Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان رئیس انجمن کارفرمایان کفش ایران گفت: افزایش کیفیت لازمه رقابت کفش ایران در بازارهای جهانی است.

علی اژدرکش ظهر امروز (۱۹ دی‌ماه) در آیین افتتاح رسمی شرکت تعاونی کفش ماشینی هیدج با بیان اینکه همه کشورها به دنبال رشد و توسعه هستند، اظهار کرد: توسعه، مجموعه‌ای از اتفاقاتی است که در اقتصاد، سیاست و مسائل فرهنگی و اجتماعی یک کشور روی می‌دهد که این مجموعه را به پیشرفت بهتر برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: رشد صرفاً به معنای بزرگ‌تر شدن است، به طور مثال ما می‌توانیم رشد اقتصادی داشته باشیم اما توسعه پیدا نکنیم و بر عکس این موضوع نیز صادق است. بهترین حالت برای یک کشور حالتی است که رشد و توسعه با هم اتفاق بیفتد. در این حالت کشورها به اهداف تعیین شده خود در همه حوزه‌ها خواهند رسید.

 این مسئول با اشاره به بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی کفش در هیدج و مطلوب ارزیابی کردن رشد این صنعت در این شهر، متذکر شد: کسانی که توان کارآفرینی در این حوزه دارند باید تلاش خود را برای رشد و توسعه این صنعت درآمد زا و ایجاد اشتغال هر چه بیشتر برای جوانان به کار گیرند.

اژدرکش با تاکید بر اینکه صنعت‌گران کفش هیدج زحمات خود را برای رشد و توسعه این صنعت در هیدج کشیده‌اند و حالا نوبت مسئولان است که از آنان حمایت کنند، یادآور شد: یکی از این حمایت‌ها می تواند کمک به راه‌اندازی شهرک تخصصی کفش باشد که در همه جای دنیا زمین این شهرک با اقساط بلند مدت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تولید کفشی که یک صنعت ۱۴۰ میلیارد دلاری است رقم ۲۲ میلیارد جفت را شکاند، اضافه کرد: در این بازار سودآور سهم ‌چین از صادرات ۱۱ میلیارد جفت و سهم اندونزی نیز دو میلیارد جفت است که دلیل بالا بودن سهم صادراتی چین نیز این است که در این کشور صنعت کفش جز ۷ صنعت مادر به شمار می‌رود که درآمد بالایی را برای آنها به همراه دارد.

رئیس انجمن کارفرمایان کفش ایران با یادآوری این مساله که کفش ایران طی سالیان اخیر از لحاظ کیفیت رشد خوبی داشته است اما توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را به لحاظ کیفی ندارد، افزود: ما هنوز هم از ورود کفش‌های حارجی به بازار کشورمان  واهمه داریم.

اژدرکش با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه واحدهای کفش در کشور قرار گیرد موضوع راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه است، یادآور شد: واحدهایی که مراکز تحقیقT توسعه و آموزش قوی نداشته و نگاه به آینده ندارند طی چند سال آینده از بین خواهند رفت.

این مسئول با بیان اینکه صنعت کفش از صنایعی است که در کشور مظلوم واقع شده است، خاطر نشان کرد: این مظلومیت در حالی است که صنعت‌گران کفش با کمترین هزینه می‌توانند اشتغال‌ بالایی برای جوانان ایجاد کنند.

انتهای پیام‌

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان استانی شهرستانها کفش هیدج کیفیت رشد و توسعه کفش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد

تصمیم دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در بازار کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی اگرچه هدف پشتیبانی از مردم را دنبال می کرد، اما به مرور زمان با رانت ارزی که به طور طبیعی به دلیل اختلاف قیمت دلار نیما با بازار آزاد که یک مشکل سنواتی و سنتی است، شکل گرفت؛ اقلام مشمول دریافت این ارز محدودتر شدند و حالا فاصله بین دلار نیما با نرخ غیررسمی، مشکلات بیشتری را نمودار ساخته است که به خصوص در میان شرکتهای بورسی، سر و صدای زیادی به‌ پا کرده و پس لرزه های آن به سهامداران هم رسیده است؛ پس شاید زمان آن رسیده که دولت در این راستا تصمیم جدی تری بگیرد.

افزایش نرخ دلار آزاد و سرکوب آن در تمامی دولتها مسبوق به سابقه بوده است. افزایشی که در سال های اخیر منجر به رشد فاصلۀ این دو نرخ شده و چالش های زیادی را به وجود آورده است، به نحوی که افزایش انگیزه واردات فارغ از نیاز تشدید کرده و در نهایت، منجر به کاهش شدید تراز تجاری کشور شده و طبیعتأ این مسأله موجب افزایش نرخ دلار آزاد در سال‌های آتی خواهد شد.

در این میان، اگرچه بازار غیررسمی ارز در هیچ کشوری به وسعت ایران شکل ندارد و به رسمیت شناخته نمی شود، اما به هر حال واقعیتی است که حداقل در ۵ دولت گذشته و فعلی وجود داشته و ادامه هم یافته است و متاسفانه بازار را هم تحت تاثیر قرار داده است، به نحوی که بسیاری از مواد اولیه تولید و خطوط کارخانجات، با احتساب ارز آزاد محاسبه می شود و نرخ نیمایی جایگاهی در محاسبات ندارد.

در واقع، صنایع کشور تمام هزینه‌های خود را با نرخ دلار آزاد پرداخت کرده؛ اما در نقطه مقابل به علت سیاست‌های رفع پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز صادراتی، ناگزیر مجبور به بازگشت ارز خود با نرخ نیمایی هستند؛ پس طبیعتا این اختلاف زیاد بین این دو نرخ، علاوه بر ایجاد رانت برای عده‌ای خاص به خصوص برای اشخاصی که به منبع دلار نیما دسترسی دارند، سود شرکت‌ها و صنایع را کاهش داده و در صورت تداوم این روند، انتظار نابودی بعضی از شرکت‌ها نیز دور از ذهن نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف ۲۰ هزار تومانی بین دلار آزاد و نیما، بیشترین ضربه را به دو صنعت بورسی کشور یعنی صنایع شیمیایی و پتروشیمی و آهن و فولاد می‌زند و زیانی بالغ بر ۵۰۰ همتی را متحمل اقتصاد کشور می‌کند.

این برآورد زیان را حتی می‌توان در صورت‌های مالی شرکت‌ها جست‌وجو کرد؛ جایی که در تمام صنایع، حاشیه سود اکثر نمادهای بازار در سراشیبی سقوط قرار دارند و ادامه این روند برای هیچ اقتصادی مطلوب نیست.

تاثیر این اختلاف به حدی است که تمام فعالین صنعت در خصوص عواقب آن ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به‌طوری که حتی مهدی پورقاضی، عضو سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است نیرویی فرای ۳ قوه جلوی کاهش این اختلاف ایستاده است؛ البته وقتی سیاست‌های برخی نهادهای دولتی را دنبال می‌کنیم، متوجه می‌شویم که واقعا انگیزه‌ای برای تک نرخی کردن دلار وجود ندارد؛ چراکه در بعضی از روزها و در اقدامی نمادین تنها ۱ ریال قیمت دلار نیما افزایش می یابد.

حال اگر این اختلاف به صفر برسد چه تغییری در ارزش بازار صنایع به‌وجود خواهد آمد؟

در صورت از بین رفتن کامل اختلاف بین دلار آزاد و نیما، هزینه‌ی تحمیلی به شرکت‌ها کاهش می‌یابد، جریان نقدی مناسبی وارد صنایع شده و بازاریابی و میل به صادرات و فروش افزایش می‌یابد و دولت نیز با رصد دقیق کوتاژهای صادراتی می‌تواند منابع خود را تامین کرده و جیب رانت خواران از این فربه‌تر نمی‌شود.

تصویر زیر برآورد تقریبی افزایش ارزش بازار صنایع در صورت تک نرخی شدن دلار را به نمایش می‌کشد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سازمان توسعه تجارت سیاستگذار صنعت نمایشگاهی یا حامی یک سایت نمایشگاهی
  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • استقبال خاورمیانه از صنعت ساخت‌وساز جدید
  • پیشرفت گام به گام هند در صنعت فضایی
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • رقابت منفی دلار نیما و بازار آزاد
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • داده‌های آموزشی هوش مصنوعی عرصه جدید رقابت شرکت‌های بزرگ فناوری