Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ کتاب خاطرات حاج سیّاح یا دوره خوف و وحشت  سفرنامه حاج محمد علی فرزند حاج محمد رضا معروف به حاج سیاح  است که سال ١٢١۵ شمسی در شهر محلات استان مرکزی متولد شد.

حاج سیاح سال ١٢٣٨ در سن ٢٣ سالگی از ایران به سوی قفقاز مسافرت می‌کند،  هیجده سال بعد سال ١٢۵۶ شمسی به ایران باز گشته و از طریق بندرعباس، بوشهر، شیراز ، اصفهان، کاشان، نراق، به زادگاهش محلات می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که مورد نظر است روز پنج شنبه تاریخ دهم شوال ١٢٩۴ هجری قمری برابر با ٢۶ مهر ١٢۵۶ شمسی حاج سیّاح در آخرین روزهای بازگشتش وارد کاشان و نراق می گردد و چند خط از  سفرنامه اش در خصوص میرزا محمد تقی خان امیر کبیر مرقوم شده عینا اشاره می‌شود.

 واقعا متاثر و منقلب شدم نظیر تاثیری که در کاشان از دیدن خرابه حمامی که امیر کبیر اتابیک را به تهمت و عداوت درباریان ؛ در آنجا کُشته بودند.

چه می توان کرد با استبداد و فساد اخلاق ؛ نه قانون در ایران هست نه عدلیه و نه محاکمه و نه استنطاق و نه تحقیق ؛ مردم به یک بهانه و یک حرف سُست ؛ چنان مرد بزرگی را از دست ایران گرفتند که تا حال دیگر ایران مثل او ندیده ؛ اگر مجال می دادند مایه نجات ایران بود.
مثل نراق جایی را به یک تهمت بیجا ویران کردند  بسیار بی گناهان را عمدا و بعضی را اشتباها به تهمت بابی بودن نابود کرده اند.
ناصرالدین شاه به این بهانه بسیاری اغراض خود را پیش برد .دو ساعت به غروب مانده به مُکاری گفتم : خواهش دارم مرا پیش از صبح ؛ بی خبر وارد محلات کنی. قبول کرده فورا حمل اثقال کرده به راه افتادیم .

میرزا محمد تقی خان فراهانی ( امیر کبیر - مستوفی نظام - امیر اتابک اعظم) فرزند محمد قربان سال ۱۱۸۵ خورشیدی در روستای هزاوه اراک متولد شد و تاریخ ۲۰ دی ۱۲۳۰ خورشیدی در حمام باغ فین کاشان به دستور برادر همسرش ناصرالدین شاه و توسط حاج علی خان مراغه ای حاجب الدوله و میر غضب دربار با بریدن رگ دستش به شهادت رسید.

پیکرش ابتدا در زیارتگاه حبیب ابن موسی در محله پشت مشهد کاشان خاکسپاری شد و مدتی بعد به سفارش همسرش عزت الدوله بقایای جنازه اش جهت خاکسپاری به کربلای عراق انتقال یافت و در حرم حضرت سیدالشهدا(ع) دفن شد.

آب روان نیست این که می رود از جوی
خونِ امیر است این که در جریان است

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۱۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد

وزیر دفاع در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگ‌های با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگ‌های با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

در جریان دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان که برای نخستین بار پس از ۳۰ سال در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگ‌های در آستانه قزاقستان صورت گرفت، طرفین بر افزایش ظرفیت‌ها و آمادگی‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌های دفاعی تاکید کردند.

در این ملاقات ژنرال «روسلان ژاک سیلیکوف» وزیر دفاع قزاقستان نخستین حضور وزیر دفاع ایران در اجلاس وزرای دفاع شانگ‌های پس از عضویت کامل ایران را تبریک و ابراز امیدواری کرد: حضور ایران در این سازمان موجب تقویت و پیشبرد برنامه‌ها و ماموریت‌های این سازمان گردد.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با یادآوری برخی ابعاد همکاری‌های دفاعی فعلی دو کشور در زمینه‌های آموزشی و طب نظامی خواستار گسترش این همکاری‌ها شد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این ملاقات ضمن دعوت از همتای قزاقستانی خود برای سفر به تهران تاکید کرد: ایران کاملاً آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است.

در پایان این دیدار وزرای دفاع ایران و قزاقستان تشکیل کارگروه جهت ساماندهی و پیشبرد همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • «پائز»: می‌خواهیم بهترین اتفاق را برای والیبال ایران رقم بزنیم
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • رنکینگ بهاره بدمینتون نونهالان و نوجوانان خراسان شمالی انجام شد
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • نیم نگاهی به زندگی شهید محمد سهرابی‌ثانی
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • به مایلی‌کهن زنگ زدم و گفتم بیا با هم فالوده بخوریم ! | میانجیگری میان محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی فایده دارد؟
  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد