Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@14:24:51 GMT

اتحاد شرقی مقابل مداخله جویی غربی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۲۲۱۸

اتحاد شرقی مقابل مداخله جویی غربی

در حالی که رهبر اپوزیسیون قزاقستان از غرب خواسته تا در حمایت از شورشیان این کشور وارد عمل شود، در شرق سران کشورها و همچنین اعضای پیمان شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی در حمایت از دولت آلماتی خواستار پایان شورش‌ها در این کشور شده‌اند تا قزاقستان تبدیل به جدیدترین عرصه رویارویی شرق و غرب شود.

به گزارش روزنامه ایران به نقل از خبرگزاری روسی «تاس»، «ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری‌ شانگهای در بیانیه‌ای با ابراز امیدواری برای بازگشت هر چه زودتر آرامش به قزاقستان به عنوان یکی از اعضای این پیمان و بجا و بموقع دانستن اقدامات «قاسم جومارت توکایف» برای بازگرداندن ثبات به کشورش، تأکید کرد: «صلح و ثبات در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فاکتور کلیدی صلح و امنیت در سراسر منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» در همین ارتباط خبرگزاری «شینهوا» نیز گزارش کرد، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به عضویت قزاقستان در سازمان همکاری شانگهای گفته است: «حفظ امنیت اعضای سازمان همکاری شانگهای، از مأموریت‌های اصلی این سازمان است و بنابراین از نگاه اعضای آن اگر هرگونه خطری متوجه این کشور شود، همه آنها آماده ایفای نقشی به نفع دولت آلماتی خواهند بود.» همزمان با حمایت سازمان همکاری شانگهای، «ولادیمیر پوتین»، «نیکول پاشینیان» و «الکساندر لوکاشنکو»، رؤسای جمهوری کشورهای روسیه، ارمنستان و بلاروس نیز در مذاکره‌هایی تلفنی با اعلام حمایت از «جومارت توکایف»، خبر دادند سازمان پیمان امنیت جمعی نیز بزودی نشستی را با حضور سران 9 کشور عضو این سازمان برگزار خواهند کرد. این دو سازمان شرقی و رهبران بسیاری از کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز در حالی حمایت خود را از دولت «توکایف» اعلام کرده‌اند که دیروز رهبر اپوزیسیون قزاقستان دست یاری به سوی غرب دراز کرده است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «مختار آبلیازوف»، رهبر جنبش «انتخاب دموکراتیک قزاقستان» که پیش‌تر در آلماتی بانکدار بوده و بعد از وارد شدن اتهاماتی به وی درباره سوء استفاده و اختلاس، از این کشور خارج شده و ساکن فرانسه است، در اظهاراتی گفت: «غرب باید قزاقستان را از چنگ مسکو بیرون بکشد.» او سپس مدعی شد: «اگر غرب این کار را نکند، قزاقستان نیز تبدیل به بلاروسی دیگر می‌‌شود و پوتین به هدف خود برای بازگرداندن ساختار اتحاد جماهیر شوروی به آسیای میانه خواهد رسید.»

«آبلیازوف» در حالی از غرب کمک خواسته است که امریکا متهم درجه اول حوادث قزاقستان است و نه فقط کشورهای حامی آلماتی که حتی برخی دیپلمات های غربی نیز معتقدند حوادث اخیر قزاقستان بی شباهت به زمان شکل گیری انقلاب‌های رنگی نیست. به گزارش «اسپوتنیک»، «پاتریک آرمسترانگ» ، یک دیپلمات سابق کانادایی در گفت‌وگویی با این شبکه تأکید کرده است: «بی تردید مسائلی وجود دارد که باعث شده مردم دست به اعتراض بزنند. اما بسادگی می‌‌توان شباهت‌هایی بین حوادث آلماتی و انقلاب‌های رنگی مشاهده کرد. مثلاً حضور ناگهانی گروهی شبه نظامی در خیابان‌ها، رهبری که در خارج از مرزها به تحریک مردم مشغول است، فعالیت بنیادهای غیر انتفاعی که از خارج تغذیه می‌‌شوند و طرح اتهاماتی علیه روسیه.» در همین ارتباط سایت مجله «نیوزویک» نیز خبر داد: «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در امریکا در گفت‌وگویی با این مجله به طور مستقیم امریکا را مسئول شورش‌ها در آلماتی دانسته و تأکید کرده که سیاست خارجی امریکا در منطقه موجب این ناآرامی‌ها شده است. تأکیدهای مکرر روسیه بر نقش امریکا و غرب در تنش‌های اخیر قزاقستان در شرایطی است که امریکا نیز زبان انتقادی خود علیه روسیه را همچنان حفظ کرده است. به گزارش سایت شبکه خبری «تی آر تی»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در پیامی هشدارآمیز به دولت قزاقستان، مدعی شد: «یکی از درس‌های تاریخ معاصر این است که وقتی روس‌ها به خانه شما بیایند، بیرون کردن آنها بسیار دشوار است.» تنش‌ها در قزاقستان و حامیان و مخالفان دولت این کشور در خارج از مرزهای آن در حالی است که به گزارش سایت رسمی سازمان ملل، این سازمان از طرفین خواسته است، با حفظ آرامش خود وارد مذاکراتی برای حل بحران کنونی شوند و به خشونت‌ها پایان بخشند. این در حالی است که خبرهای روز گذشته از قزاقستان حاکی از آن بود، نیروهای امنیتی این کشور مجبور به بازداشت 4 هزار نفر شده‌اند که به گفته «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهوری این کشور تروریست‌هایی هستند که از خارج از کشور هدایت می‌‌شوند. یکی از این بازداشت شدگان «کریم ماسیموف»، رئیس سابق کمیته اطلاعات ملی قزاقستان است که به اتهام خیانت در بازداشتگاه به سر می‌‌برد.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: اشغالگران دیروز که همچنان از مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی افغانستان و ایجاد مزاحمت از خاک این کشور حمایت کرده و دنبال می‌کنند، از سیاست خود دست بر نمی‌دارند.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگویی در مورد مساله داعش گفت: داعش خاکی را در افغانستان در اختیار ندارند، اما هسته‌های هراس افکنی در این کشور هستند. حکومت سرپرست افغانستان نیز اعلام کرده که در سرکوب داعش جدی هستند، ما این را قبول داریم و برای بهبود شرایط امنیتی کمک می‌کنیم این مساله تعارف ندارد. اما آیا اشغالگران دیروز که همچنان از سیاست مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی و سیاست ایجاد مزاحمت از خاک افغانستان حمایت کرده و دنبال می‌کنند، مگر دست بر می‌دارند؟ 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حضور جریان‌های مخالف امارت اسلامی در ایران، تاکید کرد: سیاست ایران هیچ تهدید برای حاکمیت افغانستان نخواهد داشت. ایران با همه‌ مجموعه‌های افغان در ارتباط بوده، هست و خواهد بود. این را من روشن و صریح می‌گویم. اگر افغانستان برای همه‌ افغانی‌هاست، مهمان‌نوازی ایران برای مهمانانی‌ست که می‌آیند. ان‌شاالله شرایط این‌جا بهبود پیدا کند و همه برگردند. هر قوم، نژاد و مذهبی از افغانستان به هر دلیلی وارد ایران شده آیا آنان در ایران اقامت دارند؟ بلی اقامت دارند. اما سوال این‌ است که کدام مجموعه از ایران برای امنیت افغانستان تهدیدآمیز است؟ نیست و نخواهد بود. این سیاست قاطع جمهوری اسلامی‌ ایران است.»

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز ابراز خرسندی کرد و افزود: «در دو نوبتی که آب رهاسازی شد، می‌توان گفت که در حدود صد میلیون مترمکعب آب وارد ایران شد، در چارچوب حقابه‌ای که وجود دارد. در سال گذشته مشکلاتی در بند کمال خان وجود داشت، از جانب حکومت دو سه اقدام برای ترمیم سد کمال خان انجام شد و مشکلاتی که در دریچه‌های این سد وجود داشت، رفع شد.»

کاظمی قمی در ادامه در مورد وضعیت مهاجرین نیز گفت: ایران با ۶ میلیون مهاجری مواجه هستیم که به دلیل شرایط سخت افغانستان که عمدتا ناشی از اشغالگری است، مهاجرت کرده‌اند. امروز کشور ما باید مهاجرین را میزبانی کند. می‌دانید میزبانی ۶ میلیون مهاجر کار راحتی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: برای این‌که ورودهای غیرقانونی را کنترل کنیم، اقدام به ارائه و صدور ویزا کرده‌ایم، نمی‌خواهیم در مرزها آشفتگی ایجاد شود. نمی‌خواهیم کسانی که به دلیل مشکلات معیشتی یا هر دلیل دیگری از کشور خارج می‌شوند با مسائلی در مرزها مواجه شوند. در طول بیش از ۴۵ سال به‌عنوان برادران و خواهران میزبانی کرده‌ایم، مهمانان ما هستند و تلاش ما این است که در این شرایط سخت اگر مجبور شدند کشور را ترک کنند فرزندان این آب و خاک از حق تحصیل محروم نشوند، این‌ها می‌خواهند آینده این کشور را بسازند، ایران با چنین نگاهی به جامعه افغانستان نگاه کرده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • تشکیل استان تهران غربی و شرقی
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است
  • ایجاد استان تهران شرقی و غربی به منظور اداره بهتر انجام می شود
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • وزیر کشور : تقسیم استان تهران به ۲ استان شرقی و غربی
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • تقسیم استان تهران به دو استان شرقی و غربی در حال پیگیری است