Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@21:32:55 GMT

«مسجد محوری» اولویت مهم سند مهندسی فرهنگی فارس است

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۹۱۷۶۴

«مسجد محوری» اولویت مهم سند مهندسی فرهنگی فارس است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رضا قانعی ظهر دوشنبه در نشست با مدیر و کارشناسان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با بیان اینکه بستر مسجد؛ فرصت تعالی است، ضمن اشاره به جایگاه مسجد و تاثیر فعالیت های آن بر اقشار مختلف جامعه، گفت: جنس تاثیرگذاری مسجد بر ذهن کودک و نوجوان کاملاً ثابت شده است که در لایه های عمیق تر که کانون های فرهنگی هنری تاسیس می شود یا گروه های تخصصی هنری مشغول کار می شوند، این تاثیرگذاری ملموس تر خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قرار بر این بوده است که حضور دولت در مساجد از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد باشد اما شاهد هستیم که دستگاه های بسیاری در این زمینه ورود پیدا کرده اند و حداقل چهار یا پنج دستگاه حاکمیتی و غیر حاکمیتی در فعالیت های مسجد قابل مشاهده است که این امر باعث شده است که با سردرگمی در فضای مسجد همراه باشیم.

دبیر شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس در ادامه با اشاره به بحث حکمرانی و تاثیر پلتفرم ها در فضای مجازی و تشکیل جلساتی در شورای فرهنگ عمومی با این موضوع، تاکید کرد: مسجد در واقع بستر فیزیکی یک پلتفرم واقعی را دارد که اگر در این زمینه به فعالیت مساجد در اوایل انقلاب و کارکرد هایی که داشتند، برگردیم می توانیم تاثیر آن را بر مخاطبان و به ویژه همراهی آنها در فضای مجازی داشته باشیم کما اینکه در ایام شهادت سردار سلیمانی شاهد واکنش های مخاطبان نسبت به حذف پیام ها از سوی اینستاگرام بودیم.

وی تصریح کرد: بحث خداگرایی مخاطبان و فطرت اگر با برنامه ریزی همراه شود، می تواند به حکمرانی پلتفرم ها کمک کند و به ویژه در حوزه مسجد نتایج خوبی رقم بزند.

قانعی با اشاره به تدوین طرح تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید، اظهار داشت: در این طرح به تحول انقلابی و ساختاری مدنظر مقام معظم رهبری توجه و نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در این طرح اساسی و پر رنگ دیده شده است چرا که جنس کانون های مساجد از جنس انقلاب است و اولویت اول ما احیای آنهاست.

وی راه اندازی نهضت آموزشی در مساجد را از دیگر مباحثی مطرح کرد که باید به آن توجه جدی شود و در این زمینه گفت: در مقطع زمانی مختلف کلاس های آموزشی بسیار در رشته های مختلف اجرا می شد که قبل از کرونا نیز شاهد آن بودیم و نیاز است که جنس های جدید آموزشی و مهارتی نیز به آن افزوده شود و از طریق تعامل با دستگاه های مختلف از ظرفیت ماسجد و کانون های فرهنگی هنری برای اجرا و جذب مخاطر استفاده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اجرای برش استانی نقشه مهندسی، خاطرنشان کرد: یکی از بخش های جدی سند، مسجد محوری است که اگر بستر فراهم شود می توان قدرت جذب منابع مالی و تعامل با سایر دستگاه ها را داشته باشیم.

این مقام مسئول از اجرای طرح تدوین سند زیست بوم در شهرستان های استان خبر داد و گفت: طی جلساتی با حضور اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها، رویکرد های جدیدی برای هر شهرستان بررسی می شود و با توجه به اینکه نیاز ها و شرایط هر شهرستان متفاوت است، برای هر شهرستان افق حداقل یک ساله تدوین خواهد شد و معتقدیم که در برخی از شهرستان ها با احیای کانون های فرهنگی هنری مساجد، اداره ارشاد نیز احیا می شود.

قانعی بر اخذ شناسه ملی توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تاکید کرد و گفت: شناسه ملی از این جهت حائز اهمیت است که حمایت ها و تزریق اعتبارات از این طریق صورت می گیرد پس کانون ها باید برای دریافت آن ترغیب شوند.

دبیر شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس همچنین تاکید کرد: در حوزه فرهنگ و هنر راهی به جز برگشتن به خاستگاه اصلی خود نداریم که این خاستگاه مسجد است و در شرایط امروز و همگن بودن دستگاه های فرهنگی فرصت مناسبی برای هم افزایی و تعامل است که در این میان از ظرفیت های مغفول مانده کانون های مساجد نیز استفاده می شود.

کد خبر 5396454

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری فرهنگ و ارشاد فارس مسجد کانون فرهنگی مسجد ویروس کرونا بوشهر قاسم سلیمانی خطبه های نماز جمعه کرمانشاه عکس استانها شهید گمنام خسارات سیلاب تشییع و خاک سپاری شهید گمنام آمار کرونا دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی تشییع شهدا ایام فاطمیه گرگان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان استان فارس دستگاه ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۱۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محسن رضایی، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی، گفت: به مناسبت دهه کرامت بیش از ۱۰۰ برنامه در مساجد استان برگزار خواهد شد.   وی برگزاری جشن مادران و دختران، جشن ویژه دختران، مسجد محله کرامت، مسابقه کتابخوانی، تولید و اجرا آثار و برنامه‌های هنری، طرح مسجد پایگاه قرآنی، طرح شنبه‌های کتاب و تولید کتاب صوتی از جمله برنامه‌های دهه کرامت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی است.    رضایی با بیان اینکه ویژه برنامه پیوند «مسجد و مدرسه» نیز برگزار خواهد شد، ادامه داد: در این برنامه امام جماعت به همراه معتمدین مسجد اعم از بانوان و آقایان در نزدیک‌ترین مدرسه دخترانه برای تجلیل از دانش آموزان دختر حضور خواهند داشت.   مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آذربایجان غربی افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) بهترین دختر دنیا الگوی عفاف و حجاب، زیست عفیفانه به رسم بانوی کرامت و مهربانی، شهر مقدس قم، حرم اهل بیت (ع)؛ خاستگاه انقلاب اسلامی، خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار ملی، امامزادگان پرچم داران جهاد تبیین و معرفت افزایی، حضرت شاهچراغ (ع) امین ولایت، عزیز برادر، مساجد تراز اسلامی خاستگاه والدین ولایی شهیدان خدایی، مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم، زمینه سازظهور منجی بشریت، ایمان و امید، نشاط معنوی در پرتو زیارت عارفانه، خاندان موسی بن جعفر (ع) الگوی خانواده ایمانی و عدالت گستری و سربلندی در پرتو مکتب رضوی اسامی روز‌های هفته کرامت است.     گفتنی است؛ دهه کرامت از روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برابر با اول ذ القعده به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، شروع خواهد شد و در ادامه با مناسبت‌های روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه برابر با پنجم ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرات امامزادگان (ع)، همچنین روز چهار شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه برابر با ششم ذی القعده روز بزرگداشت مقام حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و در پایان روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه برابر با یازدهم ذی القعده سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) به پایان خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)