سه روایت از رهبری درباره هاشمی / از اختلاف نظر در اواخر جنگ تا الصاق نشان فتح به سینه او
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۷۴۰۱
به گزارش خبرآنلاین و به نقل ازپایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» ، حجتالاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت. سابقه مراوده او با آیتالله خامنهای به بیش از چهار دهه میرسید. در ادامه، به بهانه سالگرد رحلت حجت الاسلام هاشمی، سه روایت از رهبر انقلاب درباره وی از نظر میگذرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روایت ها در کتاب «۱۳۱۸ (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای)» درج شده است.
نشان فتح به سینه هاشمی رفسنجانی
حضرت آیتالله خامنهای درباره نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی در دفاع مقدس میگویند: «یکی از چیزهایی که ما همیشه بهعنوان فضایل برجسته جناب آقای هاشمی در ذهن داشتیم و مشاهده میکردیم، حضور فداکارانه و مدبّرانه ایشان در صحنههای جنگ تحمیلی بود و حقیقتاً زبان قاصر است از اینکه آن زحمات و آن فداکاریها را سپاسگزاری کند. من آن شبهای دشوار، آن لحظات پُرهموغم و پُرمسئولیتی را که ایشان در مقابل چشم همه ما گذراندند - که همیشه مورد تشکر امام بزرگوارمان (رضواناللهتعالیعلیه) هم بود - فراموش نمیکنم. ما حالا میخواهیم این تشکر را بصورت یک حرکت سمبلیک مجسم کنیم و این نشان فتح را به سینه جناب آقای هاشمی الصاق نماییم.»
اختلاف نظر در اواخر جنگ
ایشان در جایی دیگر، درباره اختلاف نظر خود با آقای هاشمی در سالهای پایانی جنگ تحمیلی میگویند: «سال گذشته - ۱۳۶۶ - سپاه پیشنهاد کرد که امام حکم جهاد صادر کنند، یک پیشنهاد مُدوّنی هم دادند به شورای عالی پشتیبانی گفتند که امام حکم جهاد صادر کنند، افرادی بین شانزده سال یا هجده سال تا چهل سال، همه بیایند جنگ و آموزش ببینند؛ ما میخواهیم ۱۵۰۰ گردان تدارک ببینیم. در شوراهای پشتیبانی بنده مخالف بودم، من تنها کسی بودم که با این فکر مخالفت میکردم. من گفتم من مخالفم، دلایلی هم داشتم البته برادر عزیزمان آقای هاشمی صددرصد مدافع بود. ما با اینکه نظراتمان خیلی به هم نزدیک است، گاهی اوقات سر یک چنین چیزی یک اختلاف اینجوری پیدا میشود بین نظرات ایشان و بنده، ایشان صددرصد گفتند که نخیر، این خوب است. ایشان گفتند خب رهبری امام یعنی همین، رهبر یعنی همین، معجزهاش را بگذار رهبری نشان بدهد، من خوفم از این بود که اگر حکم جهاد صادر بشود [و] ما نتوانیم جذب کنیم، مردم میآیند ما نمیتوانیم جذب کنیم، میماند رو دستمان، آن حکم هم باطل میشود. بعد من گفتم که خب ما داریم در شورای پشتیبانی برای امام تکلیف معیّن میکنیم. ما میگوییم ایشان صادر نکنند شما میگویید ایشان صادر بکنند. خود امام که زنده است ما برویم بگوییم آقا شما خودتان چه مصلحت میدانید؟ همه پسندیدند.بنا شد بنده با آقای هاشمی برویم خدمت امام. رفتیم. امام گفتند که نه! حکم جهاد که من صادر نمیکنم، شماها هم هیچ وقت به این فکر نیفتید. یعنی ایشان اهمیت قضیه حکم جهاد عمومی را خیلی زیاد [میدانستند]، گفتند نه این مصلحت نیست خود شماها [اقدام] بکنید که منجر شد به آن حرکتی که بنده با آقای هاشمی و برادرهای دیگرِ مسئول راه افتادیم در شهرستانها، اینجا، آنجا که الحمدلله خیلی هم خوب شد؛ یعنی طرح واقعاً نمرهبندی از حضور مردم خیلی خوب شد.»
نقش هاشمی رفسنجانی در پیشرفت امور
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به نقش آقای هاشمی رفسنجانی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی میگویند: «همان وقتها هم من همیشه به رفقا میگفتم که اگر آقای هاشمی یکبار در جلسه ما شرکت میکنند، ما در آن جلسه یک عالم پیشرفت میکنیم. واقعاً آنوقت اینطور بود. ایشان، آنوقتها به این شورا خیلی کملطف بودند ولی من حالا گاهی هم که میبینم ایشان بحمدالله مجبورند که هر هفته شرکت کنند، خیلی خوشحال میشوم که بالاخره هیچ چارهای جز این ندارند! آنوقت، اینطور نبود. گاهی مثلاً شش ماه میشد که ایشان اصلاً هیچ یادی هم از شورا نمیکردند! امروز اینطور نیست و حضور ایشان واقعاً یک برکت است. من هر وقت این نکته یادم میآید، خیلی خوشحال میشوم. آقایانی که در آنوقت تشریف داشتند، لابد یادشان است که مکرر میگفتم وقتی ایشان شرکت میکنند، جلسه حرکتی پیدا میکند و یک قدم به جلو برمیدارد. واقعاً ایشان در جلسه خیلی مؤثر بودند، حالا هم که بحمدالله مرتب شرکت میکنند.»
2121
کد خبر 1591009منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: اکبر هاشمی رفسنجانی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب هاشمی رفسنجانی آقای هاشمی حکم جهاد آیت الله خامنه ای آن وقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۷۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پناهیان: هیچ ابزاری جز حجاب نشاندهنده جاری بودن محبت در جامعه نیست
استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی متأسفانه نگاه سخیفی به حجاب دارند و حجاب را مسأله عقیدتی میدانند و میگویند هر کسی عقیده خود را دارد درحالیکه حجاب بیش از این که عقیدتی باشد انسانی است.
حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان در اجتماع دختران دانشجو که عصر امروز در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه ما در جهان دو مکتب، فرهنگ و تمدن داریم که در مقابل هم ایستادهاند، اظهار داشت: یک فرهنگ مبتنی بر دشمنی انسانها با هم است که نماد آن غرب است که در حال نفرتپراکنی و جنگ در جهان است و یک مکتب هم مبتنی بر محبت است و نماد آن اسلام نابی است که ما دنبال آن هستیم.
وی با بیان اینکه امام باقر (ع) فرمودند دین چیزی جز محبت نیست، گفت: شما در حرم حضرت معصومه (س) در محضر یکی از جلوههای محبت دین هستید که بهعنوان یک دختر مجرد از خاندان اهلبیت (ع) محل رجوع علما و بزرگان دینی و اظهار تواضع و محبت است.
استاد حوزه و دانشگاه محوریت حضرت معصومه (س) را شاید بهخاطر این دانست که یک زن بیش از یک مرد استعداد این را دارد که پیام و ماهیت این دین را منتقل کند، افزود: فرق ما با فرهنگ غرب این است که ما طرفدار زندگی با محبت هستیم؛ ولی آنها برای فرار از محبت از اصطلاحاتی بهظاهر معقول مانند حقوق بشر، قانون و بروکراسی استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه مارکس بهعنوان یکی از اندیشمندان و پایهگذاران تمدن غربی معتقد بود که انسانها اساساً با هم دشمن هستند و برای این که بتوانند در کنار هم باشند باید قانون نوشته شود، افزود: طرح اسلام زندگی مبتنی بر محبت است و جمهوری اسلامی زمانی اسلامی به معنای حقیقی خواهد شد که از قوانین خود بکاهد و زندگی مردم را بر اساس محبت بیشازپیش سامان دهد.
پناهیان با تأکید بر اینکه دختران بهتر میتوانند حامل پیام دین به جامعه باشند، تصریح کرد: هیچ دختری حاضر نیست تن به زندگی دهد که در آن قانون و مسائل و حقوقی بخواهد جای محبت را بگیرد و او را به خوشبختی برساند؛ حقوق و قانون برای زندگی اجتماعی لازم است، ولی زندگی مبتنی بر محبت بر زندگی بر مبنای قانون ترجیح دارد.
وی با بیان اینکه وقتی از جایگاه محبت به قانونپرستی یورش میبریم در حقیقت از موضع محبت به زندگی توأم با هرزگی یورش میبریم، گفت: هرزگی ریشه محبت را از بین میبرد و به همین خاطر اسلام با آن مخالف است؛ اینکه حجاب در دین اهمیت دارد و برای دشمنان نیز اهمیت تمدنی پیدا کرده بهخاطر این است که حجاب مظهر محبت و دشمن هرزگی است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما هیچ ابزار دیگری جز حجاب نداریم که نشاندهنده جاری بودن محبت در جامعه و مخالف هرزگی باشد، افزود: برخی متأسفانه نگاه سخیفی به حجاب دارند و حجاب را مسأله عقیدتی میدانند و میگویند هر کسی عقیده خود را دارد درحالیکه حجاب بیش از این که عقیدتی باشد انسانی است.
وی با بیان اینکه تمام پیامهای دینی ما انسانی هستند، گفت: مدافع حجاب مدافع تمدن مبتنی بر محبت است و یکی از لوازم زندگی با محبت نماز است؛ زیرا کسی که بهاندازه یک نماز نتواند خودداری کند دلش هم هرزه خواهد شد.
پناهیان فلسفه تمام احکام دین را محبت دانست و تصریح کرد: اگر به محبت امیرالمؤمنین (ع) نرسیده باشیم نمازخواندن و قرآن خواندنمان هم قبول نیست؛ امام صادق (ع) میفرمایند اگر به محبت امامزمان خود نرسیده باشید حجتان هم قبول نیست.
وی با تأکید بر اینکه جهان آینده جهان ما و طرفداران محبت در روابط اجتماعی است، گفت: صهیونیست جهانی و کشتار کودکان و زنان در غزه نتیجه هرزگی است که غرب برای انسانها تجویز کرده است و این حرکتهایی که در دانشگاههای آمریکا و اروپا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به راه افتاده به قیام علیه هرزگی ختم خواهد شد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حکومت امام زمان با همین محبتی که امروز شما را به حرم حضرت معصومه (س) کشانده است اداره میشود و این با حکومتی که بخواهد با زور و قانون اداره شود فرق دارد، افزود: حکومت اسلامی به دنبال کشاندن جامعه جهانی به جایی است که ددمنشیها در آن نباشد.
وی با بیان اینکه غزه نتیجه بی رحمی است که در فرهنگ غرب در روابط بین زن و مرد پذیرفته و تبدیل به عرف شده است، اظهار داشت: ما به عدم تعهد و عدم احساس مسئولیتی که در روابط غربی وجود دارد هرزگی میگوییم و همین قانونگرایی که در خانوادههای غربی ایجاد شده است جامعه را به ددمنشی سیاسی میکشاند.
پناهیان با بیان اینکه ما هر شعاری که دادهایم برگرفته از مبانی الهی بوده و جهان از ما تبعیت کرده است، گفت: ما حاملان پیام خدا به جهانیان هستیم و پیام خدا در نزد جهانیان پذیرفته شده است.
وی با بیان اینکه یک زن وجودش از محبت است و باید به تئوریزه کردن محبت در حیات فردی و اجتماعی بپردازد، عنوان کرد: وقتی در روابط فردی و اجتماعی یک جامعه محبت تئوریزه شود نتیجه آن میشود همین دین زیبا که نمادش یک دختر است که بزرگترین حرم را در میان امامزادگان دارد.