Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@05:53:46 GMT

این شیوه تغذیه "سیستم ایمنی" بدن را قوی می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۱۴۸۱

این شیوه تغذیه 'سیستم ایمنی' بدن را قوی می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

شعار امسال این برنامه "تغذیه، کرونا و واکسیناسیون" است، شعاری که با توجه به استمرار بیماری کرونا در کشور انتخاب شده و هدف از انتخاب آن هوشیارسازی و آگاه سازی مردم نسبت به نقش تغذیه در پیشگیری از کرونا و تاثیر آن بر اثرگذاری هرچه بیشتر و بهتر واکسیناسیون کرونا است.

نیلوفر حیدری کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری هرساله بسیج ملی تغذیه سالم گفت: امسال دوازدهمین دوره این برنامه در کشور در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به شعار این برنامه که "تغذیه، کرونا و واکسیناسیون" است، در تلاش هستیم امسال اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا، تاثیرات مثبت آن در بهبود هرچه سریعتر بیماران مبتلا و نقش آن در اثرگذاری هرچه بیشتر واکسیناسیون کرونا داشته باشیم.

حیدری گفت: در شرایط شیوع کرونا، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیاز است افراد در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، از تغذیه سالم و درستی جهت افزایش توان دفاعی بدن برخوردار باشند.

این کارشناس تغذیه، تعادل و تنوع در برنامه غذایی را یک اصل مهم و ضروری جهت داشتن سیستم ایمنی قوی عنوان کرد و افزود: افراد باید تمام گروه های هرم غذایی از جمله سبزیجات، لبنیات، چربی ها و ... را در برنامه غذایی روزانه خود داشته و از هرکدام به میزان مناسب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه افراد و تفریط در مصرف هرماده غذایی می تواند برای سلامت بدن آسیب رسان باشد.

حیدری بر مصرف روزانه میوه و سبزیجات هر فصل در همان فصل تاکید کرد و افزود: میوه های هرفصل مواد مورد نیاز بدن را برای همان شرایط آب و هوایی در خود دارند و توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه حتما مصرف شوند.

این کارشناس تغذیه بر مصرف مناسبت منابع پروتئینی در برنامه غذایی روزانه جهت افزایش توان سیستم ایمنی بدن تاکید کرد و افزود: مهم ترین منابع پروتئین گوشت، تخم مرغ و حبوبات هستند که باید در برنامه غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرند.

حیدری بر مصرف مناسب مایعات جهت بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن هم تاکید کرد و افزود: هر فرد باید روزانه شش تا هشت لیوان آب مصرف کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: منظور از آب تنها آب به تنهایی نیست و آب موجود در مواد غذایی، میوه و سبزیجات، آبمیوه های طبیعی و ... را هم شامل می شود.

حیدری نسبت به مصرف بسیار مواد شیرین در برنامه غذایی هشدار داد و افزود: مواد شیرین موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و توصیه می شود مصرف این مواد به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: همچنین مصرف انواع روغن و چربی هم باید تا حد امکان کاهش یافته و از روغن های گیاهی به جای روغن جامد و نیمه جامد استفاده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن تغذیه سلامت برنامه غذایی روزانه سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کارآزمایی افراد چاق و پیش دیابتی که مقدار کالری روزانه یکسانی مصرف می‌کردند- با اینکه یک گروه از برنامه رژیم فستینگ پیروی می‌کردند و گروه دیگر آزادانه غذا می‌خوردند- هیچ تفاوتی در کاهش وزن یا سایر شاخص‌های سلامتی نشان نداد.

دکتر «نیسا ماروثور» سرپرست تیم تحقیق و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، نوشت: «مصرف بیشتر کالری‌ها در اوایل روز در طول مدت زمانی ۱۰ ساعته، وزن را بیشتر از مصرف آن‌ها در اواخر روز کاهش نداد.»

محققان خاطرنشان کردند که «شواهد نشان می‌دهد که وقتی بزرگسالان مبتلا به چاقی دوره غذا خوردن خود را به ۴ تا ۱۰ ساعت محدود می‌کنند، به طور طبیعی کالری دریافتی خود را حدود ۲۰۰ تا ۵۵۰ کالری در روز کاهش می‌دهند و طی ۲ تا ۱۲ ماه وزن کم می‌کنند.»

رژیم غذایی کتوژنیک چیست ؟ |خواص و عارضه های رژیم غذایی کتوژنیک را بدانید

اما اگر افراد فقط کالری روزانه خود را به همان میزان کاهش دهند، بدون اینکه برنامه غذایی خود را تغییر دهند، چه؟

کارآزمایی جدید شامل ۴۱ فرد مبتلا به چاقی و پیش دیابت بود.

شرکت کنندگان به یکی از دو رژیم غذایی اختصاص داده شدند.

بیست و یک نفر از آن‌ها فقط بین ساعت‌های ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر غذا می‌خوردند و بیشتر کالری خود را قبل از ساعت ۱۳ مصرف می‌کردند.

۲۰ شرکت‌کننده دیگر با الگوی منظم‌تری غذا خوردند، در هر زمانی بین ساعت ۸ صبح تا نیمه‌شب غذا خوردند و بیشتر کالری‌های روزانه خود را بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر دریافت کردند.

نتیجه نهایی: محققان هاپکینز دریافتند که پس از ۱۲ هفته، تفاوت قابل توجهی در کاهش وزن بین دو گروه وجود نداشت.

افرادی که رژیم فستینگ داشتند به طور متوسط کمی بیش از ۲ کیلوگرم وزن از دست دادند، در حالی که افرادی که طبق برنامه منظم غذا می‌خوردند کمی بیشتر، حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن کم کردند.

تیم همچنین تفاوت معنی داری در تغییرات قند خون بین دو گروه مشاهده نکرد.

نتیجه گیری: افراد چاق و پیش دیابتی ممکن است با کاهش کالری روزانه بدون پیروی از رژیم غذایی فستینگ که کالری را به همان میزان کاهش می‌دهد، وزن شأن کاهش یابد.

کد خبر 846875 برچسب‌ها چاقی خبر مهم رژیم غذایی

دیگر خبرها

  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی