Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:53:40 GMT

«بیستون» مقابل نماد مقاومت به خاک افتاد

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۴۲۶۸

«بیستون» مقابل نماد مقاومت به خاک افتاد

به گزارش خبرنگار ایرنا، حال و هوای آسمانی هورالهویزه، جزایر مجنون و شرق و غرب دجله امروز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه جاری شد.

این بار نسیم ایثار و جانفشانی را شهید گمنام ۱۹ ساله‌ای به استان آورد که یادگار «بدر» بود؛ عملیاتی که اواخر اسفند ۱۳۶۳ رقم خورد و بزرگان و صاحب نفسانی مانند شهیدان مهدی باکری، عبدالحسین برونسی، عباس کریمی، محمود ستوده، کاظم نجفی رستگار و علی تجلایی در آن عروج کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این عملیات بود که نیروهای شهید باکری(فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا) از دجله هم گذشتند اما در محدوده‌ای به نام «کیسه‌ای» محاصره شدند. از قرارگاه به نیروهای شهید باکری دستور دادند اگر شده دست و پای او را ببندند و به عقب منتقل کنند اما مهدی باکری حاضر نشد یارانش را تنها بگذارد. پیکر او را با قایق برگرداندند اما بعثی‌ها قایق را هم با آرپی‌جی منفجر کردند. مهدی باکری سوخت و به دجله پیوست.

تیرماه امسال کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح موفق شد که جمعی شهدای عملیات بدر را تفحص کند اما هیچ نام و نشانی از آنها پیدا نشد؛ بدون پلاک. خالص و بی ریا.

افتخار میزبانی از سه شهید گمنام عملیات بدر، نصیب مردم کرمانشاه شد. شهیدی ۴۵ ساله که ۱۶ دی در شهرداری کرمانشاه تدفین شد، شهیدی ۲۱ ساله که ۱۸ دی حال و هوای صدا و سیمای کرمانشاه را کربلایی کرد و شهید ۱۹ ساله دیگری که امروز در نزدیکی کوه بیستون در محوطه تیپ ۲۸۱ شهید محمد نیکخواه ارتش به نماد اقتدار، ایثار و عزت تبدیل شد.

سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح درباره تفحص این شهدا گفته است: در یک روستا اهالی منطقه در حال ساخت دریاچه و و حوضچه ماهی بودند. این منطقه اوایل جنگ دارای خاکریزی بوده است. اهالی می‌خواستند آن را تقویت کنند و نمی‌دانستند داخلش شهید است. در هنگام تقویت به پیکر شهدا برخورد کردند و بر اساس احساس مسئولیتی که داشتند به ما خبر دادند. کار متوقف شد و دوستان بلافاصله آمدند.

از آنجایی که نیروی زمینی ارتش در عملیات بدر مشارکت داشت، میزبان یکی از این سه شهید شد.

نام و نشان شهید ۱۹ ساله امروز گرچه پنهان بود اما تشییع او آنقدر باشکوه بود و عزتمند که انگار «چهره ای شهیرو نا م‌آور» چشم به روی دنیا بسته است.

هزاران نفر از شهروندان کرمانشاهی و همرزمان امروزش، جمعی از مدیران ارشد استان و تمام فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی کرمانشاه و غرب کشور حاضر بودند؛ از ارشد نظامی ارتش و ارشد سپاه پاسداران در غرب کشور تا فرماندهان سپاه و ناجای استان.

پیکر شهید مزین به پرچم مقدس جمهوری اسلامی، از لحظه ورود تا وداع آخر با احترام نظامی، زیر باران گل و با سیل حسرت و اشک‌های حاضران تشییع و بدرقه شد.

از کودکان شیرخوار تا پیرمردان عصا به دست هم در مراسم بودند. پسربچه چهار ساله پلاکاردی در دست داشت که «چه کسی به تو گفت گمنام/ نام تو «عشق» است» یا دختر خردسالی که نوشته بود: «شهدا سنگ نشانند تا ره گم نشود» و دلباخته دیگری که بوی فاطمیه را به مراسم آورده بود: «آنان که گمنامند، زهرایی تبارند».

«آرامش، امنیت و اقتدار امروز را مدیون جانفشانی شهدا هستیم»، این را فرمانده ارشد نظامی ارتش در غرب کشور در مراسم امروز بیان کرد.

