Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس؛ روایت خروج: «... بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام بشود» این قسمت از بیانات رهبر انقلاب پس از حمله مستقیم به نیروهای ارتش آمریکا تبدیل به راهبرد اصلی نیروهای محور مقاومت در منطقه غرب آسیا شد.

تعداد نظامیان ارتش آمریکا در همسایگی ایران در روز ترور سردار سلیمانی

سردار سلیمانی روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا ترور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ترامپ» پس از این واقعه ایران را تهدید کرد که در صورت کوچکترین حرکتی علیه نظامیان آمریکایی، بیت رهبری و ۵۲ نقطه از خاک کشورمان هدف حمله قرار خواهند داد.

با استناد به آمار پایگاه اطلاعاتی Statista به نقل از واشنگتن پست، مصادف با روز ترور سردار قریب به ۷۰ هزار نظامی ارتش آمریکا در اطراف ایران مستقر بودند. آمار نظامیان آمریکا در ۱۱ کشور واقع در غرب آسیا به تفکیک ذیل آمده است: 

افغانستان:۱۴۰۰۰ نفر عراق:۶۰۰۰ نفر کویت:۱۳۰۰۰ نفر بحرین:۷۰۰۰ نفر قطر:۱۳۰۰۰ نفر امارت:۵۰۰۰ نفر     اردن:۳۰۰۰ نفر  عربستان سعودی:۳۰۰۰ نفر  سوریه:۸۰۰ نفر  عمان: ۶۰۶ نظامی ترکیه:‌ نامعلوم.


تعداد نیروهای آمریکا در همسایگی ایران در روز ترور سردار سلیمانی

اقدام نظامی از طرف ایران رخ داد، ولی خبری از زدن ۵۲ نقطه و بیت رهبری نشد. سپاه پاسداران روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ پایگاه عین الاسد (بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق) را هدف حمله موشکی قرار دارد. این حمله بزرگترین عملیات موشکی علیه پایگاه نظامی آمریکا در تاریخ جهان بود.

ترامپ منکر خسارت شد ولی به مرور زمان تعداد زخمی‌های این حمله به ۱۱۰ نظامی رسید. آمریکا هنوز منکر تلفات در این حمله سنگین است. حمله مستقیم ایران به ارتش آمریکا در روز ۱۸ دی نقطه آغاز پروژه خروج ایالات متحده از منطقه شد.

خروج از افغانستان

روز ۸ بهمن ۱۳۹۸ یک فروند هواپیما  E-۱۱A واحد اطلاعات- عملیات نیروی هوایی آمریکا در افغانستان ساقط شد.

پایگاه خبری «Veterans Today» وابسته به نظامیان بازنشسته ارتش آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی روس نوشت «دی آندریا» طراح ترور سردار سلیمانی و مدیر میز خاورمیانه سازمان CIA در جریان این سقوط کشته شد.

طالبان مسئولیت حمله را پذیرفت.

پس از این حمله یک مقام ناشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای مرگ «دی آندریا» را منکر شد و آن را پروپاگاندای طالبان نامید. پنتاگون حتی پا را فراتر گذاشت و سقوط هواپیما را ناشی از نقض فنی اعلام کرد نه حمله طالبان. نکته مهم اینجاست که اخیراً بخش تحت مدیریت «دی آندریا» از ساختار CIA حذف شد!

 


  پایگاه خبری «Veterans Today» نوشت:
«شاهزاده تاریکی» مدیر خاورمیانه CIA در جریان سقوط جت مرد: او قاتل سلیمانی بود

 

نشریه «میدل ایست آی» انگلیس در گزارشی به تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ مدعی شد "هیئتی از رهبران طالبان پس از اعلام موجودیت داعش در افغانستان به تهران سفر کردند تا روابط خصمانه میان خود و تهران را بهبود ببخشند."

  «میدل ایست آی» در ادامه مدعی توافقاتی میان ایران و طالبان شد که شامل موار ذیل است: 

جلوگیری از تاسیس پایگاه ارتش آمریکا در نزدیکی مرزهای ایران  افزایش و ارتقا سطح هدف قرار دادن  نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان توقف حملات علیه شیعیان افغانستان ممانعت از قاچاق مواد مخدر به سمت خلیج فارس از طریق ایران

 


بخش ادعا «میدل ایست آی» درباره مفاد توافق

 

آمریکا و طالبان اسفند ۱۳۹۸ در قطر توافق صلح امضاء کردند. دولت ترامپ متعهد شد که نیرو‌های آمریکا ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند. ژنرال «آستین» وزیر دفاع آمریکا فاش کرد که اگر در افغانستان می‌ماندیم، متحمل تلفات بیشتری می‌شدیم.

