Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتخاذ سیاست‌های تشویقی همچون افزایش وام ازدواج که با هدف تشکیل خانواده، فرزندآوری و جلوگیری از پیری جمعیت در جامعه ایران مورد توجه قرار گرفته است، به گفته شماری از مسئولین حوزه جوانان، موازات با مانع‌زدایی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش قدس آنلاین،   وام ازدواج از سال ۱۳۹۶ با مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ‌روز شد و در سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب به ۳۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان (به هر نفر) با بازپرداخت هفت ساله و بهره چهار درصد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۹۹ مبلغ این وام ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت و به ۷۰ میلیون تومان (به ازای هر نفر) رسیده و یک اعتبار تشویقی نیز برای پسرانی که زیر ۲۵ سال و دخترانی که زیر ۲۳ سال ازدواج می‌کنند، گذاشته شد.

براساس این اعتبار تشویقی، ۳۰ میلیون تومان برای این دختران و پسران (دختران زیر ۲۳ سال و پسران ۲۵ سال) اضافه شد و این جوانان در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

مطابق با اعلام معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۷۵۰ هزار نفر از جوانان کشور اعطا شده است.

وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان نیز در این راستا از افزایش ازدواج در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داده است.

وی گفته است، «نرخ ازدواج جوانان از سال ۸۷ تا ۹۸ (به استثنای ۹۳) همواره نزولی بوده، ولی پس از سال‌ها در سال ۹۹ نمودار نرخ ازدواج جوانان صعودی شده است (به میزان ۵ درصد) در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نیز این نرخ با شیب کمتری همچنان صعودی است.»

براساس قانون بودجه، بند (الف) تبصره ۱۶ هم بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و باید به صورت ماهانه تسهیلات پرداختی و متقاضیان در نوبت پرداخت را اعلام کنند. مطابق با قانون ضمانت این وام‌ها اعتبارسنجی یا یک ضامن، سفته یا سهم فرد از حساب یارانه‌ها است.

تسهیلاتی که در دولت سیزدهم با تاکید بر اهمیت خانواده، ازدواج جوانان، رشد جمعیت جوان و جلوگیری از گرداب پیری جمعیت، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

آیا وام ازدواج افزایش می‌یابد؟

در روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بررسی مبلغ این وام به ۵۰۰ میلیون تومان توسط کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: رئیس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس گفتند برای تشویق جوانان به ازدواج در حال بررسی وام ۵۰۰ میلیون تومانی هستیم. سیاست‌های تشویقی خوب است، اما به موازات آن باید "مانع زدایی" از ازدواج به‌هنگام هم بشود.

بررسی وام ازدواج ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی

ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز ۱۱ دی ماه از بررسی وام ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی ازدواج در این کمیسیون خبر داد و گفت: بر اساس پیشنهاد این کمیسیون میزان وام ازدواج برای هر کدام از زوج و زوجه مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد، که در مجموع به ۳۰۰ میلیون تومان برای زوجین خواهد رسید.

وی افزود: همچنین مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان افزایش برای تشویق جوانان به ازدواج برای پسران کمتر از ۲۵ سال و دختران کمتر از ۲۳ سال پیشنهاد داده شد، بر اساس این پیشنهاد هر کدام از زوج و زوجه واجد این شرایط سنی، از مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان وام ازدواج با بازپرداخت ۱۰ ساله بهره‌مند می‌شوند.

به گفته اسماعیلی، این در حالی است که سال گذشته مدت تعیین شده برای بازپرداخت وام ازدواج ۷ سال بود. همچنین ضامن کارمند برای دریافت وام ازدواج حذف شده و ارائه سفته معتبر یا افراد شاغل دارای چک معتبر جایگزین می‌شود.

بی‌شک نگاه ویژه دولت سیزدهم به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در کنار تاکید بر سیاست‌های تشویقی به ویژه افزایش مبلغ وام ازدواج و بهره‌گیری از نظر کارشناسان مبنی بر مانع‌زدایی‌ها، می‌تواند کفه ترازو را به نفع رشد جمعیت جوان تغییر داده و با هزینه‌کرد سرمایه‌های ملی در راستای اهداف مورد نظر، جامعه ایران را از گرداب پیری جمعیت در سال‌های آینده نجات دهد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ازدواج جوانان طرح تشویقی ازدواج سیاست های تشویقی ۵۰۰ میلیون تومان ازدواج جوانان وام ازدواج مانع زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور

نجم الدین شریعتی مجری کارشناس رسانه ملی درباره رویداد ملی جوانی جمعیت با اشاره به اهمیت بحث فرزندآوری بنا به مصلحت‌های جمعیت شناختی کشور گفت: ما این روزها بیش از هر چیزی نیاز به فراهم آوری زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور داریم تا جوانان هم با احساس بهتر و امنیت خاطر بیشتری به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن چنین طرح‌هایی در عرصه تشویق جوانان گفت: در کنار همه مسائل اقتصادی ما نیاز داریم که ابعاد فرهنگی و دیدگاه‌های مردم نسبت به فرزندآوری مثبت باشد.

البته من خیلی قائل به این نیستم که بگویم تهاجم فرهنگی و نگاه‌های ضدفرهنگی عامل کم شدن فرزندآوری در کشور شده، اما بی تاثیر هم نیست. شریعتی با تأکید بر اهمیت تبلیغات مثبت و ایجاد شعارهای مناسب در عرصه فرزندآوری گفت: جوانان ما علاقه‌مند ازدواج و سپس فرزندآوری هستند در صورتی که امنیت خاطر داشته باشند، این امنیت خاطر از بالا به پایین به جامعه تزریق می‌شود بنابراین نیاز به سیاست‌های صحیح در عرصه فرزندآوری داریم. وی در پایان یادآوری کرد که کارشناسان زیادی در این عرصه می‌توانند نظر دهند و شرایط جامعه را بررسی کنند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • فیلم| رئیسی: فعال شدن اقتصاد در روستاها مانع مهاجرت جوانان به حاشیۀ شهرها می‌شود
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله