Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد دلمرادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سد پیشین سرباز با ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعب در بارندگی های اخیر ۲۲.۹ میلیون مترمکعب آبگیری شده و حجم ورودی به سد از ابتدای سال آبی ۲۴.۳۷ و حجم موجود در سد از ابتدای سال آبی ۱۲۱.۳۲ میلیون مترمکعب است.

وی گفت: سد شی‌کلک شهرستان چابهار با ظرفیت ۱۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیون مترمکعب، حجم ورودی به سد بر اثر بارش های اخیر ۵.۷۲ میلیون مترمکعب و حجم ورودی به سد از ابتدای سال آبی ۸.۴۴ و حجم موجود در سد از ابتدای سال آبی ۱۰.۷۱ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: همچنین سد خیرآباد شهرستان نیکشهر با ظرفیت ۲۷.۳ میلیون مترمکعب، حجم ورودی بر اثر بارش های اخیر ۵.۶۶ میلیون مترمکعب و حجم ورودی به سد از ابتدای سال آبی ۵.۶۶ و حجم موجود در این سد از ابتدای سال آبی ۲۱.۷ میلیون مترمکعب است.

وی بیان کرد: همچنین سد زیردان شهرستان چابهار با ظرفیت ۲۰۷ میلیون متر مکعب، حجم ورودی به سد بر اثر بارش های اخیر ۱۷.۱۹ میلیون مترمکعب و حجم ورودی از ابتدای سال آبی ۲۲.۰۴ و حجم موجود در این سد از ابتدای سال آبی ۱۶۹.۶۱ میلیون مترمکعب است.

دلمردای گفت: سد ماشکید شهرستان سراوان با ظرفیت ۶۷ میلیون مترمکعب، حجم ورودی به این سد بر اثر بارش های اخیر ۹۵ هزار مترمکعب و حجم ورودی از ابتدای سال آبی ۱.۴۸ و حجم موجود سد از ابتدای سال آبی ۳۴.۶ میلیون مترمکعب است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان شرکت آب منطقه ای سیل سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان شرکت آب منطقه ای سیل سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان شرکت آب منطقه ای سیل سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۱درصد کل سدهای این استان پر شد

 

به گزارش تابناک، عباس صدریان فر مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان، با بیان اینکه، سامانه بارشی بهار معمولاً از پیچیدگی خاصی برخوردار است، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط سدهای ما به گونه‌ای است که به پُر شدن آن‌ها نیاز داریم بنابراین چنانچه بخواهیم سدها را بر اساس هشدارهای بارشی خالی کنیم و بارندگی‌ها رخ ندهد قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی افزود: از ده روز گذشته کارشناسان ما در سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو روی این موضوعات کار کردند در نتیجه تصمیم نهایی را با ریسک بسیار بالایی گرفتیم و خروجی سد دز را افزایش دادیم تا در سد دز ایجاد ظرفیت کنیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ میلیون مترمکعب در سد دز ظرفیت ایجاد کردیم، گفت: بارش‌های باران هم در بالا دست سد و هم در پایین دست سد به ویژه در شهرهای شوش، اندیمشک، دزفول و شوشتر که شدید بود در مسیل‌های اصلی و در رودخانه‌های فصلی ایجاد روان آب کردند.

صدریان فر بیان کرد: در پایین دست سد دز ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه روان آب ایجاد شد که ورود این روان آب‌ها به سد دز با توجه به ظرفیت آب‌گذری رودخانه(دبی ایمن) ما را به این محدودیت نزدیک کرد که خروجی سد دز را در روزهای منتهی به بارش نمی‌توانیم بیشتر کنیم.

وی افزود: چرا اگر خروجی سد را بیشتر می‌کردیم هم‌پوشانی خروجی با مسیل‌های پایین دست می‌توانست برای مردم، کشاورزان و روستاها مشکلاتی را به وجود بیاورد.

۸۱درصد صدها آبگیری شد
صدریان فر با بیان اینکه با وقع بارش‌های اخیر ظرفیت سد دز بطور ۱۰۰ درصد تکمیل شد، عنوان کرد: با کار کارشناسی و ظرفیتی که در سد ایجاد کردیم موفق شدیم سیلاب ورودی به سد دز که پیک آن بالای ۲هزارو متر مکعب بر ثانیه است در مخزن ذخیره و با خروج از رودخانه‌های فصلی ایجاد ظرفیت شد.

وی گفت: اکنون ورودی سد دز توسط کارشناسان در حال رصد است تا چنانچه نیاز به خروج آب بیشتر باشد آن را افزایش دهیم تا مشکلی برای مردم و کشاورزی آن‌ها به وجود نیاد همچنین هماهنگی لازم را با فرمانداران و شهرداران در این مناطق انجام دادیم.

صدریان فر افزود: چنانچه آورد ما در بالا دست سد دز بیشتر شود جای نگرانی نیست و اوضاع تحت کنترل است.
وی در رابطه با وضعیت آبگیری در دیگر سدهای استان پس از بارندگی دو روز گذشته، بیان کرد: در حال حاضر ۸۱ درصد کل مخازن سدهای استان آبگیری شده است، در زنجیره کارون بالای ۹۱درصد و در سد دز صدرصد آبگیری شد.

صدریان فر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به بارندگی‌های اخیر آیا احتمال سیل وجود دارد؟ گفت: وقوع سیل بعید است، در حال رصد سامانه‌های بارش هستیم، به نظر می‌رسد بارش‌های بعدی به این شدت نیست اما اگر هم شدید باشد نگران نیستیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این عدم نگرانی شامل حوضه کرخه نیز می‌شود، عنوان کرد: ظرفیت مخزن سد کرخه ۵ میلیاردو ۲۶۰ میلیون مترمکعب است که علیرغم بارش‌های اخیر تنها ۲میلیاردو ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن پر شده و بالغ بر ۳ میلیارد مترمکعب ظرفیت آن هنوز خالی است.

پر شدن سدها توقع ایجاد نکند
صدریان فر با بیان اینکه با توجه به ظرفیت خالی سد کرخه نگرانی از وقوع سیل در این حوضه وجود ندارد، افزود: در حوضه کرخه هنوز در شرایط خشکسالی به سر می‌بریم، در سالهای گذشته به خاطر رعایت حال کشاورزان از تراز توصیه فنی پایین‌ آمدیم اما اکنون دیگر نمی‌توانیم بیشتر از این تراز پایین بیایم، البته آبگیری سد کرخه نسبت به سال گذشته بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته بارندگی موثری نداشتیم، افزود: ۲۹ آبان، اواخر اسفند ماه سال گذشته روزهای پنجم و ششم فروردین امسال و بارندگی چند روز اخیر تنها بارندگی‌ها خوب ما بودند.

صدریان فر گفت: ذخیره برفی ما در بالادست نیز ضعیف بود در حالی که سال گذشته ذخیره برفی ما بهتر بود بنابراین زمانی می‌توان در خصوص سال آبی اظهار نظر کرد که ذخیره برفی ما خوب باشد.

وی افزود: پر شدن سدها ملاک عمل نیست بنابراین نباید توقع ایجاد شود که به لحاظ آبی سال نرمالی داریم.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ۸۱درصد کل سدهای این استان پر شد
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است
  • کار اصلی مدارس و دانشگاهها؛ تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت های استان است
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • برای حل مشکل مسکن کارگران از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شود
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد