Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@20:08:36 GMT

۲ خانه تاریخی در کاشان به ثبت ملی رسید

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۰۹۷۵

۲ خانه تاریخی در کاشان به ثبت ملی رسید

گروه استان‌ها- رئیس اداره میراث کاشان از ثبت دو اثر تاریخی در کاشان خبر داد و گفت: قدمت آثار به دوره قاجار می‌رسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   کاشان  ، مهران سرمدیان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از ثبت ملی دو خانه تاریخی در کاشان خبر داد و اظهار داشت: یکی از این ابنیه تاریخی خانه تاریخی حکیم باشی و دیگری خانه تاریخی سرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه خانه تاریخی حکیم باشی به شماره 33495 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: این خانه تاریخی یکی از کم‌نظیرترین خانه‌های تاریخی دوره قاجار در کاشان است که دارای تزئینات بسیار زیبای نقاشی دیواری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ضمن اشاره به جزئیات این اثر تاریخی ابراز داشت: این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقا بزرگ قرار دارد و مساحت آن حدود دو هزار و 400 مترمربع است.

وی ضمن اشاره به دیگر جزئیات این خانه گفت: این خانه مشتمل بر پنج حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل آیینه کاری، گچبری و نقاشی‌های زیبا و کم نظیر در آن به کار رفته و مالک اصلی آن شخصی به نام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف ترین اطبای دربار ناصر‌الدین شاه قاجار بوده است.

سرمدیان ضمن اشاره به جزئیات خانه تاریخی سرو تصریح کرد: خانه تاریخی سرو به شماره 33491 به ثبت ملی رسیده و در خیابان فاضل نراقی کوچه فرهنگ 35 قرار دارد و 370 مترمربع دارد و از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه است.

وی ضمن اشاره به دیگر جزئیات این خانه تاریخی تاکید کرد: زیر زمین اصلی این خانه به صورت دستکن اجرا شده و زیر سقف آن نیز باخطوط گچی به صورت دستی شکلی از رسمی‌بندی و یزدی‌بندی ترسیم شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان افزود: شهرستان کاشان با وجود حدود 700 خانه تاریخی ارزشمند به شهر خانه های تاریخی مشهور است و با ثبت این دو خانه تاکنون 112خانه تاریخی در این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی کردستان تملک شد30خانه تاریخی در ملایر شناسایی شدسفر به خانه تاریخی امیرکبیر + تصاویر

وی ضمن اشاره به آثار تاریخی متعدد در شهرستان کاشان ابراز داشت: تاکنون بیش از یک هزار و 700 اثر تاریخی واجد ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد 335 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/801/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خانه تاریخی شهرستان کاشان ضمن اشاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، از سند ثبت بافت تاریخی روستای بیابانک در فهرست آثار ملی کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن مصوب آبان ۱۳۱۱، بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷، بافت تاریخی روستای هدف گردشگری بیابانک، اثر فرهنگی تاریخی محدوده تاریخی روستای بیابانک، با قدمت صفویه و قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

حسن عربی گفت: بافت تاریخی روستا به شماره ۳۳۱۱۱ مورخ 16/۰۶/1399 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902638

دیگر خبرها

  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد