Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ در حالی از ۹ دی ماه رزمایش نظارت بر بازار کالاهای اساسی از سوی جهاد کشاورزی و نیروهای بسیجی در سراسر کشور آغاز شده که این طرح در خراسان جنوبی به دلیل کامل نشدن دوره های آموزشی دارای نواقصی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند،گرانی روایت دیروز و امروز نیست. سریال تلخ دنباله داری است که از چند سال گذشته تاکنون گریبان گیر مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت اجناس روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند از این رو کنترل بازار در وضعیت تورم قیمت‌ها تنها از طریق نظارت‌ها ممکن است.

مردم از نبود نظارت کافی بر قیمت اجناس گلایه دارند، گرچه مسئولان وعده از افزایش نظارت‌ها و ارائه راهکارهایی برای کاهش قیمت کالاها داده‌اند.

شگرد تولیدکنندگان در درج قیمتها/ خبری از نظارت بر بازار نیستدستور استاندار همدان به تعزیرات برای افزایش نظارت بر بازار؛ معیشت مردم نباید به خطر بیفتد

9 دی ماه بود که رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آغاز بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی کشاورزی همزمان با سراسر کشور و برگزاری رزمایش گشت‌های قرارگاه امنیت غذایی در خراسان جنوبی خبر داد.

به گفته قوسی در مجموع 30 اکیپ قیمت‌ها را در بازارهای سراسر استان رصد می‌کنند و در این طرح مازاد تولید یا کمبودها بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: در ماه‌های اخیر 890 مورد بازرسی و نظارت بر کالاهای کشاورزی در سطح استان انجام شده و 70 نفر از نیروها برای رصد بازار و قیمت‌ها مستقر شده‌اند.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: این بازرسی‌ها در 11 شهرستان استان و با هدف ایجاد آرامش و ثبات قیمت‌ها ادامه دارد.

وی گفت: درصدد هستیم به‌زودی امکانات و تجهیزات مورد نیاز این حوزه را افزایش دهیم. 27 قلم کالای کشاورزی مشمول قیمت مصوب هستند که نظارت بر این کالاها براساس قیمت‌های مصوب انجام می‌شود.

49 قلم کالای کشاورزی مشمول قیمت مصوب نیستند

قوسی افزود: 49 قلم کالای کشاورزی که مشمول قیمت مصوب نیستند براساس فاکتورهای عرضه و فروش و میزان سود منطقی مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در بازرسی‌های انجام شده از کالاهای کشاورزی، بیشترین تخلفات ثبت شده در زمینه درج نشدن قیمت‌ها، نداشتن فاکتور فروش و کم‌فروشی بوده که با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته است.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی متولی اصلی بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی کشاورزی است و با همکاری اعضای کارگروه ذیل ستاد تنظیم بازار استان، رصد روزانه قیمت‌ها در سطح بازار انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به دستور و پیگیری معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور و نیز وزیر کشور و استاندار خراسان جنوبی، دستگاه‌های اجرایی متولی آموزش‌های لازم را به نیروهای مقاومت بسیج ارائه می‌دهند تا با همکاری آنان نظارت و بازرسی گسترده‌تری بر بازار صورت گیرد.

اما آنچه امروز و روزهای گذشته در جریان است اینکه مردم از قیمت‌ها رضایت ندارند و  برخی کسبه درج قیمت بر روی کالاها را رعایت نمی‌کنند.

به یکی از روز بازارهای سطح شهر بیرجند می‌رویم تا وضعیت بازار و قیمت‌ها را از مردم جویا شویم. جمعیت زیادی در حال خرید مایحتاج خود بودند اما اکثر آنها از قیمت‌ها گلایه داشتند.

احمدی یکی از شهروندان بیرجندی به خبرنگار ما گفت: قرار بود در طرح رزمایش نظارت بر کالاهای اساسی نظارت و برخورد جدی با گران فروشان باشد اما شما همین روز بازار را نگاه کنید هر کدام از اقلام قیمت شان از این مغازه تا آن مغازه متفاوت است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و باعث سقوط این قشر به زیر خط فقر شده است گفت: امروز هر کجا بروی در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، کوچه و بازار و یا در میان مسافران تاکسی، مردم از گرانی‌ها می‌گویند.

از صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها فرق می‌کند

عسکری دیگر شهروند بیرجندی هم در گفت‌وگو  با خبرنگار ما گفت: صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها فرق می‌کند و هیچ نظارتی وجود ندارد، همیشه افزایش قیمت در کشور وجود داشته و دارد. افزایش قیمت کالاها مشکلات جدی را برای ما به‌وجود آمده است.

وی ادامه داد: عدم نظارت بر واحدهای صنفی علت افزایش قیمت‌ها است.

دیگر شهروندی که برای خرید به فروشگاه مواد غذایی آمده بود با بیان اینکه گرفتار مشکلاتی هستیم که نمی‌دانیم از آن رهایی می‌یابیم یا نه، بیان کرد: قرار بود بازرسان در بازار نظارت کنند اما بیشتر از هرچیز در بین کسبه عدم درج قیمت و افزایش و نوسان قیمت کالاها دیده می‌شود.

آنچه که در این گزارش میدانی به چشم می‌خورد این بود که مردم گفتند هر کدام از کسبه برای خود یک قیمت تعیین می‌کند و قیمت‌ها روز به روز تغییر می‌کند گویا آموزش ندیدند و ناقص بودن فهرست اقلام و تفاوت قیمت‌ها از دیگر موضوعاتی است که در اجرا نشدن طرح نظارت کالاهای اساسی در استان دخیل بوده است.

بیکس معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشگام در حوزه نظارت بر کالا‌های اساسی است.

وی گفت: تنها مسئله موجود که مقداری مشکل ایجاد کرده کم بودن نیرو و عدم آموزش نیرو‌ها است که با ارائه آموزش به نیرو‌های مربوطه نظارت‌ها به نحوی بهتر انجام خواهد شد.

بیکس گفت: در حال حاضر نیز به صورت روزانه بازدید از واحد‌های صنفی انجام می‌شود و تا پایان این هفته آموزش‌ها به پایان می‌رسد و نیرو‌ها در شهرستان‌ها توزیع می‌شوند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هر هفته روز‌های شنبه و چهارشنبه قیمت کالا‌های اساسی از سایت‌های مرجع که از سوی جهاد کشاورزی اعلام شده، گرفته می‌شود و بازدید‌ها بر اساس لیست قیمت‌های گرفته شده انجام می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی نیز گفت: پرونده‌های تشکیل شده در تعزیزات مربوط به حوزه‌های کالا و خدمات از ابتدا تا پایان آذر ماه 165 فقره و تعداد پرونده‌های مختومه 186 فقره بوده است.

حسن پور ادامه داد: سامانه 135 تعزیرات حکومتی آماده دریافت گزارش تخلفات و شکایات مردمی است و در اسرع وقت به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.

 وی گفت :مسئولان تعزیرات حکومتی استان میانگین رسیدگی به شکایات از زمانی که پرونده وارد تعزیرات حکومتی می‌شود تا زمانی که حکم صادر می‌شود 10 تا 12 روز است.

حال که مسئولان از پایان آموزش‌ها برای نیروهای بسیجی تا پایان هفته خبر می‌دهند باید دید از هفته آینده تا چه میزان شاهد حضور ناظران و نیروهای بسیجی در قالب نظارت بر بازار کالاهای اساسی خواهیم بود.

انتهای پیام/254/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سازمان جهاد کشاورزی نظارت بر کالاهای تعزیرات حکومتی نظارت بر بازار کالاهای اساسی انجام می شود افزایش قیمت قیمت کالاها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۰۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده است. چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی، روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی تصریح کرد: ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده است، بنابراین چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشور ما متعلق به عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارها با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

کد خبر 6094263 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • کمبودی در عرضه چای نداریم