امیر «سلیمان طاهری» در سخنان کوتاهی با اشاره به دلدادگی ملت ایران به شهدا، از تشییع ده ها میلیونی سردار حاج قاسم سلیمانی یاد و اظهار کرد: پیش از این تشییع ترامپ دیوانه تهدید کرد در صورت پاسخ ایران به ترور حاج قاسم، ۵۲ نقطه کشور را موشک باران می کند اما وقتی اقیانوس ملت در بدرقه سردار سلیمانی را دیدند، عقب نشستند و به قول امام راحل هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

حجت الاسلام اجرایی، امام جمعه شهرستان هرسین هم پشت تریبون رفت و گفت: اینکه مانند حاج قاسم عمل کنیم، سخت است اما دست کم در اقتدا به او می توانیم چند کار راحت‌تر بکنیم از جمله: صبر در سختی ها و مشکلات، خواندن نماز اول وقت و انتخاب نام نیکو برای فرزندانمان.»

نماز «فرزند روح الله» که اقامه شد، انبوه دست ها پیکر شهید را تا اوج آسمان بالا برد و او را تا خانه پرنورش بدرقه کرد؛ با چشم هایی پر از غبطه و اشک.

کسی نمی داند که پدر و مادر شهید هنوز زمینی‌ هستند یا در کنار جگرگوشه خود میهمان آسمانند اما اگر هنوز چشم انتظار باشند، شاید از امشب نور آرامشی به دلشان بتابد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهید شهدا شهدای گمنام شهید گمنام کرمانشاه جمهوری اسلامی قاسم سلیمانی پروندهٔ خبری کرمانشاه، استانی که کتاب جنگ در آن جا آغاز و بسته شد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهید شهدا شهدای گمنام شهید گمنام کرمانشاه جمهوری اسلامی قاسم سلیمانی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، یونس عزیزی اظهار کرد: اعزام اقشار مختلف مردم به مناطق عملیاتی غرب و جنوب هر ساله با افتتاحیه اردو‌های راهیان نور که همزمان با سالروز عملیات بازی‌دراز است آغاز می‌شود. وی افزود: بر همین اساس سال گذشته ۴۴ هزار و ۴۵۴ نفر در سالروز عملیات بازی‌دراز در این مراسم شرکت و به ارتفاعات سرپل‌ذهاب صعود کردند که نسبت به سال‌های گذشته با استقبال مردم مواجه شد. دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه تصریح کرد: طی سال گذشته و پس از افتتاحیه اردو‌های راهیان نور بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته اعزام اقشار مختلف مردم به مناطق عملیاتی شمال غرب، غرب و جنوب صورت گرفت که طی آن ۸۶ هزار و ۷۰۹ نفر به اردو‌های راهیان نور اعزام شدند. وی ادامه داد: با توجه به آمار‌های سال گذشته ۱۴۱ هزار و ۹۵۵ نفر روز اعزام به مناطق عملیاتی را در قالب اردو‌های راهیان نور انجام شد و طی این مدت ۲۸۸ هزار و ۳۹۹ نفر در مراکز اقامتی استان کرمانشاه اسکان یافتند. عزیزی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه هشت زیارتگاه دفاع مقدس دارد که شامل یادمان مرصاد، شهدای پاوه، شهید بهشتی، مطلع‌الفجر، شیرودی، ابوذر و… است که در مجموع ۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۸۲۰ نفر از این یادمان‌ها به صورت کاروانی و شخصی بازدید کردند. وی افزود: یادمان شهدای مرصاد در صدر پر بازدیدترین یادمان‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه قرار دارد. دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه اضافه کرد: امسال نیز در سالروز عملیات بازی‌دراز پیش‌بینی می‌شود که ۴۵ هزار نفر در این مراسم طی روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ماه شرکت کنند که یادواره شهید شیرودی و شهدای بازی‌دراز عصر روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه و صعود به ارتفاعات بازی‌دراز صبح روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سردار فدوی: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا
  • ایران در غرب آسیا کشوری تصمیم‌ساز است
  • قدردانی از مقام شامخ شهید حسن طهرانی مقدم
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • «وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت