Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@05:37:32 GMT

هشدار: پیک اومیکرون در ایران تا چند هفته آتی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۲۲۲۵

هشدار: پیک اومیکرون در ایران تا چند هفته آتی

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در تشریح آخرین وضعیت انتشار سویه امیکرون کرونا در کشور، گفت: باتوجه به شیوع امیکرون در کشور‌های جهان و در کشور‌های اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون باشیم.

 دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبات جلسه امروز، گفت: جلسه امروز کمیته علمی درباره بحث واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آخرین اطلاعاتی که درباره امیکرون وجود دارد، مورد ارزیابی قرار گرفت. باید توجه کرد که باتوجه به شیوع امیکرون در کشور‌های جهان و در کشور‌های اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون باشیم.

وی افزود: بر همین اساس باتوجه به بحث امیکرون که در کشور وجود دارد و در چند هفته آتی شاهد پیک جدیدی هستیم، توصیه اعضای کمیته به صورت مصوب این بود که حتما بر تزریق دز سوم تاکید شود و این اقدام صورت گیرد. باتوجه به اینکه اکنون حدود ۹ میلیون نفر در کشور ما دز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر وارد تزریق دز سوم شوند و حتما دز سوم را تزریق کنند.

جماعتی ادامه داد: همچنین بر روی واکسیناسیون در افراد تا ۱۸ سال تاکید شد، افرادی که دو دز را تزریق کردند، حتما دز سوم را در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کنند. باتوجه به اینکه شیوع امیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است؛ بنابراین واکسیناسیون آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: در عین حال در جلسه امروز بر واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال هم تاکید شد. مجددا موضوع در کمیته علمی بررسی شد و لزوم واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ سال به چند دلیل مشخص شد؛ یکی اینکه در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا را روی این سنین انجام دادند، همچنین بر اساس مطالعات کارایی واکسیناسیون در این سنین و ضرورت آن مشخص شده و عوارض بسیار کمی هم داشته است؛ بنابراین باتوجه به اینکه عوارض جدی نداشته، به نظر می‌رسد که این واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما در سن ۵ تا ۱۱ سال هستند، خود واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند. نکته دیگر هم این است که باتوجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح است، بنابراین انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هایی است که حتما باید انجام شود. باتوجه به اینکه اگر مدارس باز شده، اما کودکان واکسینه نباشند، باتوجه به اوج امیکرونی که در سنین کودکان بیشتر دیده می‌شود، می‌تواند خودش یک بحث بسیار موثری را به وجود آورد که باعث به وجود آمدن بیماری در بین اطفال باشد.

جماعتی گفت: مطالعات کشور‌های دیگر هم نشان داده که اطفال حدود ۳۰ درصد بر اثر امیکرون گرفتار شدند و یک‌سوم این‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. باتوجه به محدودیت تخت‌های‌ای سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس باز شوند، اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتار شده و خدایی نکرده نیاز به‌ای سی یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران را ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال باز هم مورد تاکید کمیته علمی قرار گرفت.

وی گفت: نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه امیکرون در کشورمان تقریبا دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتما بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم. پیش‌بینی‌های متخصصین اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک امیکرون در کشور مواجه خواهیم شد؛ بنابراین به نظر نمیرسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد. باید احتیاطات لازم را داشته باشیم.

وی درباره تعداد مبتلایان به امیکرون در کشور تا کنون نیز گفت: طبق گزارش‌ها بر اساس آزمایش‌های انجام شده حدود ۵۰۰ بیمار را گزارش کردند که بر اساس آزمایش‌هایی است که در آزمایشگاه‌های ما است که تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که انجام شده در هفته گذشته، مربوط به امیکرون بوده است که نشان می‌دهد که در عرض یک هفته اینقدر افزایش یافته که می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد.

جماعتی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز گفت: یکی از مواردی که کمیته علمی روی آن تاکید دارد، این است که حتما واکسن آنفلوآنزا در افراد پرخطر تزریق شود. زیرا اکنون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها با عنوان امیکرون بستری شدند و حتی در‌ای سی یو بودند، مبتلا به آنفلوآنزا بودند؛ بنابراین لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا هم مورد تاکید کمیته علمی قرار گرفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیام 19دی مذاکرات وین سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس بحران در قزاقستان سویه امیکرون واکسیناسیون کرونا قیام 19دی مذاکرات وین سقوط هواپیمای اوکراینی اخراج استقلال و پرسپولیس بحران در قزاقستان امیکرون در کشور چند هفته کمیته علمی هفته آینده ۵ تا ۱۱ سال دز سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد

سرما و یخبندان از اواسط هفته میهمان برخی شهرهای خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، فاطمه زارعی اظهار کرد: بر اساس الگو، داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی، تا اواخر روز سه‌شنبه جوی نسبتاً پایدار و یکنواخت را در استان شاهد هستیم.

وی گفت: به لحاظ افزایش دما تا اواسط هفته‌جاری روند افزایش دما را خواهیم داشت، اما حداقل دما تا صبح سه‌شنبه کاهشی خواهد بود.

کارشناس مسئول هواشناسی استان خراسان‌جنوبی افزود: از صبح سه‌شنبه روند کاهشی دما را خواهیم داشت، به‌طوری که در شهرستان سربیشه، مناطق کوهستانی شهرستان قاین، شهرستان‌های درمیان، بیرجند، حاجی‌آباد، سرایان و فردوس وقوع یخبندان و حداقل دمای صفر درجه قابل پیش‌بینی است.

وی از کشاورزان درخواست کرد تا جهت حفاظت محصولات باقی و گلخانه‌ای تمهیدات لازم را انجام دهند.

کد خبر 749038

دیگر خبرها

  • کری شاعرانه سپاهان برای پرسپولیس! (عکس)
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان/ تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • تعطیلی یک‌هفته‌ای فوتبال تهران بعداز کتک‌زدن داور
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم