Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سایه غفلت مسئولان محیط زیست قم برخی از کارخانه های استان مرکزی پسماند سرباره های سرب خود را در مراتع قم تخلیه می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، فعالان محیط زیست و اهالی محدوده امامزاده جعفر در جاده اراک از تخلیه پسماندهای سرباره های سرب در مراتع استان قم خبر دادند.

 منشا این پسماندها هم توسط فعالان محیط زیست استان شناسایی شده و از خارج از استان به این مکان حمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سرباره به شکل کلی ناخالصی‌های حاصل از ذوب فلزات در کوره است. پس می‌توان گفت سرباره محصول غیرطبیعی و مصنوعی است
 

تخلیه سرباره های سرب بر محیط‌زیست و سلامت عمومی نیز تاثیر منفی دارند، زیرا این مواد سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند به طوری که بسیاری از کشورها بسته به حجم تولید پسماندها مالیات‌های سنگین برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرند. با افزایش روند صنعتی شدن کشورها، مدیریت باطله‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

این پسماندها  به جای تخلیه در طبیعت می‌توانند منبع ثانویه مواد خام باشند ، متاسفانه در ایران پسماندهای جامد در صنعت آهن و فولادسازی در محل‌های دفن زباله و بعضا در مراتع  دور ریخته می‌شود.

اما آثار انسانی در دفع این زباله‌ها در محل‌های دفن زباله، به ویژه قابلیت نشت فلزات سنگین سمی مانند کروم، نیکل، منگنز، سرب و ترکیبات روی، در محیط‌زیست موجب اتخاذ شیوه‌های جدید مدیریتی در جهان از جمله بازیافت یا استفاده دوباره، جامد کردن و پایدار کردن این ترکیبات به جای رهاسازی در محل دفن شد. در این راستا ایزو ۱۴۰۰۱ الزامات مختلفی را مشخص می‌کند که باید در ایجاد مدیریت اثربخش محیط‌زیست رضایت‌بخش باشد، به طوری که خطر ابتلا به آلودگی و سایر موارد آسیب زیست‌محیطی از راه عملیات و فعالیت‌های یک شرکت حداقل شود.

در صورتی که بتوان بار دیگر این پسماندها را به چرخه تولید بازگرداند می‌توانیم شاهد جذب سرمایه باشیم در حالی که این بخش برای سرمایه‌گذاران جذاب شود زیرا توسعه پایدار با حفظ محیط‌زیست همراه است و این موضوع باید در اولویت‌های اصلی صنایع به ویژه صنعت فولاد قرار بگیرد          

منبع: دانا

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۴۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان گفت: این برنامه با هدف فرهنگ سازی و هدف گذاری برای نسل آینده شهر زاهدان انجاج شد.
نارویی افزود: به منظور آگاهی بیشتر دانش آموزان با محیط زیست و راهکار‌های حفاظت از آن کارگاه‌های آموزشی در سطح مدارس زاهدان برگزار شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس