Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح ویژگی‌های ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا که «فلورونا» نام گرفته است، گفت: واکسن نزده‌ها که بنا بر آمار، حدود هشت میلیون نفر در کشور را شامل می‌شوند، می‌توانند برای بروز یک پیک دیگر در کشور مشکل‌ساز شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا ناجی درباره ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا که فلورونا نام‌گذاری شده است، گفت: فلورونا یک عنوان جدید است، اما ابتلای همزمان به دو عفونت تنفسی پدیده جدیدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه این موضوع از قبل هم وجود داشته و در دوران کووید هم امکان بروز این پدیده وجود دارد. معمولا ممکن است که درصدی از افراد، به صورت توامان به عفونت‌های ویروس‌های تنفسی مبتلا شوند. به عنوان مثال از گذشته ممکن بود ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا یا ویروس‌های تنفسی دیگری به صورت همزمان در یک فرد ایجاد عفونت کنند که البته درصد کمی است.

فلورونا؛ عفونت همزمان کرونا و آنفلوآنزا

وی با بیان اینکه در دوران پاندمی هم بسته به فعالیت ویروس‌های مختلف این موضوع را شاهد بودیم، گفت: بنابراین ایجاد عفونت همزمان دو بیماری تنفسی در یک فرد، موضوع جدیدی نیست. بر این اساس فلورونا، ترکیب آنفلوآنزا و کووید نیست، بلکه ایجاد عفونت همزمان این دو بیماری در فرد است. به طوری که یک فرد هم به کرونا مبتلا شده است هم به آنفلوآنزا و نام جدیدی مانند فلورونا بر آن گذاشتند؛ بنابراین به این معنا نیست که ویروس‌های عامل کووید و ویروس‌های عامل آنفلوآنزا از نظر ژنتیکی باهم ترکیب شده باشند.

خطر بروز "نوترکیبی" از طریق ترکیب ژنتیکی سویه‌های مختلف کرونا

ناجی با بیان اینکه در عین حال در شرایط فعلی هم باتوجه به گردش واریانت‌های مختلف، ممکن است مثلا واریانت دلتا و اُمیکرون به صورت همزمان در فردی منجر به عفونت شوند، گفت: البته احتمال ضعیفی وجود دارد که ویروس‌هایی که هم‌خانواده هستند، مانند سویه‌های مختلف ویروس کرونا، با یکدیگر نوترکیبی هم بدهند و منجر به سویه‌های جدیدی شود. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که باید کووید را کنترل کنیم تا شانس ایجاد سویه‌های جدید را کاهش دهیم؛ به طوری که هم خود ویروس کمتر تکثیر شود و تغییرات در آن ایجاد نشود و هم اینکه احتمال نوترکیبی بین گونه‌ها و واریانت‌های مختلف را کاهش دهیم؛ بنابراین درباره ویروس‌های هم‌خانواده ممکن است هم بروز همزمان آن‌ها را در یک فرد داشته باشیم و هم ممکن است، شاهد بروز نوترکیبی در آن‌ها باشیم. به طوری که سویه‌هایی باهم ترکیب شده و یک سویه جدید ایجاد شود.

احتمال تشدید علائم در "فلورونا"

وی درباره عوارض ابتلای همزمان به ویروس کرونا و آنفلوآنزا، گفت: علائم بروز همزمان این دو ویروس در یک فرد، تفاوتی با علائم کرونا یا آنفلوآنزا ندارد، اما در هر صورت از آنجایی که دو ویروس باهم بروز پیدا کرده‌اند، ممکن است علائم را تشدید کند. بسته به وضعیت ایمنی و بیماری‌هایی که فرد دارد، ممکن است بیماری شدیدتر شود. در عین حال موارد دیگری در زمینه بروز همزمان آنفلوآنزا و کرونا بوده است و حالا عنوان جدیدی به نام فلورونا بر آن گذاشته شده است.

ناجی تاکید کرد: کاملا این احتمال وجود دارد که در کشور هم شاهد ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا باشیم. شناسایی میزان شیوع این پدیده، بسته به این است که سیستم آزمایشگاهی ما اقدام به تشخیص همزمان ویروس‌های تنفسی مختلف کند. پیش از کووید هم درباره ویروس‌های مختلف وقتی تست همزمان را می‌داشتیم یا شناسایی اهداف چندگانه را در یک تست مدنظر قرار می‌دادیم، امکان شناسایی وجود داشت. بر همین اساس در حال حاضر باتوجه به اینکه احتمال بروز آنفلوآنزا و سایر ویروس‌های تنفسی بیشتر شده، سازمان‌های جهانی تاکید می‌کنند که ما تست‌هایی را انجام دهیم که به شناسایی همزمان ویروس‌های تنفسی مختلف از جمله عامل کووید بپردازد و شناسایی کنیم که چه عفونت‌هایی به صورت همزمان ایجاد می‌شود یا اگر موارد کوویدمان منفی هستند، چه ویروس دیگری ممکن است در حال گردش باشد. این موارد برای برنامه‌ریزی بهداشتی بسیار مهم است.

اومیکرون منجر به مرگ هم می‌شود؟

وی درباره وضعیت کشور‌هایی که شیوع اُمیکرون در آن‌ها بالا رفته است، گفت: باید توجه کرد که به نسبتی که تعداد ابتلا بالا می‌رود، درصد افرادی که به بستری شدن احتیاج پیدا کرده یا بیماری شدیدی می‌گیرند که گاهی در برخی موارد منجر به مرگ شود نیز افزایش می‌یابد. در هر صورت اکنون این موضوع را در کشور‌هایی که شناسایی درستی را دارند، می‌بینیم. یعنی مرگ ناشی از اُمیکرون هم وجود دارد. بااین حال تاکنون اطلاعاتی که از اُمیکرون وجود دارد، این است که نسبت به دلتا هم میزان بستری شدن و هم میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن پایین‌تر است، اما همچنان باید آن را دنبال کنیم و اطلاعات لازم را به دست آوریم که اگر تغییراتی به وجود می‌آید، بتوانیم پیش‌بینی کنیم و عملکرد و پاسخ مناسب داشته باشیم.

تاثیر واکسن‌ها بر اومیکرون

وی درباره تاثیر واکسن‌ها بر اُمیکرون، گفت: مطالعاتی درباره فایزر، اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم، سینوواک و ... و اثرشان بر اُمیکرون انجام شده است که همه این واکسن‌ها نسبت به اُمیکرون کاهش ایمنی دارند و بر همین اساس اکنون تزریق دز بوستر بسیار مهم است؛ بنابراین مشکل مربوط به واکسن‌ها نیست، بلکه مشکل مربوط به تغییرات ویروس است. حال در دنیا باید تصمیم گرفته شود که ترکیبات واکسن‌ها را بر اساس واریانت‌های جدید تغییر دهند یا با اصرار بر دز‌های بوستر که طبق مطالعات می‌تواند در مبارزه با اُمیکرون بسیار موثر باشد، تشویق کنیم که افراد مراجعه کنند و دز بوستر را تزریق کنند. ما هم در این شرایط هستیم و اعلام شده که افراد بالای ۱۸ سال برای تزریق دز بوستر مراجعه کنند و مردم باید نسبت به این موضوع اقدام کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا آنفلوآنزا فلورونا کرونا و آنفلوآنزا ابتلای همزمان ویروس های تنفسی عفونت همزمان یک فرد ا میکرون واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند

دریافت 81 MB

به گزارش همشهری آنلاین دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله درباره بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده و بیماری سندرم DREES و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول‌های خونی خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علت بروز این بیماری، حساسیت‌های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

ترانه علیدوستی به این بیماری مبتلا شده است: سندرم درس (DRESS) | این بیماری چقدر خطرناک است و چگونه درمان می‌شود؟ نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس تماس فوری علی دایی با ترانه علیدوستی | واکنش پدر بازیگر سرشناس به تماس شهریار خبر شوکه کننده درباره ترانه علیدوستی | مادر: برایش دعا کنید

این پزشک می‌افزاید: واکنش‌های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته‌ای اتفاق می‌افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز کند؛ اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده است و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم‌ترین اقدام در درمان این بیماری، قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف بیماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

کد خبر 847602 برچسب‌ها خبر مهم چهره‌های مشهور بیماری - بیمارستان ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • پیش‌بینی ایلان ماسک از بروز جنگ داخلی در غرب
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند