Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر«محسن شانقی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۹۰ درصد تلفات تالاب میقان اراک مربوط به غازهای خاکستری بوده و مقرر شده علت این مهم با انجام کار پژوهشی توسط اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، استانداری، اداره کل محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی این استان مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: چهار هزار و ۷۴۱ مورد بازدید و ۱۰۰ پایش از ابتدای مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک (پنجم آذرماه) تاکنون از مرغداری‌ها صنعتی، سنتی و روستاها، پرنده فروشی‌ها، کشتارگاه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان استان مرکزی انجام و به جز تالاب میقان موردی از این بیماری در سایر نقاط استان مشاهده نشده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۴۳۲ مورد نمونه برداری نیز از ۴۰ واحد پرورش طیور استان در این مدت انجام شده که تمامی این نمونه برداری‌ها منفی بود.

وی اظهار داشت: ۱۴ گروه متشکل از ۲۸ نفر از پزشکان و کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه مقابله، پایش و مراقبت از واحدهای پرورش طیور استان مرکزی را برعهده دارند.

شانقی یادآور شد: سه میلیون و ۳۱۵ قطعه طیور حساس استان مرکزی امسال علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایمن سازی شدند و با انجام این طرح، مرحله سوم واکسیناسیون تمامی واحدهای مرغداری‌های تخم گذار با سن بالای ۷۵ هفته انجام شده است.

وی افزود: ۶ نشست قرارگاه مقابله و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با مشاهده این بیماری در استانداری مرکزی برگزار شده و تمامی موارد مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تمامی واحدها و روستاهای شعاع سه تا ۱۰ کیلومتری اطراف تالاب میقان اراک توسط این اداره کل مورد پایش و مراقبت قرار گرفته و مورد مشکوکی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این واحدها و روستاها مشاهده نشده‌ است.

شانقی ادامه داد: اکنون مشکلی در زمینه تامین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی وجود ندارد و تمامی افراد در خطر و افرادی که در زمینه جمع آوری تلفات این پرندگان در تالاب میقان اراک فعال هستند، علیه این بیماری ایمن سازی شده‌اند.

وی افزود: مقرر شده‌ صاحبان مرغداری‌های تخم گذار استان مرکزی توسط اتحادیه‌ مرغداران استان برای تزریق واکسن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در زمینه تامین تجهیزات فردی مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز در استان مرکزی مشکلی وجود ندارد.

شانقی اظهار داشت: کمبود اعتبار نقدی برای تهیه مواد ضدعفونی، لباس یکبار مصرف و پرداخت حقوق کارگران مشغول در تالاب میقان اراک از جمله مشکلات استان مرکزی برای مقابله با این بیماری است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

تالاب کویری میقان اراک یکی از مجموعه‌های کم‌نظیر زیستگاهی کشور و منطقه خاورمیانه است که پیشینه‌ای ۲ هزار ساله دارد و مامنی مهم و امن برای زمستان گذرانی طیف وسیعی از پرندگان از جمله درنای خاکستری محسوب می‌شود.
وسعت تالاب میقان اراک حدود ۲۵ هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.
جمعیت بالای درناهای خاکستری در تالاب میقان نسبت به زیستگاه‌های دیگر کشور، این زیستگاه آبی را به یکی از کانون‌های اقامت موقت ایران در عرصه مهاجرت پرندگان تبدیل کرده و در فصل کوچ جلوه‌های زیبایی را فرا رو می‌نهد.
همچنین پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره‌گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می‌رود.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می‌شوند که هر یک در نوع خود حائز اهمیت هستند.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی سازمان دامپزشکی کشور تالاب میقان اراک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی سازمان دامپزشکی کشور اراک استان مرکزی سازمان دامپزشکی کشور تالاب میقان اراک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کل دامپزشکی استان مرکزی تالاب میقان اراک اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیدار جمعی از مربیان عقیدتی سپاه روح الله و معلمان بسیجی گفت: سطوح علمی، دینی و دانسته‌های مربیان عقیدتی باید به روز باشد تا پیشرو ببوده تا بتوانند راهنمای جامعه باشند.
امام جمعه اراک با اشاره به اینکه خودشناسی درونی و سازمانی دیگر الزام مربیان عقیدتی است افزود: در این صورت است که می‌توان به محرومین و جامعه خدمت کرد و از توطئه‌های سلطه جویانه دشمن پیشی گرفت.
او خانواده و افزایش موالید را از اولویت‌ها دانست و ادامه داد: باید در کنار روشنگری این دو موضوع نیز از اولویت‌ها باشد تا جوانی و طراوت جامعه حفظ شود و البته در این بخش احتیاج به حمایت دولت نیز هست.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: نباید برای امور خود پیامبر، دین و رهبری را سپر بلای خود کنیم.

امام جمعه اراک گفت: باید با شناسایی دشمن و نقاط ضعف او مانع سلطه جویی دشمن شویم.
در ادامه حجت السلام عبدی نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب در سپاه روح الله گفت: تا پایان هفته معلم ۷۰۰ برنامه در استان مرکزی و در حوزه عقیدتی اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی
  • اجرای همزمان ۱۱ طرح بزرگ ایمنی در راه‌های استان مرکزی
  • دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در اراک افتتاح شد
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک