Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش ایسنا، یوسف نوری به تشریح برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش یک سند فرداستی  به نام سند تحول بنیادین داریم که در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به دلیل نظام‌مند بودنش مورد تائید رهبری بود. زحماتی کشیده شده و اقداماتی صورت پذیرفته است اما اکنون مهم‌ترین کار ما، استقرار سند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برنامه عملیاتی اجرای سند باید تدوین و نقشه راه ترسیم شود. همکاران ما تا یک‌لایه پیش رفته‌اند، اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه محوری دیده شود. «مدرسه صالح»، مدرسه‌ای است که دانش‌آموزان را برای موقعیت‌های یادگیری آماده و استعدادهای دانش‌آموزان را در ساحت‌های شش‌گانه شکوفا می‌کند، بخش اعظم کار این مدرسه، مشارکت است و رسیدن به «مدرسه صالح» یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است.

وزیر آموزش‌وپرورش با طرح این پرسش که «ما باید دانش‌آموز را برای کجا تربیت کنیم، تنها برای موفقیت در کنکور؟» گفت: ما دانش‌آموز را به‌عنوان کنشگر اجتماعی ندیده‌ایم و اگر این‌گونه بود وی را همراهِ پژوهشگر می‌کردیم. وقتی دانش‌آموز به‌عنوان سوژه و ابژه دیده می‌شود نتیجه‌اش این می‌شود که نظام ما به‌طور طبیعی یک نظام تک ساحتی شده و لذا مدرسه آموزش محور می‌شود و به پژوهش محوری هم نمی‌رسد.

نوری ادامه داد: اکنون سواد اسمی برقرار است. درحالی‌که باید به سواد سمت عملکردی و مدارس کارآفرین و با مسئولیت اجتماعی حرکت کنیم. لازم است سکویی برای شناسایی استعدادها طراحی و مستقر شود که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است. وقتی استعدادها شناسایی شوند همه عوامل درونی و بیرونی باید درگیر شوند تا این استعدادها را هدایت کنند.

وی درباره راهکارهای جبران افت یادگیری در پی آموزش‌های غیرحضوری دوران کرونا گفت: وقفه جدی اتفاق افتاد، اما خاطرمان باشد معلمان ما بسیار زحمت کشیدند و خانواده‌ها نیز تحمل کردند. بسیار سخت است که خانه محل تحصیل بشود. برای جبران وقفه آموزشی، باید نهادهای مختلف ذیربط پای کار بیایند که یکی از این نهادها همین صداوسیما و شبکه آموزش است.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: جلساتی با اشخاصی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند ترتیب دادیم تا برای جبران این عقب ماندگی آموزشی به ما یاری کنند. طبق مطالعات، گفته شده است که دانش‌آموز با هر سال آموزش مجازیِ محض، دو سال عقب می‌افتد. ما آمادگی برای یادگیری‌های این چنینی نداشتیم و به علت عدم تسلط شاید آسیبش بیشتر هم بوده است. اکنون محتواهای تعاملی خوبی در حال آماده سازی است.

نوری درباره روند اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز توضیح داد و گفت: دولت لایحه‌ای پیشنهاد کرده بود که به مجلس ارائه شد. در لایحه تقریباً می‌شود گفت که بودجه رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس به نظرم بودجه آن باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی ۷۸۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می‌شود. طرح تغییرات مطلوبی داشت مخصوصاً برای دوره ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان مناطق محروم و عشایری، کاهش زمان رتبه‌ها و غیره. بخشی از آیین‌نامه تدوین و گزارش اولیه در شورای معاونین ارائه شد. شورای عالی آموزش‌وپرورش موظف شد با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را به کیفیت آموزشی ربط دهد تا بتوانیم از این امتیاز خوب در راستای ارتقای سطح تربیتی نظام آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: به‌محض تصویب آیین‌نامه، هیئت‌های ممیزی را تشکیل می‌دهیم. برای سال آینده و در لایحه بودجه  ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان پیش بینی شده است.  در حوزه کارکنان اداری، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری‌ها که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند بسیار کم است و شاید به حدود ۱۰ هزار نفر برسد.

نوری با اشاره به تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام خوبی بود. این سازمان یک سازمان تنظیم‌گر است و بر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها نظارت می‌کند چراکه باید بر اساس روش‌های تربیتی صحیح فعالیت کنند. متأسفانه در برخی جاها الگوهای تقلیدی محض استفاده و یا از قواعد برنامه‌های درسی این دوران تبعیت نمی‌شد. اکنون این سازمان به‌عنوان تنظیم‌گر وارد می‌شود و خوبی‌اش این است که می‌توانیم در دوره ابتدایی انسداد مبادی بی‌سوادی را هم داشته باشیم.

وی افزود: ما برای استقرار عدالت تربیتی و نصیب آموزشیِ برابر، برنامه داریم و اولین هدف‌گذاری ما ۱۶ استان مرزی، سپس روستاها و حاشیه شهرها و بعد دانش‌آموزان لازم‌التوجه در شهرها هستند. ازنظر زیرساخت‌های فیزیکی و زیرساخت‌های منابع انسانی و روش‌ها باید امکانات لازم فراهم شود. ما می‌خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت‌زدایی نیز از دایره اطراف کشور و استان‌های مرزی آغاز می‌کنیم. این طرح آماده است و به‌محض تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ساماندهی و جذب نیروی انسانی نیز اظهار کرد: رکن رکین وزارت آموزش‌وپرورش برای ارائه خدمات به دانش‌آموز، معلم است. امروزه شاهد هستیم علی‌رغم تأکیدات و قوانین موجود، ورود نیروی انسانی غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام شده است. تربیت‌معلم یک فضایی دارد که افراد پذیرفته‌شده را تبدیل به یک معلم می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر جذب نیرو این دو دانشگاه هستند. در کنار پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هرساله آزمون استخدامی نیز برگزار می‌شود که افراد پذیرفته‌شده باید در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند که موسوم به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. اکنون سهمیه استخدام ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفری دریافت کرده‌ایم که به‌زودی فراخوانش اعلام می‌شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش‌وپرورش شوند.

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ مجلس مصوبه‌ای در قالب قانون تعیین تکلیف برای جذب افرادی چون حق‌التدریس‌ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و غیره را از سر گذراند که از آن زمان ۱۲ اصلاحیه هم در مجلس به آن خورد و این افراد جذب شدند. اما اکنون خواسته‌ایم کارگروه نیروی انسانی فعال و برنامه جامع نیروی انسانی تدوین شود که دو مرحله گذر برای سال آینده و یک مرحله بلندمدت دارد که بیشتر در راستای برنامه هفتم توسعه باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره برنامه آموزش‌های حضوری گفت: کاری که انجام شد بی‌نظیر بود وضعیت خوبی در کشورهای منطقه داریم. نزدیک به ۹۴ درصد معلمان دز اول واکسن و حدود ۸۰ درصد دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان هم کمی پایین‌تر است.

وی ادامه داد: از روز اول که آمدم این موضوع را به استان‌ها منتقل کردیم  و در بازگشایی‌ها جدی بودیم، نه اینکه پروتکل‌های ستاد کرونا رعایت نشود، بلکه این کار با رعایت پروتکل‌ها انجام شد و حتی امتحانات هم حضوری برگزار شد. اکنون مدارس روستایی باز هستند و میزان استفاده از شبکه شاد به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است. زمانی که به وزارت آموزش‌وپرورش آمدم آمار استفاده از شاد ۹۰ دقیقه در روز بود و نشان می‌دهد که مدارس ما باز شده‌اند و فعالیت حضوری دارند.

وی با بیان اینکه قرارگاه حکمرانی یادگیری الکترونیکی و یادگیری تلفیقی تشکیل شده تا دانش‌آموزان برای بازگشت حضوری به مدرسه آمادگی کسب کنند، به طرح مدرسه هوشمند اشاره و اظهار کرد: طرح هوشمندسازی مدارس را از سال‌های ۹۰ و ۹۱ آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۲ طرح توزیع تبلت در برخی مدارس تهران به صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد برخی از افراد روبرو شد و درنهایت به‌محض ورود کرونا، مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش سیما، افزود: به‌واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌ داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که هم معلمان و هم دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند. بر اساس طرح سواد دیجیتال، از امروز پنج درصد مدارس ما کد نویسی را آغاز کردند، این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می‌تواند ما را یک‌قدم در رسیدن به اهداف سند، به جلو هدایت کند.

انتهای پیام

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۹۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان در ستاد پروژه کلان‌مهر/ نقشه‌ راه سند تحول بنیادین به‌زودی به مدارس ابلاغ می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع ثبت نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ که امروز بعد از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: فردا ۱۹ اردیبهشت، ثبت نام دوره ابتدایی به صورت رسمی و کار سازماندهی امور سال آینده نیز آغاز می‌شود.

طریفی حسینی ضمن تبریک به معلمان عزیز، تصریح کرد: دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، انتظاراتی از معلمان مطرح شد؛ اول، سرفصل تحول است که با توجه به نقشه راه تدوین‌شده و نگاشت مدرسه‌ای سند تحول آن را به‌زودی به مدارس ابلاغ می‌کنیم و با برنامه مشخص مدرسه‌محور کار کیفیت‌بخشی را دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر آپ با اشاره به توانمندسازی معلمان، ابراز کرد: این د‌وره توانمندسازی به‌صورت ویژه در دوره ابتدایی نظام دوری را اجرا خواهیم کرد. این اتفاق با محوریت دانشگاه فرهنگیان و گروه‌های آموزشی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تابستان امسال دوره توانمندسازی به صورت حضوری و مجازی انجام می‌شود، عنوان کرد: در این دوره قصد داریم معلمان را واجد شرایط کنیم تا کیفیت آموزشی را مدنظر داشته باشیم.

برنامه‌های پرورشی با هویت دوره ابتدایی انجام می‌شود

طریفی حسینی افزود: ارتباط تنگاتنگی با معاونت پرورشی و فرهنگی داریم؛ برنامه‌های پرورشی با هویت دوره ابتدایی انجام می‌شود. در حوزه تربیت بدنی و تامین زیرساخت ورزشی اقداماتی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: هزار فضای ورزشی استاندارد درون مدرسه‌ای راه‌اندازی و تجهیز خواهیم کرد تا کیفیت در بخش ساحت زیستی افزایش پیدا کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آپ، خاطرنشان کرد: معلمان علاوه‌بر انتقال دانش‌، به موضوع پرورش هویت دانش‌آموزان و کشف استعدادهای دانش‌آموزان باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

طریفی حسینی با بیان اینکه استعداد‌پروری و مهارت‌آموزی پروژه اصلی ماست، ادامه داد: به صورت ویژه از انعطاف در سند ۱۰۰ ساعت در اختیار مدرسه وجود دارد که علاوه‌بر برنامه‌های درسی باید برنامه‌ریزی کنند و متناسب با شرایط مدرسه فعالیت‌هایی را طراحی کنند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت نیروی انسانی بسیار مهم است، گفت: شیوه جذب آموزش و پرورش تغییر کرده است و دومین آزمون با رویکرد شایسته‌محوری ۲۸ هزار ر‌دیف استخدامی داریم که مرحله اول آن برگزار شده است. ارزیابی تکمیلی از روز گذشته شروع شده و تا خرداد ماه تکمیل شود و از مهر ماه از این معلمان استفاده خواهیم کرد.

طریفی حسینی با بیان اینکه برنامه‌های ویژه‌ایی برای فرهنگیان طراحی شده است، اظهار کرد: طرح شهید همت برای توانمندسازی معلمان انجام شده است. ۱۹۶ هزار از معلمان جدید‌الاستخدام هستند و دوره توانمندسازی را می‌گذرانند، ریل‌گذاری باید پیش روی ما باشد و برنامه‌های دوره ابتدایی را هدایت کنیم.

طریفی حسینی با بیان اینکه کیفیت مدارس دولتی یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: مجموع استخدام ها ۲۰۰ هزار بوده است و حجم استخدام‌ها نویدبخش این است که معلمانی را داریم که می‌توانیم حساب ویژه‌ای روی آن‌ها داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ۲۸ هزار نفر به عنوان معلم انتخاب می‌شوند و می‌توانند به عنوان معلم توفیق خدمت داشته باشند.

وی با اشاره به ماهیت جلسه، اظهار کرد: ستاد پروژه مهر در ابتدای فرآیندها و امور سال تحصیلی پیش رو تشکیل می‌شود که از اسفند مقدمات آن طراحی شده است.

طریفی حسینی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها ثبت‌نام دانش‌آموزان بوده و اولویت با ثبت نام پایه اول است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولین ساماندهی پروژه ثبت‌نام با سال گذشته فرق آن چنانی نداشته است، اظهار کرد: از فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و هدف تسهیل‌گری در ارائه خدمت است.

وی با بیان اینکه قواعد کلی در آیین‌نامه اجرایی مدارس به صراحت آمده است، تصریح کرد: همچنین در این نوع از ثبت نام حق انتخاب بیشتری به والدین دادیم و در خصوص نظارت بر ثبت نام تیم‌هایی در مناطق مستقر می‌شوند که بر ثبت نام نظارت ویژه‌ای داشته باشند.

تایید اطلاعات‌شده توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود

طریفی حسینی با بیان اینکه شرط ثبت‌نام در پایه اول سنجش نوآموزان است، ابراز کرد: همچنین باید نتیجه سنجش مشخص شده باشد، اگر خانواده‌ای نسبت به سنجش اقدام نکرده است باید ابتدا اقدام کند، سپس کار ثبت نام الکترونیک را انجام دهد؛ این امر یک نوع ثبت اولیه است و مدیر مدرسه شرایط دانش‌آموز را احراز می‌کند و پس از عدم وجود مشکل ثبت نام قطعی می‌شود.

وی افزود: ثبت اول توسط والدین و تایید اطلاعات ثبت‌شده توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان در ستاد پروژه کلان‌مهر/ نقشه‌ راه سند تحول بنیادین به‌زودی به مدارس ابلاغ می‌شود
  • تبدیل وضعیت شغلی فرهنگیان با جدیت دنبال می‌شود
  • ضرورت حفظ حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و فرهنگیان
  • اژه‌ای: حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان باید حفظ شود
  • حرمت مراکز آموزشی، دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان، حتماً باید حفظ شود
  • جذب در آموزش و پرورش بر مبنای سوابق آموزشی معلمان
  • سابقه زیاد همکاری با آموزش و پرورش، از اولویت‌های جذب معلمان است
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند