Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: قیمت‌گذاری دولتی در بخش‌های بالادستی زنجیره فولاد باعث ایجاد یک ناترازی قیمت در سطح زنجیره شده و رانت‌هایی را بین حلقه‌های تولید ایجاد می‌کند ازاین‌رو برای از بین بردن این رانت‌ها و ایجاد تناسب قیمت در تمام حلقه‌های تولید، تصمیم به عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا گرفته شد تا با گفتیک سیاست به کل زنجیره نگاه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید عسکرزاده در گفت ‎وگو با میزان گفت: وقتی تنها یک یا دو حلقه از زنجیره فولاد وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از بورس محصولات خود را عرضه می‌کنند، ناترازی قیمتی ایجاد شده و تبدیل به روزنه‌ای برای سوءاستفاده می‌شود.

سود فولادی‌ها، زیان معدنی‌ها

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران ادامه داد: ماهیت بورس کالا با قیمت‌گذاری دستوری منافات دارد و قوانین بورس اجازه مداخله قیمت را در بازار نمی‌دهد ازاین‌رو عرضه محصولات معدنی پایانی بر دستورات قیمتی در این حوزه و زیان سنگین چندین ساله در این بخش است.

وی یادآور شد: دولت سال‌هاست که در حوزه سنگ معدن قیمت‌گذاری کرده و عموماً در این قیمت‌گذاری‌ها به هیچ‌یک از مسائل کارشناسی این حوزه توجه نکرده است به‌طور مثال معدنی که به مرحله بهره‌برداری رسیده با معدنی که چندین سال است بهره‌برداری می‌شود، هزینه‌های متفاوتی دارد، اما دولت برای همه معادن یک نرخ واحد تعیین می‌کند.

عسکرزاده گفت: این قیمت‌گذاری به مذاق حلقه‌های بعدی تولید یعنی فولادسازان خوش می‌آید چراکه مواد اولیه ارزان دریافت می‌کنند، اما قیمت‌های غیرکارشناسی باعث زیان‌های هنگفت بخش معدن می‌شود به همین دلیل عرضه محصولات در بورس کالا می‌تواند شرایطی فراهم کند که تولیدکننده بخش معدن زیان نبیند و همچنین مصرف‌کننده بخش فولاد نیز به نرخ‌های واقعی محصولات را تامین کنند.

ضرورت تناسب قیمت حلقه‌ها به کمک بورس کالا

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه قیمت سنگ‌آهن باید متناسب با قیمت جهانی همانند فولاد تعیین شود گفت: اگر پذیرفته‌ایم که قیمت فولاد براساس قیمت جهانی تعیین شود باید بپذیریم که قیمت مواد معدنی نیز متناسب با قیمت‌های جهانی و نسبت‌هایی که با قیمت شمش دارد تعیین شود.

وی ادامه داد: بورس کالا می‌تواند شرایطی فراهم کند که تناسب قیمت‌ها در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد برقرار شود.

عسکرزاده خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به دنبال آن باشیم عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا است، زیرا زمانیکه فقط یک یا دو حلقه از زنجیره وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از بورس محصولات را عرضه می‌کنند، ناترازی قیمتی ایجاد شده و تبدیل به روزنه‌ای برای سوءاستفاده می‌شود.

دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران تأکید کرد: بنابراین برای ایجاد تناسب در زنجیره، لازم است علاوه بر محصولات فولادی، سنگ‌آهن، محصولات نوردی و.. هم در بورس عرضه شوند.

بیشتر بخوانید: جزئیات خرید سیمان برای مشتریان خُرد از بورس کالا

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی بورس کالا فولاد

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی بورس کالا فولاد زنجیره فولاد تناسب قیمت قیمت گذاری بورس کالا قیمت ها حلقه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۱۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، سید محمد جعفری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ظرفیت های کلان بخش کشاورزی مازندران در این نمایشگاه عرضه شده است، تصریح کرد: از ۱۰ زنجیره ارزشی که باید در نمایشگاه معرفی و رونمایی می شد، هشت زنجیره مربوط به بخش کشاورزی بود و مشخصا زنجیره کیوی و مرکبات به عنوان زنجیره نخست ارزش این استان به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پراکنش صنعت در استان مازندران و نیز اتفاقاتی که در تحلیل سیستم کسب و کار و زنجیره ارزش رخ داده است این استان را به عنوان قطب تولید این محصولات معرفی کرده، عنوان داشت: با حضور مسئولان استانی و با حضور وزیر کشور و معاون اقتصادی وزیر کشور مسائل و مشکلات زنجیره های ارزش مازندران به ویژه در حوزه مرکبات و کیوی بررسی شد.

جعفری با تاکید بر اینکه با توجه به اتفاقات خوبی که از سال گذشته در مازندران رخ داده و افزایش میزان صادرات از مبدا در استان صورت گرفته است، رونق این بخش از اقتصاد مازندران امیدوارکننده است، عنوان کرد: در حوزه این زنجیره ارزش در بخش بسته بندی و بازار رسانی محصول شده نیز شاهد اتفاقات مناسبی بوده ایم که نوید روزهای امیدوارکننده برای استان را می دهد.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه درباره نقاظ ضعف و قوت زنجیره‌های گوشت، مرغ، لبنیات، خوراک دام و غیره در مازندران نیز دستاوردهایی ارائه شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900501

دیگر خبرها

  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید