Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@06:06:55 GMT

بررسی تعرفه عوارض محلی شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۴۳۱۰

بررسی تعرفه عوارض محلی شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۱

ایسنا/آذربایجان شرقی سی‌وهفتمین جلسه‎‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه، به‌صورت علنی و با حضور رئیس، اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریزدر عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

رسول برگی در ابتدای این جلسه در خصوص موضوع بخش شدن باسمنج اظهار کرد: این موضوع  از آغاز به کار فعالیت ششمین دوره‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز شورا مطرح شده است و گاهی مصاحبه‌هایی در این خصوص از سوی برخی افراد شنیده می‌شود که تعجب آور است و اگر در گذشته نگاه مناسبی به باسمنج وجود داشت، اکنون بسیاری از این مشکلات را مشاهده نمی‌کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود تصمیمات قوا را نباید زیر سوال برد، درست نیست چراکه این اعتراض نص صریح قانون بوده و همه می‌توانند نسبت به تصمیمات نقد داشته باشند؛ بخش شدن باسمنج با اسناد بالادستی سنخیت نداشته و حریم قانونی تبریز را از بین می‌برد و به نفع تبریز و باسمنج نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: اگر باسمنج بخش مستقلی است چرا ساختمان بخشداری را توسط شورای شهر اجاره کرده‌اند؟ در این چند ماه چه عایدی برای مردم بامسنج داشته است؟

برگی در بخشی نیز عنوان کرد: تبریز هیچ راه توسعه‌ای جز باسمنج ندارد و شهرداری تبریز سال‌ها است که در باسمنج سرمایه‌گذاری می‌کند و درخواست ما از استاندار این است تا در این خصوص اقداماتی انجام دهد.

نخستین دستور جلسه به «بررسی تمدید مجدد فرصت بررسی آئین‌ کار جدید شورای شهر تبریز» اختصاص داشت که اعضای شورا با تعیین فرصت یک هفته‌ای برای بررسی این موضوع موافقت کردند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز در تذکری شفاهی اظهار کرد: سرویس‌های بهداشتی اماکن عمومی تبریز به یک معضل تبدیل شده است و وضعیت مناسبی ندارد که بعضی از آنها کاملا غیربهداشتی بوده و حتی مایع دستشویی هم ندارند.

فریدون بابایی‌اقدم همچنین در خصوص تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران گفت: قرار بود در خصوص تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران اقداماتی صورت گیرد که متاسفانه تاکنون کاری انجام نشده است.

دستور دوم جلسه به «بررسی تعرفه‌ی عوارض محلی سال ۱۴۰۱» اختصاص داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در این خصوص اظهار کرد: هر ساله تعرفه عوارض محلی درآمد شهرداری را مشخص و بعد ملاک عمل شهرداری قرار می‌گیرد، البته باید گفت که تمام درآمدها از محل این عوارض نیست.

علیرضا نوای باغبان ادامه داد: یکی از وظایف شورا، وضع قوانین تعرفه‌ای است و تعرفه نیز مکمل بودجه است اما از آنجایی که تعرفه مرتبط با مردم است باید منصفانه و متعادل باشد.

وی با بیان اینکه باید افزایش تعرفه‌ها تضمین کننده درآمد شهرداری باشد، خاطرنشان کرد: تعرفه عوارض محلی در ۳۹ ماده تنظیم شده که شهرداری در ۲۶ ماده و۱۳۷  ریز ماده آن نسبت به سال قبل تغییراتی اعمال کرده است.

نوای باغبان در ادامه‌ی سخنان خود اظهار کرد: در تعرفه سال ۱۴۰۱، ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش در هزینه‌های پروانه ساختمانی و لحاظ شده است و براساس ابلاغ دولت برای صدور پروانه ۲۷ درصد دفترچه ارزش معاملاتی سال ۱۳۹۹ ملاک عمل خواهد بود که نسبت به دفترچه سال ۹۷ ، ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز افزود: شهرداری در ۲۶ ماده درخواست تغییر تعرفه را داشته و باقی تعرفه‌های تغییری نخواهد داشت و بهتر است کمیسیون‌های شورای شهر تبریز به موضوع تعرفه عوارض محلی ورود کنند چراکه این امر می‌تواند در تسریع بررسی و تصویب تعرفه موثر باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز  نیز گفت: بهتر است جلسات متعددی در خصوص بررسی تعرفه عوارض محلی داشته باشیم تا این مهم به سرانجام برسد.

روح اله رشیدی ادامه داد: ما در قبال مردم پاسخگو هستیم و باید در خصوص تعرفه عوارض محلی اطلاعات جامع و کاملی داشته باشیم و به همه توضیحات لازم را ارائه دهیم.

وی افزود: بهتر است ابتدا منابع مصرفی را مشخص و سپس وضعیت درآمدی را تعیین کنیم، اگر رویکرد ما انقباضی است اول هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

وی بیان کرد: دفترچه‌ای که از تعرفه قرار است منتشر شود، پیچیده بوده و باید در سال‌های گذشته ساده‌سازی فرمول‌ها انجام می‌شد که متاسفانه رخ نداده است و بیش از ۳۰ هزار پرونده تعیین تکلیف نشده و معلق مانده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: کارشناسان متخصصی در کمیسیون‌ها حضور دارند که می توانیم از این کارشناسان و مدیران شهرداری دعوت کنیم تا در خصوص تعرفه‌ی عوارض محلی اقدامات کارشناسانه انجام شود.

پرویز هادی ادامه داد: عمده‌ترین درآمد شهرداری‌ها از محل پروانه و ماده ۱۰۰ است و غیر از این درآمد چندانی ندارند و باتوجه به اینکه هزینه‌ی جاری شهرداری بالا است، باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

دبیر شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: افزایش تعرفه عوارض محلی به نفع شهرداری و شهروندان نیست چراکه تعرفه عوارض محلی در مناطق کم برخوردار شهر منجر به ساخت و سازهای غیرمجاز خواهد شد.

احد صادقی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم شهر را به نحو احسن اداره کنیم باید هزینه‌ها را مدنظر قرار دهیم و به کاهش هزینه‌های جاری نیز بیاندیشیم.

وی افزود:شهرداری کرده فارغ از اینکه درآمد پایداری را به خود اضافه کند، تنها به عوارض محلی اتکا کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز در خصوص جلسات بررسی تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۱ بیان کرد: به نظر من برگزاری این جلسات در کمیسیون‌ها و سپس صحن علنی منجربه از دست رفتن زمان خواهد شد.

حکیمه غفوری ادامه داد: پیشنهادم این است که به جای کمیسیون‌ها هر روز جلساتی درصحن علنی داشته‌ باشیم که ضمن تجمیع نظرات، در زمان نیز صرفه‌جویی شود.

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز  نیز اظهار کرد: برخی از عوارض محلی ۲۵ درصد افزایش داشته که باید ببینیم در قبال این افزایش، خدمات ما چقدر زیاد شده است.

روح‌اله دهقان‌نژاد ادامه داد: به نظر من بهتر است سرمایه‌گذاری سیاست‌های تشویقی به عوارض سالانه الحاق شود تا سرمایه‌گذاری رونق یابد. چرا که ما باید سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم تا با افزایش درآمد پایدار، فشار به مردم کم شود.

وی گفت:  ما باید تعرفه عوارض کاربری‌های فرهنگی و ورزشی را نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دهیم تا این حوزه تقویت شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: محدوده‌ی شهری ما در قالب طرح جامع تهیه شده و آنجا مشخص می‌شود که کاربری زمین‌ها چیست.

بابایی اقدم با بیان اینکه اغلب پرونده‌های ماده صد، درباره حریم است، گفت: متاسفانه طرحی برای حریم وجود ندارد و مثل این است که مردم از ما جلوتر حرکت می‌کنند. در حالی که مشهد و شیراز این کار را انجام داده اند و برای مثال مشهد ۲۷ هکتار حریم تعریف کرده است.

وی در خصوص موضوع باسمنج نیز گفت: پیگیری ما از دیوان عدالت اداری منجر به نگارش نامه‌ای از سوی دیوان عدالت به ریاست جمهوری شده که دفاعیات خود را در خصوص بخش باسمنج ارائه دهید، آنها هم به استانداری آذربایجان ‌شرقی ارجاع دادند که نشانگر این بوده باید بیشتر روی دیوان عدالت اداری کار کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعرفه عوارض محلی، گفت: نحوه بررسی ما چطور خواهد بود؟ این موضوع باید مشخص شود آیا موارد تغییر یافته یا کل تعرفه تدوین شده است؟ پیشنهاد می کنم تعرفه امسال را در اختیار انبوه‌سازان قرار دهیم تا بررسی و نظرات اصلاحی را ارائه کنند و از معاون عمرانی شهردار می خواهیم سهم عوارض صدور پروانه ساخت در عوارض محلی را تعیین کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: در بحث درآمدهای پایدار، زمانی ما عوارض یک درصد فروش از کارخانه‌ها می‌گرفتیم و شهرداری کارشناسانی در این خصوص داشت، الان چندین سال است که این مبلغ تحت عنوان ارزش‌افزوده تجمیع شده و دولت اطلاعات دقیق از میزان درآمد خود از این ناحیه ارائه نمی‌کند.

شهردار کلانشهر تبریز نیز گفت: در بحث درآمدهای پایدار، زمانی ما عوارض یک درصد فروش از کارخانه‌ها می‌گرفتیم و شهرداری کارشناسانی در این خصوص داشت، الان چندین سال است که این مبلغ تحت عنوان ارزش‌افزوده تجمیع شده و دولت اطلاعات دقیق از میزان درآمد خود از این ناحیه ارائه نمی‌کند.

عباس رنجبر افزود: سال گذشته، دولت به تعهد پرداخت ۳ درصدی سهم شهرداری ها از درآمد ۱۲۰ هزارمیلیارد تومانی مالیات عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری از نظر نیروی انسانی هزینه جاری زیادی دارد، اما یک دستگاه خدماتی است که خدماتی از قبیل تنظیف، آسفالت، فضای سبز و... ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: شهرداری به نوعی درآمد خود را به مردم باز می‌گرداند و باید درآمد شهرداری از سهم دولتی مشخص شود تا فشاری به مردم وارد نشود.

رنجبر یادآور شد: عوارض پروانه در خیابان زعفرانیه ۲۰۰ هزار تومان برای هر متر است ولی هر متر آپارتمان در آنجا ۲۰ میلیون تومان است. یعنی یک درصد ارزش آنها را به عنوان عوارض اخذ می‌کنیم.

شهردار تبریز تأکید کرد: ما در بافت‌های فرسوده پروانه رایگان ارائه می‌دهیم و قبلا قرار بود اعمال تخفیف ۵۰ درصدی را دولت پرداخت کند، ولی الان ۱۰۰ درصد آن بر عهده شهرداری گذاشته شده است.

وی افزود: هزینه تجهیزات پلیس راهور را هم بر عهده شهرداری گذاشته‌اند و می‌خواستند آب و فاضلاب را نیز بر عهده شهرداری‌ها بگذارند که در سال جاری مخالفت شد.

رنجبر با بیان اینکه خروجی تعرفه عوارض برگشت به مردم است، گفت: بودجه هزینه‌ای ما عین درآمد ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی در پایان با بیان این که ۷۳ درصد درآمد شهرداری در سال جاری محقق شده گفت: ۸۵۴ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تا آذرماه از محل عوارض پروانه ساخت بوده است.

به گزارش ایسنا، گفتنی است بررسی تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۱ با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در جلسات فوق‌العاده طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي شهر شورای شهر تبریز شهرداري شهرداری تبریز بررسی تعرفه عوارض محلی شورای اسلامی شهر تبریز شورای شهر تبریز نیز ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز درآمد شهرداری نیز اظهار سرمایه گذاری رئیس کمیسیون درصد افزایش کمیسیون ها هزینه ها سال ۱۴۰۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۴۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بنا‌های تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بنا‌های تاریخی است.

سیدعلیرضا علوی افزود:ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند ارزشمند هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بنا‌های تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بنا‌های تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

دیگر خبرها

  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • ایجادشعبه ویژه پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند