Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- شمار کشته‌شدگان در جریان ناآرامی‌ها در قزاقستان از 160 نفر فراتر رفت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بنا بر اعلام وزارت بهداشت قزاقستان، بیش از 160 نفر در جریان ناآرامی ها در این کشور کشته شدند.
در جریان ناآرامی‌ها، 164 نفر در قزاقستان جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته مشخص نیست این آمار، کشته‌شدگان نظامی و پلیس را در بر می‌گیرد یا خیر. بیشترین شمار کشته‌شدگان مربوط به شهر "آلماتی" بزرگترین شهر این کشور است. در این شهر، 103 نفر کشته شدند که دو کودک نیز در میان آنها دیده می‌شود.
اعتراضات گسترده در قزاقستان از دوم ژانویه آغاز شد. معترضان خواستار لغو افزایش دو برابری قیمت گاز مایع شده بودند که بسیاری از شهروندان برای تأمین سوخت خودروهای خود از آن استفاده می‌کنند.
حدود 5 هزار و 800 نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده اند.

اعلام عزای عمومی در قزاقستان
سخنگوی دولت قزاقستان: با توجه به تلفات انسانی ناشی از حملات تروریستی و بروز چندین حادثه تلخ در مناطقی از قزاقستان، دهم ژانویه به عنوان روز عزای عمومی اعلام می‌شود.
عملیات نیرو‌های امنیتی قزاقستان برای بازداشت عواملی که در درگیری‌های اخیر نقش داشتند، ادامه دارد.
وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد نیرو‌های امنیتی این کشور تاکنون در مجموع 4 هزار و 404 نفر از عوامل آشوبگر را بازداشت کرده اند.
«قاسم جومارت توقایف» رییس جمهور قزاقستان روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از آرام شدن اوضاع پس از روز‌ها آشوب و ناآرامی، نظام قانون اساسی به طور گسترده در این کشور از سرگرفته شد. سایت ریاست جمهوری قزاقستان روز شنبه اعلام کرد توقایف در یک نشست، در پیامی خواستار اقدامات فوری و طرح‌هایی برای بازسازی ساختمان‌های دولتی، اجتماعی و عمومی در این کشور شد.
رییس جمهور قزاقستان همچنین اعلام کرد استقرار به موقع نیرو‌های صلح بان (حافظ صلح) در این کشور موجب شد این کشور بتواند تعداد زیادی از نیرو‌های امنیتی را برای کمک به عملیات مقابله با تروریسم به شهر آلماتی (پایتخت قزاقستان) اعزام کند.
«بریک یولی» سخنگوی دولت قزاقستان در پیامی در صفحه شخصی اش در فیسبوک اعلام کرد: با توجه به تلفات انسانی ناشی از بروز چندین حادثه تلخ در مناطقی از قزاقستان، دهم ژانویه به عنوان روز عزای عمومی در این کشور اعلام شد.
دفتر ریاست جمهوری قزاقستان روز شنبه اعلام کرد توقایف همچنین در حکمی «عظمت عبدی مومونوف» (Azamat Abdymomunov) معاون دبیر (رئیس) کمیته امنیت ملی را برکنار کرده است.
قزاقستان و به خصوص بخش زیادی از آلماتی در روز‌های اخیر شاهد خشونت‌های خیابانی و تظاهرات گسترده ناشی از نارضایتی عمومی از افزایش قیمت سوخت بود.
تنش‌ها در این کشور در روز چهارشنبه به اوج خود رسید و معترضان در حمله به ساختمان‌های اصلی دولت در آلماتی، تعدادی از خودرو‌های پلیس را به آتش کشیده و به دفتر منطقه‌ای «تور اوتان» حزب سیاسی حاکم در قزاقستان حمله کردند.

روسیه: غربی‌ها نمی‌توانند ماهیت ناآرامی‌ها در قزاقستان را مسالمت‌آمیز جلوه دهند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها باید خوش‌بینی بیشتری نسبت به مذاکرات آتی امنیتی در ژنو داشته باشند، از برخورد غیرحرفه‌ای و غیر واقع‌بینانه کشورهای غربی با حوادث رخ داده در قزاقستان انتقاد کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با یک کانال یوتیوب، اعلام کرد که اگر ایالات متحده تاکنون نسبت به مذاکرات آتی با طرف روسی درباره تضمین‌های امنیتی چندان خوش‌بین نبوده، بهتر است تمایلات خود را کمی بالا ببرد. وی بدین ترتیب به اظهارات برخی مقامات دولتی آمریکایی پاسخ داد که گفته‌‌اند واشنگتن احساس خوش‌بینی زیادی درباره نتیجه مذاکرات آتی امنیتی با روسیه ندارد.
یک مقام کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که طرف آمریکایی در مذاکرات روز دوشنبه با واقع‌بینی و نه خوش‌بینانه به گفتگوها نگاه خواهد کرد. وی بار دیگر به غیر قابل قبول بودن برخی درخواست‌های مسکو در عرصه مسائل امنیتی در قاره اروپا اشاره کرده و یادآور شده بود که ایالات متحده قصد ندارد در وضعیت حضور نظامی خویش در کشورهای اروپایی تغییری بدهد.
ماریا زاخارووا در پاسخ به سئوال دیگری گفت که سخنان "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا درباره اعزام نیروهای حافظ صلح روسیه به قزاقستان در شرایط ناآرامی‌ها در این کشور، گویای عدم در نظر گرفتن عوامل مختلف است.
وی افزود: «مقامات واشنگتن پاسخ به سئوالاتی که ما در خصوص اعتراضات در قزاقستان مطرح می‌کنیم را نمی‌دانند و برخورد آنها با این حوادث "بچه‌گانه" است. آمریکا و کشورهای غربی همچنان واقعیت در حال رخ دادن در قزاقستان را ندیده و تصور می‌کنند که در آنجا اعتراضات مسالمت آمیز جریان دارد. ولی اکنون واقعیات در حال روشن شدن است و آنها دیگر نمی‌توانند در این باره دروغ گفته و مردم جهان را فریب دهند.»
سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد که اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان در شرایط آشوب‌های سازمان‌دهی شده در این کشور، یک واکنش واضح و کاملاً قانونی از سوی رئیس جمهور توکایف به تهدیدات امنیتی در قزاقستان است.
زاخارووا تأکید کرد که مأموریت حفاظت از صلح تنها پس از آن مطرح شد که روش‌های سیاسی داخلی برای حل و فصل ناآرامی‌های در قزاقستان دیگر از بین رفته و این وضعیت به یک "تهدید خارجی" تبدیل شد. به گفته وی، برخورد شرکای غربی روسیه به اعزام نیروهای حافظ صلح، کاملاً غیرحرفه‌ای و غیر واقع بینانه است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قزاقستان ناآرامی ها عزای عمومی حافظ صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

کلید "برقرای ثبات" توقف جنایات رژیم اسرائیل استآغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • سقوط مینی بوس به دره در باغملک / شمار کشته و مصدومین اعلام شد
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • حمله پهپادی به خودروی تروریست ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • بازداشت بیش از یک هزار پناهجوی غیر قانونی در ترکیه