Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رسانه‌های عراق امروز (دوشنبه) نوشتند که ائتلاف «چارچوب هماهنگی» اعلام کرد که از به رسمیت شناختن انتخاب رئیس مجلس و دو معاون وی خودداری می‌کند و مدعی شد که این عملیات «بدون هیچ مبنای قانونی» در صحن پارلمان عراق و در غیاب «محمود المشهدانی» رئیس سنی (موقت) آن انجام شده است.  

این ائتلاف در بیانیه خود آورده است که درگیری با المشهدانی  موجب جراحت وی و انتقال او به بیمارستان شد اما متأسفانه برخی جناح‌ها بدون هیچ مبنای قانونی به ادامه جلسه اصرار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این بیانیه آمده است: ما احزاب سیاسی طرف‌های سیاسی که پشت این درگیری ایستادند را مسئول کامل تمام عواقب انحصار گرایی و استفاده از خشونت و هرج و مرج به منظور تحمیل خواسته‌های خود داشت می‌دانیم.  

چارچوب هماهنگی در بیانیه خود اضافه کرد: ما نتایج جلسه انتخابات رئیس مجلس و دو معاون وی را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا این جلسه در غیاب رئیس سنی مجلس که همچنان متعهد به انجام وظایف خود است، انجام شد.  

در این پیوند «وعد القدو» از نمایندگان عضو چارچوب هماهنگی تصریح کرد که این ائتلاف «محمد عبود الاطار» رئیس دادگاه فدرال را از مغایرت فرآینده انجام شده برای انتخاب هیات رئیسه و رئیس مجلس با قانون اساسی عراق در اولین جلسه پارلمان که دیروز برگزار شد مطلع کرده است. 

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اولین جلسه مجلس نمایندگان که دیروز (یکشنبه) برگزار شد، با تحمیل خواسته‌ها که از قبل آماده شده بود، به پایان رسید و شبهات بسیاری بر این جلسه خیمه زد.  

وی افزود: «المشهدانی» نمرده و به معاون خود وکالت نداده تا جلسه را ادامه دهد بنابر این نمایندگان مجلس باید صبر می‌کردند تا رئیس سنی (محمود المشهدانی) از بیمارستان برگردد و جلسه را تمام کند.   

القدو خاطرنشان کرد: در تماس تلفنی که رئیس دادگاه فدرال با من داشت به مغایرت آنچه در اولین جلسه مجلس انجام شد با قانون اساسی اعتراف کرد و ما این موضوع را به دبیرکل مجلس نمایندگان اطلاع دادیم. 

وی اظهار داشت: بزرگترین بلوک مجلس از آن «چارچوب هماهنگی» بود و ما جلسه را ترک کردیم چون به رفتارهای بلوک «صدر» اعتقاد نداشتیم.  

«احمد عبدالحسین»  از  رهبران «چارچوب هماهنگی» نیز به پایگاه اطلاع‌رسانی «ایرث نیوز» عراق گفت: اولین جلسه مجلس نمایندگان شاهد هرج و مرج و نقض نظام داخلی پارلمان در جریان انتخاب ریاست جدید بود.  

وی با اشاره به اینکه «چارچوب هماهنگی» در حال انجام تشریفات قانونی برای ابطال جلسه دیروز است، گفت: این اقدام موجب می‌شود تا از تکرار نقض قانون اساسی در جلسه انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر در روزهای آینده جلوگیری شود. 

وی خاطرنشان کرد: چارچوب هماهنگی تلاش خواهد کرد تا این خواسته تحمیل شده غیرقانونی را متوقف کند و جلوی این هرج و مرج‌های سیاسی و قانونی را بگیرد. 

«چارچوب هماهنگی» دیروز در اولین جلسه پارلمان عراق درخواستی را به رئیس سنی مجلس ارائه کرد تا آن‌ها را با ۸۸ نماینده به عنوان بزرگترین جناح مجلس بپذیرد که این درخواست موجب درگیری لفظی و ازدحام بین آن‌ها و نمایندگان جریان صدر شد و «محمود المشهدانی» رئیس سنی مجلس را مجبور به تعویق جلسه کرد که پس از آن به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، وی به بیمارستان منتقل شد. 

پس از انتقال المشهدانی رئیس سنی مجلس به بیمارستان با اصرار نمایندگان جریان صدر، «خالد الدراجی» به جای المشهدانی به عنوان ریاست مجلس، جلسه را ادامه داد که نمایندگان «چارچوب هماهنگی» در اعتراض به این اقدام صحن مجلس را ترک کردند. 

در پایان این جلسه محمود الحلبوسی با ۲۰۰ رای در مقابل ۱۴ رای «محمد المشهدانی» و ۱۴ رای باطلبه برای دومین بار به عنوان رئیس مجلس عراق انتخاب شد و «حکیم الزاملی» نماینده فراکسیون «صدر» به عنوان معاون اول رئیس و «شاخوان عبدالله»  نماینده حزب دموکرات کردستان به عنوان معاون دوم رئیس مجلس عراق برگزیده شدند.

برچسب‌ها آسیای غربی انتخابات پارلمانی عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیای غربی انتخابات پارلمانی عراق آسیای غربی انتخابات پارلمانی عراق چارچوب هماهنگی رئیس سنی مجلس اولین جلسه رئیس مجلس انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۳۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی ر دستروکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)
گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)
گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند