Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:20:41 GMT

اُمیکرون؛ ترکش سویه‌ای دیگر به سوی عادی‌انگاری

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۹۲۰۷

اُمیکرون؛ ترکش سویه‌ای دیگر به سوی عادی‌انگاری

ایسنا/زنجان خبر را ابتدا کسی جدی نگرفت و همه دل خوش به این بودند که ووهان محل تولد و دفن آن خواهد بود ولی کم‌کم این مهمان تاج‌دار راه خود را به هر خانه‌ای در دنیا که دوست داشت، باز کرد تا طی دو سال گذشته نَقل هر محفل علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد و هر بار با چهره جدید و نام جدیدی و این‌بار در آغاز سال نو میلادی، اُمیکرون وارد میدان نبرد شد تا انسان‌ها را به چالش بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اُمیکرون سویه جدید کرونا این روزها حسابی سر و صدا کرده و دانشمندان را وا داشته است تا با نگاهی دیگر به این بیماری توجه کنند. در ایران نیز با مشاهده اولین مورد از ابتلا، بلافاصله هشدارها آغاز شد تا مردم بدانند که هنوز میزبان کرونا هستند و باید به هشدارها بسیار جدی‌تر از قبل توجه کنند. کارشناسان و متخصصان انستیتوپاستور ایران نیز که پرچمدار شناسایی رفتارهای این ویروس در کشور است، حسابی سرشان شلوغ شده است. رئیس این مرکز تحقیقاتی و علمی جزو افرادی است که از روزهای نخست در هر شرایطی با آرامش پاسخ شبهات را داده و با زبان علم تاکید کرده که مقابله با کرونا مختص یک ارگان یا دستگاهی نیست و همه باید در کنار یکدیگر برای شکست آن بسیج شوند. علیرضا بیگلری این‌بار نیز با دقت پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگار ایسنا بود.

سؤال اول در رابطه با آخرین اقدامات انستیتوپاستور در حوزه مقابله با کرونا است؛ با توجه به اینکه سویه جدید در حال شیوع است، این مرکز علمی چه اقداماتی برای مواجهه با این وضعیت انجام داده است؟

با شیوع ویروس کرونا در جهان، انستیتوپاستور ایران بلافاصله در چند حوزه وارد عمل شد؛ برای تشخیص این بیماری در روزهای اول نیاز به آزمایش‌های تخصصی بود، به همین منظور انستیتوپاستور ایران بلافاصله در چند حوزه وارد عمل شد؛ برای تشخیص این بیماری در روزهای اول نیاز به آزمایش‌های تخصصی بود که در این راستا همه نمونه‌ها به این مرکز ارسال و بعد از بررسی نتایج به استان‌ها اعلام می‌شد ولی با تلاش همه همکاران در سراسر کشور و ارائه آموزش‌های لازم بعد از چند ماه ۵۰۰ آزمایشگاه وارد چرخه تشخیص شده و به کمک این مرکز آمدند که این روند تا امروز ادامه دارد و خوشبختانه زمینه‌ساز پیشرفت در این حوزه بود. البته نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز نباید در این زمینه نادیده گرفت. جوانان در این شرکت‌ها بلافاصله موازی با انستیتو وارد فاز ساخت کیت‌های تشخیصی این بیماری شدند، به‌ گونه‌ای که در حال حاضر نیاز به واردات کیت نداریم و تولیدات داخلی نیز بسیار خوب و کاربردی است.

روزهای اول شیوع کرونا برای همه سخت و برای شما سخت‌تر بود؛ چراکه همه چشم امیدشان به این مرکز بود.

بله. کارشناسان و متخصصان در این مرکز روزهای پرتلاشی را پشت سر گذاشتند. در یک فاز بحث تشخیص بود، در مرحله دیگر ساخت کیت و همزمان با آن مطالعات مشترک برای ساخت واکسن با کوبا آغاز شد و می‌توان گفت ایامی بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم؛ البته خوشبختانه عملکرد خوب و نتایج کار درخور توجه است و به آن می‌بالیم. در واکسن موفق به ساخت واکسنی شدیم که نتایج بالینی آن بسیار امیدوارکننده است. در تشخیص هم همین‌گونه است. به‌ طور مثال بعد از اعلام مشاهده سویه جدید در آفریقای‌جنوبی اعلام کردیم که وارد فاز ساخت کیت تشخیصی این گونه شویم و کار را از همان موقع آغاز کردیم و کیت‌ها به استان‌ها ارسال شد. در حال حاضر در همه استان‌ها کیت مورد نیاز برای تشخیص این سویه وجود دارد؛ هر چند استفاده از آن در شرایط خاصی است.

منظور از شرایط خاص چیست؟

فردی که علائم کرونا دارد باید تست دهد که اگر مثبت باشد یعنی فرد مبتلا بوده و باید وارد دوران قرنطینه و دریافت درمان بر اساس دستورالعمل‌ها شود. در شرایطی کیت‌ها استفاده می‌شود که فردی با تست مثبت دو هفته قبل سفر رفته است، در این وضعیت بلافاصله از کیت تشخیصی اُمیکرون نیز استفاده می‌شود تا روند را شناسایی کنیم. در افرادی نیز که در بخش آی‌.سی‌.یو و با تشخیص کووید بستری هستند نیز تست اُمیکرون اخذ می‌شود تا بدانیم افراد مبتلا وضعیت درگیری‌شان به چه میزان و وضعیت چگونه است وگرنه ماهیت کرونا همان است و فردی که علایم دارد فرقی نمی‌کند که دلتا است یا اُمکیرون، همان روند درمان را طی کرده و خدمات دریافت می‌کند. البته تاکید ما بر این است افراد هر نوع علامتی را کرونا و از نوع اُمیکرون تلقی کرده و بلافاصله وارد قرنطینه شوند تا از ابتلای افراد بیشتر خودداری کنند.

گفته‌ها حاکی از این است که قدرت سرایت سویه جدید بالا است

بله، قدرت انتقال اُمیکرون بسیار بالاتر از سویه دلتا است. به‌طور فرض اگر فردی دچار کرونا از نوع دلتا بود، در یک جمع می‌توانست سه نفر را مبتلا کند اما در سویه اُمیکرون فرد مبتلا در یک جمع همه افراد را مبتلا می‌کند و این در شرایط فعلی نگران‌کننده است؛ چراکه تجمعات، سفرها و مراسم زیاد شده و این امر باعث می‌شود اگر فردی در آن جمع مبتلا باشد، دیگران را نیز درگیر این بیماری کند.

با این توصیف هر علامت سرماخوردگی که فرد داشته باشد باید شک اولش اُمیکرون باشد؟

بله، ولی حتماً باید تست داده شود و در صورت مثبت بودن نتیجه، حتماً باید قرنطینه آغاز شود. البته تست‌ها در ۷۰ درصد موارد نتیجه درست به فرد ارائه می‌دهد و در صورتی که فرد در روزهای نخست ابتلا قرار داشته و یا روزهای پایانی را سپری می‌کند، احتمال منفی کاذب وجود دارد و انتظار داریم افراد حتماً موارد را رعایت کنند تا بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم. در شرایطی که اپیدمی است و بیماری تنفسی در جامعه شایع است، اگر علایمی را مرتبط با بیماری ملاحظه کردیم باید احتمال کووید داده و بهترین راه‌حل این است که با این قضیه برخورد سیستماتیک داشته باشیم؛ به همین خاطر وقتی بیماری در جامعه شیوع یافته و علائم مربوطه را نیز داریم، محتمل باید بگذاریم که بیماری شایع است و به پزشک مراجعه کنیم. البته عنوان می‌شود تعداد روزهای قرنطینه سویه اُمیکرون کمتر از سویه دلتا است.

در شرایط فعلی به‌ عنوان کسی که در مرکز تشخیص این بیماری قرار دارید و همه زیر و بم کرونا دست شما است، توصیه‌تان به مردم چیست؟

رعایت همه پروتکل‌های اعلامی، توصیه اکید در شرایط فعلی است. ماسک بزنیم، دست‌های‌مان را مرتب شسته و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. دو سال مهمانی نرفته‌ایم، دو سال در تجمعات حضور نداشتیم، این مدت هم همین رویه را ادامه دهیم تا وارد پیک نشویم. همه این موارد درخواست کسی است که در این مدت هم در جبهه تشخیص به همراه همکارانش حضور داشته و هم در جبهه تهیه واکسن. رعایت موارد اعلام شده بهترین کار است و البته حتماً باید واکسن را به‌ عنوان سلاح اصلی مدنظر قرار داده و اقدام به تزریق آن کنیم. اگر دُز اول تزریق شده، به‌ دنبال تزریق دُزهای بعدی باشیم و اگر دُز دوم را دریافت کرده‌ایم، حتماً دُز یادآور فراموش نشود.

فراموش نکنیم که از زمان شیوع ویروس کرونا، سویه‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم و امروز که نوبت به جولان سویه اُمیکرون رسیده است، یادمان نرود که اگر بخواهیم با این سویه عادی‌انگارانه رفتار کنیم، ترکش‌های آن به سوی ما نشانه خواهد رفت و متضرر اصلی این بی‌تفاوتی، خود ما هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ا میکرون انستیتو پاستور ایران زنجان کرونا در ایران استانی اجتماعی سویه جدید ا میکرون سویه ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۹۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، مشکلات بینایی که بر توانایی فرد در خواندن و نوشتن، رانندگی، تشخیص رنگ یا قضاوت در فاصله‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل باشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تغییرات فیزیکی در چشم‌ها، مانند آسیب عروق خونی، ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل باشد، در حالی که تحقیقات دیگر استفاده از اسکن شبکیه را به عنوان راهی برای تشخیص این بیماری از طریق چشم مورد بررسی قرار داده‌اند.

علاوه بر این، محققان پلاک‌های بتا آمیلوئید- که یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر در مغز محسوب می‌شود- روی شبکیه و عدسی چشم پیدا کرده اند که به روش‌های غیرتهاجمی بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر اشاره می‌کند.

اکنون، محققان دانشگاه لافبورو در بریتانیا استدلال می‌کنند که از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند بیماری آلزایمر را ۱۲ سال قبل از تشخیص معمول پیش بینی کند.

«احمد بیگده»، محقق ارشد و دکترا در دانشکده ورزش، گفت: «حساسیت بصری به توانایی فرد برای تشخیص و پردازش اطلاعات بصری به طور دقیق و کارآمد اشاره دارد.»

او توضیح داد: «از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در درک و پردازش اطلاعات بصری شود، مانند مشکل در تشخیص اشیا یا چهره‌ها، مشکل در خواندن یا پیمایش در محیط‌های آشنا، و چالش‌هایی در درک جزئیات بصری یا تضادها. به عنوان مثال، فردی که حساسیت بینایی کمتری دارد ممکن است هنگام رانندگی در خواندن تابلوهای خیابان دچار مشکل شود.»

بیگده ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم حساسیت بصری را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده زوال عقل بررسی کنیم، زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل اغلب نقص‌های پردازش بینایی را حتی در مراحل اولیه بیماری تجربه می‌کنند.»

وی افزود: «اختلالات بینایی با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در آینده مرتبط است، که نشان می‌دهد ارزیابی توانایی‌های پردازش بینایی می‌تواند ابزار ارزشمندی در ارزیابی خطر زوال عقل باشد.»

دانشمندان از طریق تحقیقات خود دریافتند که شرکت کنندگان با نمرات پایین‌تر در تست حساسیت بصری در معرض خطر بیشتر تشخیص زوال عقل در آینده هستند.

کد خبر 6088226

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت