انیمیشن «بل» (Belle)؛ دیو و دلبر در جهان واقعیت مجازی
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۸۹۴۲۴
فرارو- انیمیشن درخشان و عاطفهبرانگیز بل، تازهترین اثر مامورو هوسادا است و تا حد زیادی از داستان دیو و دلبر الهام گرفته است. این فیلم روایت یک دختر دبیرستانی با اعتماد به نفس پایین است که وارد یک دنیای واقعیت مجازی میشود و در آنجا با موجودی ترسناک و رازآمیز مواجه میشود. به گزارش فرارو؛ درست است که این داستان با قصۀ دیو و دلبر شباهت دارد، اما هوسودا فراز و فرودهای خلاقانه و مخصوص خودش را هم وارد این داستان کرده و آن را به چیزی شخصی و تازه تبدیل کرده است که تمثیلی از خانواده، هویت و زخمهای روحی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از ابتدای اکران فیلم چند ویژگی باعث استقبال مخاطبان شد. انیمیشن قبلی هوسودا به اسم «میرای» نامزد بهترین فیلم انیمیشن آکادمی اسکار شده بود و موضوع فیلم هم که دربارۀ رسانههای اجتماعی و اضطرابهای نوجوانی است، مخاطبان جوان و خانوادهها را جذب خود کرد. داستان فیلم از این قرار است که سودو که دختری ۱۷ ساله و خجالتی و بیدست و پا است، آرزو دارد که مثل همکلاسیش لوکا خوشمعاشرت و زیبا باشد. به همین خاطر تصمیم میگیرد یک حساب کاربری در شبکۀ U باز کند؛ این شبکه یک قلمرو فراواقعیت مجازی است. سوزو بخشی از ویژگیهای ظاهری لوکا را به عنوان آواتار خودش در این شبکه کپی میکند و با این کار تعداد زیادی از افراد حاضر در این شبکه را مجذوب زیبایی و توانایی خوانندگی خودش میکند. اما او خیلی زود در این قلمرو مجازی با یک جانور ترسناک رو به رو میشود که به تنهایی در یک قلعۀ شناور زندگی میکند. این جانور به هیچ کس اجازه نزدیک شدن به خودش را نمیدهد و هرگز راجع به جای جراحات روی بدنش هم با کسی صحبت نمیکند. انیمه بل اولین فیلمی نیست که به موضوع دنیای معتاد شده به اینترنت پرداخته است؛ سایر مضامین آن مثل نگرانیها و اضطرابهای نوجوانی هم مضامین تازهای نیستند. اما تصویری که هوسودا از شبکۀ U ارائه کرده است بسیار گیرا و جذاب است و قلمرویی جادویی را پیش چشم مخاطب میآورد که شخصیتها در آن از نیروی جاذبه آزاد هستند و ساختارهای درخشان و صیقلی آن شبیه به یک کلانشهر پر زرق و برق است. آهنگهای پاپی که سوزو با اسم مستعار بل میخواند هم به یاد ماندنی و دلنشین هستند. اینکه سوزو چطور استعداد خوانندگی خودش را پشت این نقاب دیجیتالی کشف میکند واقعا روند تماشایی و جالبی دارد. سوزو تلاش میکند که در لاک تنهایی و انزوای جانور نفوذ کند و اهمیتی هم نمیدهد که واقعا چه کسی پشت این نقاب پنهان است. در این مسیر ما شاهد صحنههایی هستیم که انگار دقیقا از انیمیشن دیو و دلبر دیزنی کپی شدهاند. در ابتدا به نظر میرسد که هوسودا میخواهد دقیقا همان داستان دیو و دلبر را بازسازی کند، اما نکات غافلگیرکنندهای در این انیمیشن هست که بهتر است آنها را لو ندهیم تا لذت دیدنشان از بین نرود. فقط این اندازه میتوانیم اشاره کنیم که آن چیزی که این فیلم را تاثیرگذار و برجسته میکند تغییراتی است که هوسودا در داستان دیو و دلبر ایجاد کرده و به نوعی آن را وارونه کرده است. هوسودا در اینجا به دنبال مفهوم زیبایی واقعی است و به دنبال دلایلی است که باعث شدهاند جانور آنطور منزوی و بیاعتماد بشود. شاید زمان فیلم اندکی طولانی باشد (بیش از دو ساعت)، اما برای معرفی دقیق و عمیق شخصیت سوزو و بعد رفتن به سراغ داستان جانور، واقعا به زمان زیادی نیاز بوده است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی سایر شخصیتهای فیلم هم خیلی خوب از کار درآمدهاند به ویژه شخصیت هیرو که دوست قدیمی سوزو است. سوزو در دنیای واقعی آدمهای دوستداشتنیای در اطراف خودش دارد؛ مثل پدر مهربان و دوستان گرم و صمیمیاش. اینکه ما برای پیدا کردن روابط عمیق و عاطفی نیازی به ورود به دنیای مجازی نداریم، شاید درس خیلی سادهای باشد، اما با همۀ سادگیاش بسیار ارزشمند است. کارگردان و فیلمنامهنویس: مامورو هوسودا (Mamoru Hosoda) امتیاز: ۷.۳/۱۰ منبع: screendaily.com
منبع: فرارو
کلیدواژه: انیمیشن نقد فیلم سینمای جهان دیو و دلبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۹۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انیمیشنهایی متفاوت برای بزرگترها؛ انیمیشنهایی مفرح برای بچهها
آفتابنیوز :
چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.
شرک (۲۰۰۱)
کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون
محصول: امریکا
یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آنهم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ میشود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه میشود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیتهای این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیتهای ماندگار انیمیشن باز کردند. بچهها و بزرگترها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سالهاست که تماشاگر دنبالههای آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه میدهد.
شرکت هیولاها (۲۰۰۱)
کارگردان: پیتر داکتر
محصول: امریکا
در مانستروپولیس، هیولاها با ترساندن بچهها از صدای جیغ آنها انرژی تولید میکنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبهرو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمیترسند. هیولاها از هر گونه تماس با بچهها مطلقا منع شدهاند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچهها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچهها میشوند و همهچیز به هم میریزد. در این بین سالی و مایک کشف میکنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید میکند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدمها در مواجهه با ترسهایشان که علت و اساسشان را هم نمیدانند موفق بوده است.
عصر یخبندان (۲۰۰۲)
کارگردان: کریس وج
محصول: امریکا
حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آبوآتش میزند و بلاهای زیادی سر خودش و دنیای اطرافش میآورد دیدهاید. یکی دیگر از انیمیشنهای ماندگار سالهای آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوتها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیتهای دوستداشتنیای مثل مندی و سید که زوج ناجور، اما جدانشدنیای هستند. درامی جادهای، اکشن و ماجراجویی که شوخیهای بامزهاش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.
در جستوجوی نمو (۲۰۰۳)
کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ
محصول: امریکا
درونمایه جستوجو در اغلب انیمیشنها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیتهای انیمیشن را با جستوجو و سفر نوشتهاند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناختهها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناختهها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشنهای دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی همراستا و همزمان شده و تماشاگر راحتتر میتواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جستوجوی دوری» تدوام یافت.
کورالاین (۲۰۰۹)
کارگردان: هنری سلیک
محصول: امریکا
انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سهبعدی میدانید یا نه؟ اگر فکر میکنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان میکند. اگر فکر میکنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشنهای دوبعدی و سهبعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر میکند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزیهایش تاریکتر و دلهرهآورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاویبرانگیز، ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه میشد؟
مری و مکس (۲۰۰۹)
کارگردان: آدام اِلیوت
محصول: امریکا
مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میانشان، دوست مکاتبهای هستند. مری که در استرالیا زندگی میکند و خانوادهای ازهمپاشیده دارد در هشتسالگی از سر اتفاق شروع به نامهنگاری میکند با مکس چهلوچهارساله چاق و مشکلدار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیقتر میشود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل میخورد. مری و مکس مستعدند که به تیرهروزیهای زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموسشان میکند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.
انومالیزا (۲۰۱۵)
کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون
محصول: امریکا
مردی میانسال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی میشود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا میکشاند، روحشان را با سیاهی تغذیه میکند و دست آخر باعث جنونشان میشود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بیروحش مواجه میشود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغخوار که با سردی رئالیستیاش برگشتناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب میزند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.
لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)
کارگردان: مایکل دودوک دی ویت
محصول: فرانسه و ژاپن
اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگهای بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بیکلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوشنواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیرهای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم میگیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیمالجثهای بزرگترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو میکند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش میشود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر میاندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.
منبع: همشهری آنلاین