Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:43:16 GMT

یورش به کنگره؛ سند سقوط دموکراسی آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۰۳۲۹

یورش به کنگره؛ سند سقوط دموکراسی آمریکا

به  گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی به واکاوی واقعه تروریستی ۶ ژانویه پرداخت، واقعه ای که از سوی بسیاری ازتحلیلگران و سیاستمداران آمریکایی ازجمله رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آن را همطراز با حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱  شمرده شد.

نیویورک تایمز دراین تحلیل و واکاوی به این نقطه اشاره کرد که حمله به کنگره آمریکا که از سوی گروهی حامیان ترامپ انجام گرفت نه تنها عواقبی «شوم» بر مسائل داخلی آمریکا داشته و خواهد داشت، بلکه تاثیرات منفی در جهان به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشریه آمریکایی چاپ شهر نیویورک نوشت: حمله ۶ ژانویه به کنگره توسط گروهی (سفیدپوست) با الهام گرفتن از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تاثیری شوم بر وضعیت سیاسی این کشور باقی گذاشت.

نیویورک تایمز نوشت:  از زمان جنگ داخلی که این کشور در انتقال مسالمت آمیز قدرت شکست خورد، هیچ نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا، هرگز تعمدا به نتایج انتخاباتی که با وجود شواهد بسیاری دال بر آزاد و عادلانه بودن آن دارد، مخالفت نکرده بود. ادامه این وضعیت لرزه ای بر ساختار سیاسی آمریکا افکند، اما این تاثیر، تنها داخلی نبود بلکه این حمله تاثیر به سزایی در سطح بین المللی داشته و منجر به کاهش قابل توجه قدرت و نفوذ آمریکا در عرصه جهانی شده است.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه تحلیل خود از این واقعه تروریستی می نویسد: حمله ۶ ژانویه پس زمینه ای از بحران ازاد دموکراسی داشته و بنابر گزارش «خانه آزادی» (Freedom House) از وضعیت آزادی در جهان، دموکراسی ۱۵سال متمادی است که وضعیت آن با روندی کاهشی مواجه شده و این مساله در کشوری همچون آمریکا چشم گیرتر است.

نیویورک تایمز نوشت: این درحالی است که از چند دهه گذشته بسیاری از کشورها تلاش داشته اند تا از منظر سیاسی، از  دموکراسی آمریکا الگوبرداری کند، از دانشجویان میدان «تیان‌آن‌من» در سال ۱۹۸۹ تا معترضانی که در دهه‌های بعدی «انقلاب‌های رنگی» را در اروپا و خاورمیانه رهبری کردند.

الگوی دموکراسی آمریکایی پوسیده است

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد: اما اکنون دیدگاه جهانی نسبت به سه دهه گذشته و از زمانی که اتحاد جماهیر شوروی دچار فروپاشی شد، تغییر یافته است چراکه  در آن زمان دو عامل کلیدی وجود داشت؛ اول، دشواری ایجاد نه فقط دموکراسی، بلکه یک دولت مدرن، بی طرف و غیرفاسد و دوم، امکان زوال سیاسی در دموکراسی های پیشرفته.

نیویورک تایمز می نویسد: مدل و الگوی دموکراسی آمریکایی مدتی است که  دیگر پوسیده است، از اوایل دهه ۹۰ میلادی در قرن بیستم میلادی، وضعیت سیاسی  آمریکا هرچه بیشتر دچار دودستگی و انشقاق شد.

سلطه پول بر سیاست در آمریکا

این روزنامه آمریکایی چاپ شهر نیویورک می نویسد: مشکلی واضح در تشکلات و نهادهای آمریکایی پدیدار شد، یکی سلطه و نفوذ «پول» در سیاست، دیگری تاثیرات نظام رای گیری که بطور فزاینده ای با آشفتگی دموکراتیک بی طرف بود.

۶ ژانویه؛ قیام سفیدپوستان آمریکایی علیه دموکراسی

نیویورک تایمز می افزاید تا زمان حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره (که آخرین مرحله از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا درآن جریان داشت) می توان این وضع را از منظر سیاستمداران آمریکایی دید که در مواردی همچون، تجارت، مهاجرت و سقط جنین مخالفت داشتند، اما خیزش زمانی رخ می دهد که  اقلیتی قابل توجه از سفیدپوستان آمریکایی خود را علیه دموکراسی آمریکایی خودشان، نشان داده و شورش می کنند و  تلاش کردند تا از این بلوا برای پایان بخشیدن به دموکراسی بهره جویند.

خطر بزرگ؛ عادی جلوه دادن ماجرا توسط جمهوریخواهان است

نیویورک تایمز درادامه این تحلیل و واکاوی نوشت: آنچه که بواقع حمله ۶ ژانویه باعث به صدا در آمدن زنگ های خطر شده آن است که حزب جمهوریخواه بدنبال عادی نشان دادن این قضیه بود، تاثیرات این ماجرا اما همچنان در عرصه بین الملل دیده می شود، اکنون باید نگران این وضعیت برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی و امکان حضور دوباره ترامپ دراین انتخابات بود.

نیویورک تایمز نوشت:  ترامپ باعث شد تا اجماع دوحزبی که از اواخر دهه ۴۰ میلادی  از حمایت قوی آمریکا  برای نقش بین المللی لییبرال وجود داشت را تضعیف کند و جو بایدن نیز تاکنون نتوانسته است این قضیه را بهبود بخشد.

**۱۳۰۲**

برچسب‌ها کنگره آمریکا نیویورک تایمز حزب جمهوری خواه آمریکا ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا نیویورک تایمز حزب جمهوری خواه آمریکا کنگره آمریکا نیویورک تایمز حزب جمهوری خواه آمریکا ایالات متحده آمریکا نیویورک تایمز دموکراسی آمریکا حمله ۶ ژانویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مجلس» یورش پلیس به دانشجویان در اروپا و آمریکا را محکوم کرد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن دهنوی در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ ماه) مجلس شورای اسلامی، بیانیه ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیب‌دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه همدردی با ستمدیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌ها است. سابقه تجاوز و غصب صهیونیست‌ها در فلسطین به ۷ دهه می‌رسد. در این مدت همه راه‌های تسلیم و مسالمت با غاصبان توسط برخی از افراد سست‌ عنصر طی شده است، آنچه امروز در قالب رشادت و حماسه و استقامت غزه بروز یافته است، آتشفشان خشم و درد متراکم ملتی است که سوزش بدعهدی و خیانت را در پهلوی خود حس می‌کند.

اعلام همبستگی با فلسطین از طرف دانشگاهیان جهان به ویژه در کشورهای غربی حرکتی برخاسته از فطرت عدالت خواه و نوع دوست و انسانی است. این حرکت نشان می‌دهد که مظلوم‌نمایی، چهره‌سازی و تحریف حقایق در رسانه‌های جریان اصلی غرب نیز نتوانسته است صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند. راه‌حل این بحران در بازگشت به عدالت است.

ما نمایندگان دانشگاهی مجلس قانونگذاری ایران ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند دانشگاهیان عزیزمان در حمایت از مظلومان غزه، درود خود را نثار همکاران شجاع و دانشجویان ظلم ستیز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا می‌کنیم و همدردی، همراهی و همدلی خود را با دانشجویان و استادان و آزادیخواهان انسان‌دوست دانشگاه های آمریکا ابراز می‌کنیم و یورش سرکوبگرایانه نیروهای پلیس را به ساحت مرکز علم و دانش و هجوم به تحسن دانشگاهیان در آن کشور محکوم می‌کنیم. خشونت بی‌منطق در مقابل این ندای حق‌طلبانه دردی از ظالمان دوا نخواهد کرد.

کد خبر 6093152 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • یورش پلیس به دانشجویان در اروپا و آمریکا محکوم شد
  • «مجلس» یورش پلیس به دانشجویان در اروپا و آمریکا را محکوم کرد
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • طوفان الاقصی| حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی 
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!
  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا
  • دموکراسی بدون روتوش/ پلیس آمریکا زیر تیغ عدالت دانشجویی