Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@20:01:34 GMT

اوضاع قزاقستان عادی و آرام شد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۰۲۳۱

اوضاع قزاقستان عادی و آرام شد

به گزارش جماران، دسترسی به اینترنت در آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان بعد از ۵ روز مجددا امکان‌پذیر شده است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه از برقراری تدریجی آرامش در شهر و «عادی» شدن اوضاع خبر داده است. دسترسی به وبسایت‌های خارجی و داخلی در کلان‌شهر ۱.۸ میلیونی آلماتی از چند روز پیش مقدور نبود.

برای نخستین بار صبح دوشنبه تردد وسایل نقلیه عمومی در سطح آلماتی از سر گرفته شده و رفته‌رفته اوضاع به حالت عادی برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صف‌های طویل خودروها مقابل جایگاه‌‌های سوخت‌رسانی و افزایش تردد اتومبیل‌های شخصی نیز از دیگر مشاهدات صبح دوشنبه در پایتخت سابق قزاقستان است.

ناآرامی های هفته اخیر که از آن به عنوان «خشونت‌بارترین» اعتراضات ضد دولتی قزاقستان پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق، یاد می شود با افزایش بهای سوخت در شهر «ژانائوزن» آغاز و دامنه آن به اکثر شهرها کشیده شد و شدت آن در آلماتی بیشتر از دیگر مناطق و شهرها بود، اعتراضاتی که واکنش‌های بین المللی زیادی را به‌دنبال داشت و حتی پاپ فرانسیس را هم به صحبت واداشت. رهبر کاتولیک های جهان یکشنبه شب خواستار «گفتگو» با هدف برقراری صلح و آرامش در این کشور شد.

طبق آمارهای رسمی منتشره در روزیکشنبه دست کم ۱۶۴ نفر در جریان این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند. بیانیه ای که البته شب گذشته به‌دستور وزارت ارتباطات از روی کانال رسمی تلگرام حذف شد و دلیل انتشاراولیه آن یک «اشتباه فنی» عنوان شد.

در بیانیه‌ای که وزارت امورخارجه قزاقستان دوشنبه صبح برای رسانه‌ها ارسال کرده از نحوه پوشش رسانه‌های خارجی انتقاد شده است. در این بیانیه آمده که مقاله‌ها و یادداشت‌های رسانه‌های خارجی به ایجاد «تصورغلط از نحوه مواجهه نیروهای امنیتی با تظاهرات آرام مردم» دامن زده است؛ در حالی‌که «نیروهای پلیس در برابر گروهی افراط گرا قرار گرفته بودند که مرتکب اعمال تروریستی بی‌شرمانه‌ای شده بود».

سران رژیم ناآرامی و شورش در آلماتی را به «گروه‌های تروریستی» نسبت دادند و رئیس جمهور این کشور دستور تیر بدون اخطار قبلی را صادر کرد.

روسیه در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی با اعزام نیروهای نظامی نقش مهمی در حمایت از قاسم ژُمارت توکایف ایفا کرد و به‌نوعی از سرنگون شدن رژیم جلوگیری کرد. نقشی که واکنش کاخ سفید را نیز به‌دنبال داشت. آمریکا اعلام کرد که بیرون کردن نیروهای روسیه بعدا برای مقامات قزاقستان کار «خیلی سختی» خواهد بود.

همزمان ریاست جمهوری قزاقستان دوشنبه از بازداشت حدود ۸ هزار نفر خبر داد و یادآور شد که تعداد قابل توجهی از این افراد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. ۱۲۵ پرونده تحقیقاتی در مورد این ناآرامی‌ها باز شده است.

وزارت کشور قزاقستان خسارات مادی خشونت‌ها و درگیری‌های چند روز اخیر را بیش از ۱۷۵ میلیون یورو برآورد کرده است. در جریان ناآرامی ها به بیش از ۱۰۰ مغازه و بانک آسیب وارد شد و بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو نیز به آتش کشیده شدند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا قزاقستان تحولات قزاقستان افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا ناآرامی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۰۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرد: آمد و شد خودرو‌ها امروز شنبه ۸ اردیبهشت در جاده‌های هراز، کندوان، سوادکوه و کیاسر مازندران عادی و روان است.

هیچ گونه مداخلات جوی در محور‌های مازندران تاکنون گزارش نشده است.

سایت WWW.۱۴۱.IR و نرم افزار تلفن همراه ۱۴۱ نیز همه اطلاعات لازم را در اختیار کاربران جاده‌ای قرار می‌دهد.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بیش از سه هزار کیلومتر از آن محور‌های مواصلاتی کوهستانی است

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • المپیک پاریس زیر سایه ناآرامی های امنیتی
  • اوضاع روستای «پزم تیاب» چابهار بعد از سیل
  • گفتگوی وحید سلیمانی با استاد ناصر صالح بعد از برد تیم ملی فوتسال برابر قزاقستان
  • ایران در سید اول جام جهانی فوتسال
  • جوی آرام در لرستان
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • دعوای لفظی محمد صلاح و کلوپ پیش از ورود ستاره به زمین | تلاش هم تیمی ها برای آرام کردن اوضاع | ویدئو
  • فیلم| اوضاع فوق بحرانی در بیمارستان های غزه
  • اعلام همکاری قزاقستان در بخش معادن با افغانستان
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال