Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل مؤسسه مشکات از پرداخت جایزه ویژه به نفر اول مسابقات بین‌المللی فرازخوانی قرآن خبرداد و گفت: داوران ایرانی و خارجی بر اساس آیین‌نامه بین‌المللی قضاوت این رویداد قرآنی را بر عهده دارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سال 1398 رویدادهای فرهنگی و قرآنی هر قدر که تحت تأثیر شیوع کرونا بود و این رویدادها را یکی پس از دیگری لغو می‌کرد اما موسسه قرآنی مشکات با برگزاری مسابقه کشوری قرآن، رکورد جدیدی را برای خود به جای گذاشت و در حالیکه انتظار برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن هم در این ایام متصور نبود، مسابقات قرآن‌کریم "مشکات" در سال 1398 به‌صورت استانی برگزار شد و بیش از 7 هزار نفر در این رویداد حضور پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویه در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد تا جاییکه  امسال قرار است اولین دوره مسابقه فرازخوانی قرآن‌کریم در سطح جهانی برگزار شود.

به همین منظور نیز گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام مجتبی محمدی امام جمعه کوهسار و مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات درباره این رویداد قرآنی صورت گرفته است که ویدئوی آن و متن مصاحبه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

آموزش آنلاین برای قرآن‌آموزان جوان

موسسه قرآنی مشکات بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

این موسسه در استان البرز قرار دارد. شعبه‌ای نیز در شهر جدید هشتگرد دارد. یکی از مأموریت‌های اصلی این موسسه، آموزش است که توسط اساتید مطرح کشورمان انجام می‌شود. پیش از کرونا، تمامی جلسات آموزش به‌صورت حضوری برگزار می‌شد اما با شیوع ویروس کرونا، جلسات به‌صورت غیرحضوری و آنلاین ادامه داشت. استاد محمدحسین سبزعلی پیش از شیوع ویروس کرونا، جلسات هفتگی و مستمر آموزش قرآن را در دفتر امام جمعه برگزار می‌کرد و حالا این جلسات به‌صورت منظم با این تفاوت که حالا قرآن‌آموزانی از اقصی‌نقاط کشورمان در آن حضور دارند، ادامه دارد.

استقبال از مسابقات استانی انگیزه‌ای برای برگزاری مسابقات بین‌المللی

چه شد که موسسه قرآنی مشکات به این فکر افتاد تا مسابقاتی را در سطح بین‌المللی برگزار کند؟

موسسه قرآنی مشکات از سال 1398 بین قرآن‌آموزانش، مسابقاتی را برگزار کرد که به جهت استقبال از این مسابقات، مورد حمایت قرار گرفت. مسابقات در سال 98 در رشته قرائت و حفظ 10 و 20 جزء اجرا شد. استقبال کم‌نظیر قرآن‌آموزان سبب شد تا این مسابقات را در سطح استان البرز برگزار کنیم. بیش از 7 هزار نفر در مسابقه استانی شرکت کردند.  ویروس کرونا که همه‌گیر شد با همه مشکلاتش ما را به این واداشت که مسابقات را به‌صورت مجازی اما در سطح استان البرز و تهران برگزار کنیم. در اختتامیه آن، حدود یک‌هزار نفر حضور پیدا کردند.

در سال جاری اما این مسابقات به‌صورت کشوری برگزار شد. در این رویداد قرآنی، علاوه بر رشته حفظ، رشته‌های قرائت تقلیدی و مفاهیم را اضافه کردیم که بیش از سه هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند. داورانی که در این رویداد حضور داشتند اغلب از اساتید و چهرهای مطرح قرآنی کشورمان بودند. اساتیدی همچون شهریار پرهیزکار، سبزعلی، امام جمعه، ابوالقاسمی و سعیدیان کمیته داوران این مسابقات را بر عهده داشتند.

چرا عنوان فرازخوانی را برای این مسابقات انتخاب کردید؟

شورای راهبردی به این نتیجه رسید که مسابقات فرازخوانی را مدنظر قرار دهیم. بر اساس قرعه و تصمیمی که اساتید قرآنی داشتند، فراز ابتدایی سوره مبارکه "قیامت" با صدای استاد عبدالباسط برای این مسابقه انتخاب شد.

عنوان بین‌المللی وقتی بر روی مسابقه‌ای قرار می‌گیرد باید ساز و کارهای بین‌المللی هم داشته باشد. مثلاً از تدوین آیین‌نامه و هیئت داوران و غیره همه سطح جهانی به خود بگیرد. آیا این ساز و کارها برای حضور برای برگزاری یک مسابقه بین‌المللی فراهم شده است؟

وقتی تصمیم برای برگزاری مسابقه بین‌المللی فرازخوانی گرفته شد. ابتدا سایت موسسه مشکات را به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی طراحی کردیم . دسترسی‌ها برای حضور کاربران خارجی در سایت مشکات را تقویت کردیم. پیج‌های شبکه‌های اجتماعی برای مسابقات فعال شدند و اپراتورها به طور شبانه‌روز  پاسخگوی کاربران هستند.

آیین‌نامه ای که شورای راهبردی مسابقات تدوین کرده بر اساس اصول مسابقات بین‌المللی طراحی و تدوین شده است. داورانی که در این مسابقه ما را همراهی خواهند کرد، استاد رضوان درویش از کشور سوریه است که سابقه قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن را در روزمه خود دارد. اساتید مطرح کشورمان همچون استاد امام جمعه، سبزعلی، سعیدیان نیز قضاوت این رویداد قرآنی را بر عهده دارند.

جایزه سه هزار یورویی برای مسابقات 1401

جایزه هزار دلاری برای نفر اول این مسابقه به طور قطع در میزان حضور متسابقین تأثیر دارد. اعتبار جوایز از چه طریقی تأمین شده است؟

 برای نفر اول این مسابقه، مبلغ یک‌هزار دلار و برای نفر دوم، مبلغ 700 دلار و نفر سوم مبلغ 500 دلار در نظر گرفته شده است. همه اعتباری که برای برگزاری مسابقه و جوایز در نظر گرفته شده از محل اعتباری است که خیران قرآنی تقبل کرده‌اند. هیچ حمایت دولتی نداشتیم. خیران قرآنی پس از اینکه در جریان فعالیت‌های قرآنی موسسه مشکات قرار گرفته‌اند به‌طور خودجوش و اختیاری در این امر خیر شریک شدند و هزینه‌هایش را تقبل کردند. سال آینده نیز قرار است رشته‌های دیگری به این مسابقه اضافه شوند و به نفر اول، سه هزار یورو جایزه تقدیم خواهیم کرد.

آثار ارسالی به چه صورت بررسی خواهد شد؟

آثار ارسالی بر اساس آیین‌نامه مسابقات، بررسی خواهد شد. 100 نفر در مرحله مقدماتی انتخاب می‌شوند. آثار در سه مرحله بررسی می‌شود تا عدالت در انتخاب افراد، با دقت بیشتری انجام شود. علاقه‌مندان از 13 دی تا 13 بهمن‌ماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به نشانی اینترنتی www.mqmeshkat.com  ارسال کنند.

شنیده‌‌‌ایم که اساتید و قاریان مطرح کشورمان نیز قرار است در این مسابقه شرکت کنند؟

برخی از قاریان و اساتید قرآنی اعلام آمادگی کردند تا در این مسابقه شرکت کنند.

نحوه اطلاع‌رسانی مسابقه در سطح جهان به چه شکل دنبال می‌شود؟    

کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات با شبکه‌های کشورهای اسلامی هماهنگی لازم را ترتیب داده‌اند تا بتوانیم تبلیغات مسابقات را در سطح رسانه‌های کشورهای اسلامی و شبکه‌های اجتماعی فعال در سطح جهان داشته باشیم. در فضای اینستاگرام نیز با پیج‌های فعال کشورهای اسلامی ارتباط خوبی گرفته شده که امیدواریم تعداد  قابل توجهی از بهترین‌های جهان در این رویداد قرآنی حضور بعمل رسانند.

مسئولان قرآنی روی خط "افق" رادیو قرآنکاروان قرآنی "سردار دل‌ها" در استان گلستان به روایت تصویر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مسابقات بین المللی قرآن قرآن کریم مسابقات بین المللی قرآن قرآن کریم مسابقات بین المللی رویداد قرآنی برای برگزاری امام جمعه آیین نامه سطح جهان هزار نفر بر اساس نفر اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

 اسماعیل زارعی‌کوشا همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای قرآنی نباید از جامعه جدا و دور شود، گفت: اگر روحیه فهم آیات قرآن در زندگی انسان ورود پیدا کند و گسترش یابد بسیاری از معضلات خود به خود کاهش می‌یابد.

استاندار کردستان در پایان این دیدار ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روز‌ها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • جشنواره مسکو به «آه سرد» ۲ جایزه داد
  • «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • قرآن همه چیز ماست
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • محرومیت بهترین داور زن فوتبال جهان