Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات از تدوین "سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور" خبر داده است که، ۱۰ هدف کلان، ۹ راهبرد و ۱۵۶ فعالیت دارد و اجرای آن در افق ۱۰ ساله تا سال ۱۴۱۰ خواهد بود.

شهرام معین سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات، در این ارتباط گفته است: مطالعات سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور با گستره ملی از یک سال پیش در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب پروژه «تدوین نقشه راه توسعه هوش مصنوعی» آغاز شد و آبان امسال به اتمام رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به استفاده از مطالعات تطبیقی ۲۴ کشور در این سند، افزوده است: این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توسعه توانمندسازها ارائه شده است.

آنچنان که این مرکز اعلام کرده است؛ در این سند در بخش توسعه کاربردها، بیشترین هدف استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌دار همچون سلامت، حمل‌ونقل و کشاورزی بوده و در اولویت‌های بعدی حوزه‌هایی همچون آموزش، صنعت و محیط‌زیست مد نظر قرار گرفته است. همچنین در این سند، توسعه توانمندسازها، تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه سیستم نوآوری مورد توجه است.

سند نقشه راه هوش مصنوعی، هفت راهبرد توسعه توانمندسازها را شامل می‌شود و راهبرد هشتم به کاربردهای اولویت دار اختصاص داشته و راهبرد نهم مربوط به پایش، راهبری و نظارت سند توسعه هوش مصنوعی است.

هدف از تدوین این سند، علاوه بر انجام اقداماتی در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و حل چالش‌های کشور، نگاشت نهادی متولیان مجموعه اقدامات و بازه زمانی آنها است.

گفته شده است؛ در تدوین این سند ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها و کلان داده‌های افراد و سازمان‌ها لحاظ و اقدامات لازم برای حفظ دادگان حیاتی کشور در گستره ملی در نظر گرفته شده، به شکلی که استفاده از داده‌ها در تحلیل‌های هوش مصنوعی باعث تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و سازمان‌ها نشود.

چالش‌های بزرگ پیش روی این سند نیز، مباحث اخلاقی در هوش مصنوعی، جلب اعتماد مردم و سازمان‌ها، همکاری همه سازمان‌ها و بخش خصوصی عنوان می‌شود.

مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات ابراز امیدواری کرده است؛ در چارچوب مباحث اخلاقی و با حفظ حریم خصوصی افراد و ارزش‌ها بتواند به شکل مناسب و متفاوت با آن چه که بدون قید در برخی از کشورها انجام می‌شود، این سند را به صورت هم افزا و با مشارکت تمام نهادهای درگیر اجرا کند و تاثیر مثبت آن را در زیست بوم کشور و افزایش اشتغال شاهد باشیم. 

مسئولان، این سند را عصاره همفکری خبرگان مختلف دانسته و اعلام کرده اند؛ از ارائه نظرات، پیشنهادات و دعوت از نیروهای مستعد و توانمند در این زمینه استقبال می‌کنند.

با مخفی کاری نمی‌شود انتظار توسعه علمی داشت

حمید ضیایی پرور، کارشناس و پژوهشگر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین در اینباره گفت: نخستین بار نیست که در این حوزه سند تدوین می‌شود و صدها سند مشابه در حوزه فناوری وجود دارد که در دستگاه‌های مختلف تدوین شده، اما عملی نشده است.

وی ادامه داد: حتی در مواقع‌ای سندهای مشابه همزمان توسط دو دستگاه آماده شده، اما در همان مرحله بدون اجرا در دستگاه‌ها خاک می‌خورد.

ضیایی پرور در واکنش به درخواست مسئولان برای ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناسان، اظهار کرد: وقتی هنوز سندی را منتشر نکرده‌اند و محتویات آن را در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان قرار نداده اند، چگونه انتظار دارند کارشناسان نظر دهند!.

به گفته ضیایی پرور؛ چندی پیش نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده بود که سند ملی هوش مصنوعی با هدف قرار گرفتن ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در این حوزه به زودی تصویب می‌شود.

وی تصریح کرد: در سند ملی هوش مصنوعی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف شکل گیری نهادی مجزا قرار بود برنامه‌ای در قالب یک سند آماده و به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود تا به صورت متمرکز بحث هوش مصنوعی را راهبری کند، اما این معاونت نیز تا امروز این سند را منتشر نکرده است تا بتوان درباره آن نظر داد.

ضیایی پرور با اشاره به سخنان سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات، درباره استفاده از مطالعات تطبیقی ۲۴ کشور در این سند، افزود: در یک سرچ ساده اینترنتی می‌تواند به تمام اسناد کشورهای پیشروی هوش مصنوعی دنیا دست یافت و اغلب این اسناد در دید عموم قرار می‌گیرد تا از نظرات استفاده شود.

وی معتقد است؛ برخورد مخفی کارانه و محرمانگی در حوزه فناوری اشتباه بزرگی است چراکه قرار دادن اسناد در دید عموم و گروه‌های تحقیق است که می‌تواند موجب توسعه علمی شود.

ضیایی پرور با تاکید بر اینکه ما تبدیل به سند نویسان خوبی شده‌ایم که در اجرا مشکل داریم، افزود: با سند نویسی بدون اجرا راه به جایی نمی‌بریم و همین امر موجب شده که اکنون فاصله زیادی حتی با کشورهای همسایه خود داشته باشیم که در سال‌های اخیر با سرعت زیاد در حال پیش رفت در این حوزه‌ها هستند.

وی از جمله این کشورها را امارات متحد عربی و عربستان سعودی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال امارات از سال گذشته وزارت هوش مصنوعی تاسیس کرده و وزیر هوش مصنوعی امارات یک جوان ٢٧ ساله است.

ضیایی پرور تصریح کرد: ما هم اکنون نیز حدود ۵۰ سال از کشورهای پیشرو منطقه مانند امارات عقب هستیم و زمان و سرمایه زیادی لازم است که به این کشور برسیم.

وی اضافه کرد: درحال‌حاضر این کشور در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی مانند اتوماسیون، رباتیک و فضای مجازی پیش رفت‌های قابل توجه‌ای داشته است و عربستان نیز از سال‌ها پیش ایجاد شهر هوشمند را آغاز کرده و برای آن ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

ضیایی پرور بر این باور است؛ روند اداری و بروکراسی در ایران یکی از موانع توسعه فناوری در کشور است. 

وی اظهار کرد: تصویب هر سند راهبردی در کشور ما دست کم یک تا دو سال زمان می‌برد تا به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برود و به تصویب برسد.

ضیایی پرور همچنین عدم وجود مرکزیت برای فعالیت‌های مربوط به فناوری و هوش مصنوعی و موازی کاری دستگاه‌ها را از مشکلات و موانع دیگر پیش روی توسعه علمی کشور عنوان کرد.

این استاد دانشگاه گفت: در حالی که ما در موضوعات ابتدایی حوزه هوش مصنوعی مانده ایم، دنیا در حال حرکت به سوی تدوین سند اخلاقی در این حوزه است و سازمان یونسکو از سال ۲۰۲۱ مراحل تدوین آن را آغاز کرده است.

ضیایی پرور نتیجه مجموع این مشکلات را عقب ماندن کشور از پیشرفت‌های دنیا در این حوزه و از دست دادن متخصصان عنوان کرد که مهاجرت و یا دورکاری برای شرکت‌های خارجی را انتخاب می‌کنند.

بر اساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد رونمایی از این سند در پی سخنان مقام معظم رهبری در آبان ماه امسال درباره فناوری‌های نوین باشد. ایشان در دیدار با نخبگان خواستار آسیب شناسی اسناد قبلی شدند تا مشخص شود چه عواملی باعث کندی یا عدم تحقق اسناد پیشین در حوزه فناوری‌های نوین شده است. همانطور که گفته شد، مشکل نبود سند راه نیست درحال‌حاضر سندهای بسیاری در این ارتباط نوشته شده است که، بدون اجرا در بایگانی دستگاه‌ها خاک می‌خورند.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: هوش مصنوعی حمید ضیایی پرور هوش مصنوعی جهانی ضیایی پرور سازمان ها دستگاه ها نقشه راه حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