تبریک و تسلیت به خانواده این شهید والامقام و همرزمانش، خاطرنشان کرد: سلحشوران مرزبانی جانانه از مرزها دفاع می‌کنند و قطعاً راه این شهیدان بزرگوار و دیگر شهدا در دفاع از کشور و ارزش‌های نظام و انقلاب ادامه دارد.

گفتنی است، شهید بلیان مجرد و اهل شهرستان کرمانشاه است.

کد خبر 6094906

دیگر خبرها

  • «فرزین بلیان» مقتدرانه در برابر اشرار مسلح ایستادگی کرد
  • قتل مسلحانه پزشک ماهشهری؛ کیفرخواست صادر شد
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • وقوع درگیری در کرانه باختری در جریان حمله نظامیان صهیونیست
  • لایحه «امنیت شغلی» قانونی مضاعف و غیرکارشناسی
  • ‌بازداشت ۵۷ محکوم متواری در گیلان
  • پلیس به وظیفه قانونی خود عمل کرده است
  • کمبود بیش از ۵هزار شیر هیدرانت آتش‌نشانی در مشهد
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است