Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران به نقل از گاردین، شاهزاده بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز آل سعود، 57 ساله، تاجر، مدافع حقوق بشر و از اعضای خانواده سلطنتی، در مارس 2019 به همراه دخترش  سهود الشریف ناپدید شد.

هانری استرامانت مشاور حقوقی او روز شنبه گفت: "این دو خانم از حبس خودسرانه خود آزاد شدند و روز پنجشنبه 6 ژانویه 2022 به خانه خود در جده  بازگشتند، شاهزاده خانم حالش خوب است اما به دنبال تخصص پزشکی خواهد بود، او فرسوده به نظر می رسد، اما روحیه خوبی دارد و از اینکه شخصاً با پسرانش ملاقات می کند، خوشحال است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت سعودى در مورد آزادی وی اظهار نظری نکرده است وهرگز به طور علنی هم در مورد این پرونده اظهار نظر نکرده است.

در سال 2020، پرنسس بسمه از طریق رسانه های اجتماعی گفت که بیش از یک سال است که در پایتخت ریاض زندانی بوده و بیمار است. او از حاکم کنونی و پسر عموی خود، ولیعهد محمد بن سلمان خواست که او را آزاد کنند و به او مراقبت های پزشکی ارائه کنند.

او ادعا کرد که بدون هیچ اتهامی در زندان الحائر، این زندان که در ۴۰ کیلومتری جنوب ریاض قرار دارد، جایی که بسیاری از زندانیان سیاسی دیگر در آن نگهداری می‌شوند، نگهداری می‌شود، و نه او و نه دخترش، علیرغم درخواست‌های مکرراز  دربار سلطنتی پادشاهی و عمویش، توضیحی برای دستگیری‌های خود دریافت نکردند. ملک سلمان.

شاهزاده بسمه، کوچکترین فرزند پادشاه درگذشته سعودى، از رفتار پادشاهی با زنان انتقاد کرده بود .

یکی از بستگان نزدیکش در آن زمان گفت که او در حوالی زمان دستگیری خود در اواخر فوریه 2019 قرار بود برای معالجه به خارج از کشور سفر کند و پس از بازداشت مطلع شد که متهم به جعل گذرنامه است، هرچند ماهیت بیماری او هرگز فاش نشده است

پس از آزادی او، سازمان حقوق بشر «القسط»  نوشت:  او در طول دوران بازداشت با وجود بیماری از درمان و مراقبت های پزشکی، محروم شد و در هیچ مقطعی از بازداشت وی اتهامی علیه وی مطرح نشده است".

محمد بن سلمان  از زمانی که توسط پدرش ملک سلمان در ژوئن 2017منصوب شد، بر روند اصلاحات در عربستان نظارت داشته است. این اصلاحات شامل لغو ممنوعیت چندین دهه رانندگی زنان و تسهیل قوانینى که به مردان اختیار خودسرانه بر زنان را می دهد، مى شود.

محمد بن سلمان همزمان با اصلاحاتی که وعده‌اش را داده، با نارضیان سیاسی عربستان برخورد سخت‌گیرانه‌‌ای در پیش گرفته است. او متهم است که طیف گسترده‌ای از منتقدان - از روحانیون تندروی اسلامگرا گرفته تا مدافعان حقوق زنان - را سرکوب کرده است.

خانواده پرنسس بسمه در شهادت کتبی به سازمان ملل در سال 2020 گفتند که بازداشت وی احتمالا تا حد زیادی به دلیل «سوابق وی به عنوان منتقد صریح سوء استفاده از زنان» بوده است؛ او همچنین متحد محمد بن نایف، رقیب محمد بن سلمان، به شمار می‌آید.

محمد بن نایف که ولیعهد پیشین عربستان است، در سال ۲۰۱۵ جای خود را به محمد بن سلمان داد.او که زمانی یکی از شاهزاده‌های قدرتمند سعودی محسوب می‌شد، در سال ۲۰۲۰ به همراه احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان، دستگیر شد. این دو نفر به خیانت و تلاش برای کودتا متهم شدند و از زمان دستگیری‌شان اطلاعات بیشتری درباره آنها منتشر نشده است. احمد بن عبدالعزیز، تنها برادر تنی ملک سلمان و عموی محمد بن سلمان است که هنوز در قید حیات است. محمد بن نایف نیز برادرزاده تنی ملک سلمان است و پدرش نایف بن عبدالعزیز، یکی دیگر از هفت برادر «سدیری‌ها» بود که در سال ۲۰۱۲ درگذشت.

بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز دختر « سعود بن عبدالعزیز » پادشاه پیشین عربستان به خاطر مقالاتی که در روزنامه‌های اروپایی در خصوص شرایط ناگوار زنان عربستان سعودی می‌نوشت به یکی از چهره‌های مشهور اصلاح طلبان سیاسی این کشور تبدیل شد و در سال 2016 پس از انتخاب شاهزاده «محمد بن نایف» پسر عمویش به سمت ولیعهدی به کشور بازگشت اما پس از کنارگذاشتن بن نایف از ولیعهدی، او به همراه بسیاری از خاندان سلطنتی دستگیر و زندانی شد.

پیشتر منابع اعلام کرده بودند که یکی از اعضای خانواده شاهزاده سعودی تأکید کرد که دستگیری بسمه برای منع وی از درخواست ارث از «پدر مرحومش» ملک سعود بوده، ارزش این ارث میلیاردها یورو برآورد می‌شود.

سازمان‌های غیردولتی به طور مرتب نقض حقوق بشر در عربستان را محکوم می کنند. مقامات سعودی در سال‌های گذشته کمپین گسترده‌ای از دستگیری‌ها از جمله اعضای خانواده سلطنتی و شخصیت‌های با نفوذ را انجام دادند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا محمد بن سلمان بن عبدالعزیز محمد بن نایف ملک سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره میزان ویرانی‌های به بار آمده در غزه، گفت که سازمان ملل متحد زمان باسازی غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند.

به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگویی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، خواستار حل و فصل کامل مسئله فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ابتدا اشاره کرد که سازمان ملل متحد بازسازی نوار غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند و سپس گفت که باید برای وضعیت فلسطینیان راهکار کاملی ارائه شود.

یک کارشناس ارشد سازمان ملل متحد نیز اخیرا اعلام کرد فرایند آواربرداری و خنثی‌سازی بمب‌های منفجرنشده در غزه حدود ۱۴ سال به طول می‌انجامد.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد که نمی‌توان وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری را نادیده گرفت و برای تشکیل کشور فلسطین فرایندی معتبر و بدون‌بازگشت نیاز است.

او همچنین گفت که ریاض و واشنگتن عملا به تکمیل توافق‌هایی دوجانبه که دقیقا به آن اشاره نکرد، نزدیک شده‌اند.

دیگر خبرها

  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • شرق: صدیقه وسمقی آزاد شد
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد