Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- دهم تیرماه امسال رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت الاسلام محسنی اژه‌ای را به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب کردند. امروز در آستانه ورود به هفتمین ماه تصدی محسنی اژه‌ای بر قوه قضائیه، می‌­توان در عملکرد رئیس جدید دستگاه قضا نقاط تمرکزی را یافت که پیش از این کمتر مورد توجه و دقت بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این محورها را عمدتا می‌توان در قالب تلاش برای اصلاح و تغییر رویه ها و رفتارهای فسادخیز تعریف کرد. قالب‌هایی که عمدتا بر پایه اصلاح درون سیستمی و نظارت‌های فراگیر برخاسته از درون نهاد قضایی نشات گرفته و با رویکردی تخصصی و فنی دنبال شده‌اند.

ماده ۴۷۷؛ لزوم بررسی علل صدور احکام خلاف شرع بین

براساس ماده ۴۷۷ آئین دادرسی کیفری این اجازه به رئیس قوه قضائیه داده شده است که نسبت به حکم صادره در هر پرونده‌ای که تشخیص دهد در آن خلاف شرع بیّن رخ داده، ورود کرده و آن پرونده را برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارجاع دهد.

رئیس جدید قوه قضائیه در ماه‌های اخیر مکررا بر این نکته تأکید کرد که بر چه مبنایی قضات دستگاه قضایی باید حکمی بر خلاف صریح و بیّن شرع صادر کنند که پس از آن دستگاه قضا ناگزیر به استفاده مکرر از ظرفیت ماده ۴۷۷ باشد؟ و چرا برخی از قضات دادگاه‌ها، تعداد احکام خلاف شرع‌شان زیاد است و تاکنون این احکام و صادرکننده آن‍‌ها مورد مواخذه و حداقل بررسی قرار نگرفته‌اند و موضوع آسیب‌شناسی نشده است؟

 از همین رو رئیس دستگاه قضا همکاران قضایی خود به ویژه رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور را مامور بررسی این موضوع کرد.

رئیس قوه قضائیه در ۱۱ مردادماه سال جاری بر ضرورت تعقیب علت صدور مکرر احکام خلاف شرع بیّن از سوی برخی شعبات تأکید کرد و در سخنی انتقادی این سوال را مطرح کرد که چرا وقتی در برخی موارد حکم خلاف شرع بین در یک استان و یک شعبه دادگستری به صورت مکرر صادر شده دادگستری مربوطه توجه ویژه‌ای برای رسیدگی به علت این امر نداشته است؟

احکام خلاف بین شرع؛ عامل اطاله دادرسی

علی رفیعی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضاییه بر لزوم دقت نظر قضات به‌منظور جلوگیری از صدور احکام خلاف بیّن شرع که موجبات افزایش درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ می‌شود، اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به‌دلیل سابقه طویل‌المدت حضور در مناصب مختلف قضایی و آشنایی عمیق با مسائل حقوقی و قضایی، در همین مدت زمان کوتاه که تصدی ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار شده‌است، ایده‌ها و ابتکارات قابل توجه و راه‌گشایی را ارائه کرده‌است؛ از جمله این ایده‌ها و ابتکارات، می‌توان به همین مقوله چاره‌اندیشی در خصوص صدور احکام خلاف بیّن شرع و درخواست‌های ماده ۴۷۷ اشاره کرد.

وی افزود: صدور احکام خلاف بیّن شرع در شعب مختلف قضایی، اعم از دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر حقوقی یا کیفری دارای پیامدهای منفی زیادی هم‌چون اطاله دادرسی، تضییع حقوق افراد و احیاناً ایراد خسارت به مال و آبروی آن‌ها و پیچیدگی‌های فرآیند اعاده حیثیت و اعمال ماده ۴۷۷ است.

رفیعی تصریح کرد: نکته‌سنجی رئیس قوه قضاییه به‌منظور چاره‌اندیشی برای پیشگیری از صدور چنین احکامی، علاوه بر اینکه بر کوتاه‌کردن فرآیند دادرسی و تقلیل پرونده‌های قضایی تاثیر مستقیم دارد، موجب مصونیت مال و آبروی مراجعان به دستگاه قضایی می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان عنوان کرد: دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مراجع و مراکز مختلف قضایی برای بررسی موردی احکام خلاف بیّن شرع و اتخاذ راهکار برای پیشگیری از صدور این قبیل احکام که اثرات منفی زیادی دارد، بیانگر و دقت‌نظر ریاست قوه قضائیه در خصوص صیانت از حقوق اصحاب دعوی و رعایت حق‌الناس است و گامی ارزنده در راستای کارآمدی هر چه بیشتر دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

ضرورت تعیین چارچوب برای ماده ۴۷۷

علی غفوری، وکیل دادگستری و رئیس هیئت مدیره مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم دقت نظر قضات به‌منظور جلوگیری از صدور احکام خلاف بیّن شرع که موجبات افزایش درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ می‌شود، گفت: در مراحل بدوی و یا تجدید نظر، آراء به‌شکل دقیق‌تر و واقعی‌تر صادر می‌شود و معمولا همه به‌صورت عرفی به‌دنبال این هستند که مراحل نهایی قضایی را طی و درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را ارائه کنند.

وی با ابراز خرسندی از دیدگاه ریاست دستگاه قضا در این خصوص گفت: با توجه به این وضعیت، هر چقدر که محاکم تلاش کنند تا آراء دقیق‌تری صادر کنند، با توجه به اینکه ماده ۴۷۷ حد و حدودی ندارد و باز است، افراد سعی می‌کنند از این فرصت قانونی استفاده کنند و همین امر موجب ازدیاد درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ می‌شود.

غفوری با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون به‌منظور ارائه چارچوب صحیح برای درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ اظهار کرد: تاکیدات ریاست قوه قضائیه ناظر بر این است که کمتر شاهد نقض آراء پس از درخواست اعمال ماده ۴۷۷ باشیم و لازمه آن این است که قضات در مراحل رسیدگی توجه بیشتری داشته باشند.

راه طولانی حل مشکلات

به گزارش خبرگزاری فارس محسنی اژه‌ای در طول پنج ماهه‌ی اخیر حداقل در شش جلسه کاری تذکرات جدی در زمینه آسیب‌شناسی ماده ۴۷۷ به مسئولان مربوطه داده است؛ با این حال اگرچه عزم ریاست قوه قضائیه برای رفع این گلوگاه فساد ستودنی است اما به نظر می‌رسد حل این معضل نیز نیاز برنامه‌ای مستمر و اقلا میان‌مدت دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اطاله دادرسی اعمال ماده 477 درخواست های اعمال ماده ۴۷۷ صدور احکام خلاف خبرگزاری فارس محسنی اژه ای خلاف شرع بی قوه قضاییه دستگاه قضا قوه قضائیه ریاست قوه رئیس قوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سعید سعدی معاون امور فرهنگی قوه قضائیه در همایش مسؤولین روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضائیه گفت: سازمان پزشکی قانونی یکی از مجموعه‌های تخصصی قوه قضائیه است که مجموعه همکاران آن با تلاش شبانه روزی خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند.

وی افزود: اهمیت کار پزشکی قانونی و نقش نظرات کارشناسی آن در صدور رأی قاضی نیاز به تقوا و ایمانی قوی دارد و یک پزشک قانونی باید در مقابل هرگونه فریب و فریبکاری بایستد و نظریه درست و دقیق را در کمال ایمان و تقوا صادر کند.

وی با بیان اینکه تصمیم سازی برای رأی قاضی کار پزشکی قانونی است، اظهار داشت: پزشکی قانونی از سالم‌ترین بخش‌های دستگاه قضائی است که با دقت و درایت نظرات کارشناسی را صادر می‌کند که در همه امور و اقدامات این سازمان گرایش فرهنگی به خوبی مشهود است.

حجت الاسلام سعدی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت پرداختن به امور فرهنگی در دستگاه‌ها تصریح کرد: پرداختن به امور فرهنگی زمان و مکان ندارد و آنچه در این میان بسیار مهم است فرهنگی و دغدغه مند بودن متولیان این امور است به نحوی که بتواند موارد و موضوعات فرهنگی را به خوبی منتقل کند.

وی ادامه داد: مسؤول امور فرهنگی باید از هرگونه دروغگویی، بی تقوایی، بی اخلاقی، عصبانیت و … به دور باشد و منظومه‌ای فرهنگی را در اخلاق و رفتار خود به نمایش بگذارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در انجام امور فرهنگی باید همیشه خدا را در نظر بگیریم گفت: مسئول امور فرهنگی باید به نحوی عمل کند که در اعمال و رفتار خود روحیه صداقت، خداترسی، پاکدامنی و تقوا را منتقل کند و مردم در وجنات او عظمت امور فرهنگی را ببیند.

حجت الاسلام سعدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندی‌های امروز کشور در عرصه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی و نظامی افزود: زمانی کشور در هیچ زمینه‌ای صاحب اقتدار و توانمندی نبود اما امروز به جایی رسیده‌ایم که ایران اعلام می‌کند در ساعت و روز و زمان مشخص، سرزمینی مشخص را مورد هدف قرار می‌دهد و دقیقاً طبق برنامه عمل می‌کند که این اوج اقتدار و توانمندی و نتیجه ایمان و خودباوری است.

وی در پایان با تأکید دوباره بر توجه به امور فرهنگی در همه بخش‌های قوه قضائیه و از جمله در پزشکی قانونی گفت: با تقویت امور فرهنگی، بارش رحمت الهی در فضا حاکم می‌شود و از آنجا که کار روابط عمومی نیز به نوعی کاری فرهنگی است می‌تواند به ترویج هرچه بیشتر این امور کمک کند.

کد خبر 6090163

دیگر خبرها

  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • توصیه‌های اژه‌ای به قضات
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • دستورات و تاکیدات اژه‌ای در راستای اقناع افکار عمومی
  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • نظریه پزشکی قانونی یکی از ارکان اساسی رأی قاضی است