حضور نظامی آمریکا در مرزهای شرقی ایران پس از ۲۰ سال در روز ۸ شهریور ۱۴۰۰ به پایان رسید.


«کریس دوناهو» آخرین نظامی آمریکایی که خاک افغانستان را ترک کرد

 

خروج از شبه جزیره

آمریکا روز ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۹ خرداد ۱۴۰۰) همزمان با فرآیند خروج از افغانستان، دستور خروج تجهیزات و نظامیان خود از عربستان را صادر کرد. وال استریت ژورنال دلیل این اقدام را حملات موشکی-پهپادی نیروهای یمن به عمق خاک سعودی و حفظ جان نظامیان خود عنوان کرد.

نظامیان آمریکا به دستور ترامپ و با هدف پشتیبانی از سعودی در جریان حمله به  یمن در عربستان مستقر شده بودند. این دستور شامل نیرو و تجهیزات مستقر در کشورهای کویت، اردن و عراق نیز می‌شد. 

 

تجهیزات ارتش آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
منبع عکس: آسوشیتدپرس

 


خروج تجهیزات ارتش آمریکا از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان - ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
منبع عکس: آسوشیتدپرس

 

اتمام مهلت خروج از عراق

روز جمعه ۱۰ دی مصادف با آخرین روز سال ۲۰۲۱ مهلت نیروهای آمریکا برای خروج از عراق به پایان رسید. آمریکایی‌ها از ماه قبل اعلام کردند که ماموریت رزمی آن‌ها در عراق به پایان رسید! امّا  این در واقع ترفندی است که از این طریق بتوانند نیروهای خود را در عراق و بالطبع سوریه حفظ کنند. امری که البته نیروهای مقاومت بر آن اشراف دارند.

از همین روی،‌ با اتمام سال ۲۰۲۱ رسماً  ساعت صفر عملیات نیروهای مقاومت علیه ارتش آمریکا در عراق و سوریه آغاز شد. در عراق تمرکز حملات بر پایگاه‌ «عین الاسد» در استان الانبار و پایگاه «ویکتوری» در فرودگاه بغداد است. در سوریه نیز تجمع نیروهای آمریکا در میادین نفتی شرق فرات و پایگاه التنف در مثلث مرزی «سوریه - عراق - اردن» هدف حملات است.

آمار نظامیان آمریکا در خاورمیانه با استناد به گزارش «الجزیره» قطر در سپتامبر ۲۰۲۱ به ۲۵ هزار نفر رسیده که به تفکیک در ادامه است: 

عراق:۲۵۰۰ نفر کویت: ۲۱۶۹ نفر بحرین: ۳۷۳۱ نفر قطر: ۱۱۰۰۰ نفر امارت: ۱۹۵ نفر  اردن: ۲۵۴ نفر عربستان سعودی: ۳۸۱ نفر سوریه: ۶۰۰  نفر(طبق برخی آمارها ۹۰۰ نفر) عمان: ۲۳ نظامی ترکیه: ۱۶۸۵ نفر  مصر: ۲۶۹ نفر.


تعداد نیروهای آمریکا در منطقه ۲ سال بعد از ترور سردار سلیمانی - شهریور ۱۴۰۰
منبع: الجزیره

روزنامه «Stars and Stripes» نزدیک به ارتش آمریکا  نوشت که واشنگتن با تخصیص بودجه ۱۴۳ میلیون دلاری درصدد تجهیز پایگاه «موفق السلطی» در شهر «ازرق» اردن است. العربیه هدف از این اقدام را "انتقال نیرو و امکانات هوایی" از پایگاه «العدیده» قطر به عنوان بزرگترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه عنوان کرد. یکی از دلایل این انتقال "کاهش تهدیدات حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از جانب نیروهای تحت حمایت ایران!" عنوان شده است. 

آن چه مسلم است آمریکا متوجه بزرگترین اشتباه راهبردی خود شده است. نظامی‌گری آمریکا طی ۲۰ سال گذشته در غرب آسیا نتیجه‌ای جز هزینه ۸ تریلیون دلاری روی دست شهروندان آمریکایی آورده دیگری برای واشنگتن نداشت.

در جریان لشکرکشی آمریکا به غرب آسیا دو اتفاق رخ داد: از یک سو، ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای تثبیت شد؛ از سوی دیگر، چین با فراغ بال خود را به بالاترین سطح اقتصادی و تکنولوژیکی جهان رساند.

اکنون چین بزرگترین نیروی دریایی جهان و قدرت اول هوش مصنوعی است. جامعه اطلاعاتی آمریکا اخیراً در گزارشی ۱۴۴ صفحه‌ای اعلام کرد که چین در سال ۲۰۴۰ تبدیل به قدرت اول اقتصادی جهان می‌شود؛ امری که برخی محققان تاریخ وقوع آن را توجه به شیوع کرونا سال ۲۰۲۸ میلادی تخمین زده‌اند. 

مقایسه آمار گزارش شده از سوی رسانه‌های مشهور جهانی پیرامون تعداد نظامیان آمریکایی حاضر در خاورمیانه نشان از کاهش ۴۵ هزار نفری نیرو تا سپتامبر ۲۰۲۱ دارد و این روند ادامه خواهد داشت. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارتش آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران پروژه خروج عراق خروچ انتقام سخت ترور سردار سلیمانی نظامیان آمریکا نیروهای آمریکا ارتش آمریکا غرب آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

واکنش ماسک به وعده «پیروزی» اوکراین ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۰:۵۱

کارآفرین آمریکایی در واکنش به اظهار امیدواری واشنگتن نسبت به پیروزی اوکراین بر روسیه، در پیامی کنایه‌آمیز از کاخ سفید خواست پیروزی را تعریف کند.

«ایلان ماسک» میلیاردر آمریکایی در واکنش به ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه اوکراین می‌تواند در جنگ پیروز شود، از واشنگتن خواست «پیروزی» را تعریف کند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت: «مقامات آمریکایی بر این باورند که اوکراین در نهایت می‌تواند در این جنگ پیروز شود. اوکراین عزم پیروزی در این جنگ را دارد و ما هم برای دستیابی به این هدف از آن حمایت خواهیم کرد.»

در همین رابطه ایلان ماسک در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «پیروزی چه شکلی است؟»

این کارآفرین آمریکایی از آغاز جنگ اوکراین نسبت به امیدواری‌های واشنگتن به عملکرد کی‌یف تردید داشته است؛ از جمله به طرح صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که اوکراین در آن خواستار پس‌گرفتن تمامی مناطقی شده که روسیه از آغاز جنگ تحت کنترل خود درآورده است.

اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶ ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۰:۴۵

۱۰ خلبان اوکراینی که اکثر آنها هرگز پرواز نکرده‌اند، برای گذراندن دوره‌های آموزشی جامع مطابق با استانداردهای نیروی هوایی وارد فرانسه شده‌اند.

 این آموزش در پایگاهی در جنوب غرب فرانسه برگزار می‌شود و مقامات فرانسوی به دلایل امنیتی اطلاعاتی در مورد مکان خلبانان اوکراینی فاش نکردند.

به نقل از لیبراسیون، بااین‌حال، آنها که بین ۲۱ تا ۲۳ سال سن دارند، باید بعد از کریسمس سکان جنگنده اف-۱۶ آمریکایی را در دست بگیرند.

قبل از عزیمت به فرانسه، خلبانان اوکراینی سه ماه را در بریتانیا گذراندند و زبان انگلیسی را آموختند، زبانی که خلبانان ناتو از آن استفاده می‌کنند.

در مجموع، خلبانان اوکراینی دوره ۸۰ ساعت پرواز و ۵۰ جلسه شبیه‌سازی را خواهند گذراند. این آموزش سریع نصف طول دوره نیروی هوایی فرانسه است، اما کی‌یف چاره‌ای ندارد زیرا نیروی هوایی این کشور از آغاز جنگ تمام‌عیار روسیه آسیب‌دیده است و نیاز به بازسازی فوری دارد.

انتظار می‌رود اف-۱۶های آمریکایی در تابستان امسال وارد اوکراین شود. پس از اتمام دوره آموزشی خود در فرانسه، خلبانان اوکراینی، بعد از یک دوره سازگاری چهار ماهه در رومانی، از این جنگنده‌ها استفاده خواهند کرد.

سه جنگنده دیگر اف-۱۶ از هلند اخیرا به مرکز آموزشی اروپا در نزدیکی شهر فاتستی رومانی وارد شده‌اند. در حال حاضر هشت فروند اف-۱۶ در این پایگاه وجود دارد که ۳۲ فروند دیگر از نروژ وارد این پایگاه می‌شود.

ارسال مهمات غربی چاره کار نیست ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۰:۴۲

 «ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

 این سیاستمدار اوکراینی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: ارائه تسلیحات جدید از سوی آمریکا نمی تواند کمبود و فرسودگی شدید نیروی انسانی را در اوکراین جبران کند.

رسانه‌های غربی نیز اذعان دارند که اگرچه کمبود مهمات تا حدودی با کمک های خارجی کاهش یافته، اما فقدان نیروی لازم در ارتش اوکراین همچنان موضوع اصلی است.

براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، از آغاز جنگ در اوکراین نزدیک به ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی جان خود را از دست داده اند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در ماه مارس (اسفند) یکی از دشوارترین چالش های پیش روی اوکراین را در جنگ جاری با روسیه، طفره رفتن و فرار مردان جوان برای اعزام به جبهه ها دانست.

اولینیک در بخشی دیگر از مصاحبه خود با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: بسیاری از فرماندهان [اوکراینی] از کمبود ۳۰ تا ۴۰ درصدی نیروی انسانی شکایت دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مرد در رده سنی ورود به جنگ فراری هستند و حاضر به حضور در جبهه ها نیستند.

اولینیک ادامه داد: با توجه به پیشروی مداوم روسیه، اوکراین باید به سرعت ۲۰۰ هزار نیرو را بسیج کند که این امر غیرممکن است.

وی به قانونی که به تازگی از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای بسیج نیرو و جبران کاهش سرباز به امضا رسیده است، اشاره کرد و گفت: این امر هم بعید است وضعیت را بهبود بخشد.

این قانونگذار سابق به یک مورد دستگیری گزارش شده اشاره کرد که براساس آن یک جوان ۲۰ ساله به موجب قانون جدید دولت زلنسکی به زور به جبهه جنگ فرستاده شده است.

بخش ثبت نام ارتش اوکراین نیز تائید کرده است که براساس قانون زلنسکی در صورت مقاومت این سرباز جوان برای اعزام به جبهه ها، ممکن است اعدام شود.

اولینیک در پایان گفت: «این یک سقوط است، یک بن بست است. مردم نمی خواهند از منافع آمریکایی ها و تیم زلنسکی محافظت کنند».

فرمانده نیروهای مسلح اوکراین: وضعیت بدتر می‌شود ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۰:۴۲

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین امروز ـ شنبه ـ اذعان کرد وضعیت میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی همچنان «رو به خامت است و بدتر هم می‌شود.»

 اوکراین مدتهاست در میدان نبرد با کمبود نیرو و تجهیزات دست‌وپنجه نرم می‌کند و برخی از مقامات و رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر اذعان کرده‌اند که بسته کمکی جدید آمریکا به اوکراین چندان نمی‌تواند جریان جنگ را به نفع این کشورر جنگ‌زده اروپایی تغییر دهد.

خبرگزاری تاس به نقل از «الکساندر سیرسکی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نوشت: «وضعیت میدان نبرد بدتر می‌شود.»

این مقام اوکراینی این اظهارات را خطاب به متحدان غربی طی جلسه‌ گروه تماس دفاع اوکراین عنوان کرد.

او در پیام‌رسان تلگرامش نوشت: «من اعضای این ائتلاف را نسبت به وضعیت وخیم میدان نبرد که در حال بدتر شدن است، آگاه کردم.»

این اولین بار نیست که الکساندر سیرسکی نسبت به اوضاع وخیم اوکراین هشدار می‌دهد. وی پیش از این گفته بود که وضعیت جبهه شرقی «به طرز چشمگیری دشوار و بدتر شده است.»

حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه

وزیر انرژی اوکراین مدعی شد، روسیه امروز شنبه به تاسیسات انرژی این کشور در سه منطقه حمله کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشت: جرمن گالوشچنکو (German Galushchenko) وزیر انرژی اوکراین، در پیام رسان تلگرام نوشت: در حمله روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین در این سه منطقه، خساراتی به تجهیزات وارد و دست کم یکی از کارگران انرژی زخمی شده است.

گالوشچنکو در این پیام افزود: حملات روسیه منطقه دنیپروپتروفسک (Dnipropetrovsk) در مرکز اوکراین و مناطق لویو (Lviv) و ایوانوفرانکیفسک (Ivano-Frankivsk) در غرب این کشور را هدف قرار داده است.

آمریکا یک بسته کمک نظامی جدید ۶ میلیارد دلاری به اوکراین اختصاص داد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این کشور یک بسته کمک جدید به ارزش ۶ میلیارد دلار را به اوکراین اختصاص داده است.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی نیوز، روز جمعه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این بزرگ ترین بسته کمک امنیتی آمریکا تاکنون است که صرف خرید سامانه های تسلیحاتی جدید برای اوکراین خواهد شد و شامل خرید موشک های پاتریوت بیشتری خواهد بود که کی یف برای مقابله با حملات موشکی روسیه به شهرهای این کشور به آن نیاز دارد.

آستین گفت: این بسته شامل سامانه های مهم رهگیری برای سامانه های دفاع هوایی NASAMS و پاتریوت اوکراین، سامانه های ضد پهپادی بیشتر و تجهیزات پشتیبانی، مقادیر هنگفتی مهمات توپخانه، مهمات تسلیحات هوا به زمین و تجهیزات پشتیبانی و نگهداری خواهد بود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال فوتسال آسیا
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا