Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه-مهدی افخمی رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به جهت رانت و سوءاستفاده‌ای که از آن صورت گرفته باید حتما انجام شود و مخالفتی با اجرای این طرح نیست، ادامه داد:، اما در کنار این تصمیم باید فکری به حالا کالا‌های مورد نیاز مردم خصوصا آنچه که با سلامتشان در ارتباط است، بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصولات لبنی از جمله مهمترین این کالا‌ها است و قطعا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت شیرخام از رقم فعلی ۷۱۰۰ تا ۷۲۰۰ تومان بالاتر خواهد رفت، اما میزان افزایش آن فعلا قابل پیش‌بینی نیست.

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی شیرخام در قیمت تمام شده محصولات لبنی سهم دارد و  قطعا با افزایش قیمت شیر خام که ناشی از گران شدن نهاده‌های دامی وارداتی است، شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی هم خواهیم بود.

 اولین پیامد گران شدن لبنیات کاهش سهم آن از سبد خانوار‌ها است و چون لبنیات قوت غالب مردم نیست، آسانتر از سایر کالا‌های اساسی از سبد مردم کنار می‌رود.

سال ۱۳۸۹ شیر یارانه‌ای حذف شد و در کنار آن به مردم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دادند که اگرچه آن زمان رقم مناسبی بود، اما اکنون و با نرخ تورمی که شاهدیم پول یک دبه ماست هم نیست.

پس از آن شیر مدارس که ۹۰ نوبت در سال بود به تدریج حذف شود و اکنون اگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دوباره قیمت شیر و محصولات لبنی بالا برود، باز هم سهم لبنیات از سفره مردم کمتر می‌شود.

محصولات لبنی به صورت مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است و تبعات حذف تدریجی لبنیات از سفره‌های مردم چیزی نیست که امروز و فردا مشخص شود، اما در بلندمدت خود را نشان می‌دهد.

گران شدن محصولات لبنی قطعا اقشار متوسط و ضعیف را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد و کارگری که ماهی سه تا چهار میلیون تومان درآمد دارد، دیگر امکان خرید لبنیات را نخواهد داشت.

راهکار مدیریت این شرایط در نظر گرفتن برنامه‌های حمایتی برای محصولات لبنی و اختصاص یارانه است و حتی در کشور‌های پیشرفته هم برای محصولات مهمی مانند لبنیات یارانه اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع لبنی حذف یارانه لبنیات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی محصولات لبنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۰۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

از اول فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان 662 میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ 2 میلیارد و 108  میلیون دلار و برای خدمات 110 میلیون دلار  به نرخ 44038 تومان و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی 585 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهشی شد




طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 578 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 83  میلیون دلار و در مجموع 662 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 450 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 182 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 145 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 122 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 181 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 174، 27، 142، 94 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز چهارم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 28 میلیون دلار ارز نیمایی و 147 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