Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بجنورد از ساخت یک دستگاه پرتابل تشخیص و اندازه گیری نشتی گاز طبیعی توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه دولتی بجنورد خبرداد.

به گزارش ایسنا، امین جودت  در نشست خبری که ۲۰ دی ماه برای معرفی دستگاه پرتابل تشخیص واندازه گیری نشتی گاز طبیعی با حضور اصحاب رسانه استان در سالن ملک شعرای بهار دانشگاه بجنورد برگزار شد، با اشاره به نحوه شروع ساخت این دستگاه و فراخوانی از طرف شرکت گاز استان بوده است، اظهار کرد: هم اکنون در حال طی مرحله تجاری سازی این محصول هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جودت ادامه داد: با توجه به نیازی که شرکت ملی گاز در خصوص ساخت دستگاه هایی که مقدار گاز نشتی را اندازه می‌گیرند داشت و باتوجه به حمایت های صورت گرفته از سوی دانشگاه و شرکت گاز خراسان شمالی، افتخار ساخت این دستگاه به تیم دانشگاه دولتی بجنورد رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد با بیان اینکه در جهان شرکت های محدودی از جمله یک شرکت آمریکایی این دستگاه را تولید می‌کند، اظهار کرد: با مطالعات و بررسی های انجام شده در دستگاه های تولید کشور های دیگر، ایرادات دستگاه ها را شناسایی و شروع به ساخت دستگاهی کردیم که فاقد این ایرادها باشد.

وی در خصوص مدت زمان ساخت دستگاه پرتابل تشخیص و اندازه گیری گاز طبیعی، تصریح کرد: بیش از سه سال ساخت این دستگاه طول کشید و طی این سه سال تمام دانش های جهان در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم که طی این بررسی ها، نوآوری هایی نیز صورت گرفت و منجر به ساخت دستگاه شد.

جودت با بیان اینکه در ساخت این دستگاه پرتابل یک تیم دانشگاهی و یک تیم غیر دانشگاهی فعالیت داشتند، بیان کرد: ابتدا دستگاهی را با عنوان نمونه آزمایشگاهی ساختیم و تست های مختلفی را روی آن انجام دادیم.

عضو هیات علمی دانشگاه دولتی بجنورد ادامه داد: پس از مطمئن شدن از ایده، وارد مرحله ساخت نمونه صنعتی دستگاه شدیم؛ طی ساخت این دستگاه با توجه به تحریم ها، مشکلاتی برای وارد کردن تجهیزات ساخت دستگاه از کشور های دیگر ازجمله آمریکا به کشور داشتیم.

جودت افزود: تجهیزات ضد انفجار از جمله تجهیزاتی هستند که تحریم شده اند و ما مجبور به وارد کردن آن ها بودیم.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بجنورد با بیان اینکه اگر از نمونه خارجی ضد انفجار برای این دستگاه استفاده می‌کردیم هزینه زیادی را ایجاد می‌کرد، اظهار کرد: تیم دانشگاه توانست با تغییراتی در سیستم های ضد انفجار، علاوه بر پایین آوردن هزینه ها از این تجهیزات نیز کمتر استفاده کرد.

جودت قیمت این محصول را پس از تجاری سازی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این دستگاه با قیمت ۴۰ هزار دلار و با محدودیت هایی وارد کشور می‌شد که اکنون داخل کشور با هزینه کمتر تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه :امروزه گاز طبیعی به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین انرژی در جهان است که تعیین دقیق نرخ نشتی آن یک مرحله اساسی در کاهش گازهای گلخانه ای است، تصریح کرد: دستگاهی که هم اکنون در دانشگاه بجنورد ساخته شده، قادر به اندازه گیری دقیق تر نرخ گاز طبیعی نشت یافته و غلظت آن است که این موضوع اهمیت این دستگاه را دوچندان می‌کند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشگاه بجنورد در خصوص قابلیت های دستگاه نیز گفت: امکان استفاده دوگانه از آن به عنوان دتکتور تشخیص نشتی (نشت یاب) و یا اندازه گیری مقدار دبی جرمی گاز نشت یافته، کنترل و نمایش مقدار نشتی در موبایل یا تبلت و امکان ذخیره سازی و ارسال داده ها از جمله قابلیت های این دستگاه است.

جودت با اشاره به اینکه دستگاه دارای گواهی ثبت اختراع به شماره ۱۰۵۴۲۹ TDLM است، اظهار کرد: کاربران این دستگاه پیمان کاران، ناظران و بازرسان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اپراتور های تعمیر و نگهداری قطعات و تجهیزات تولید، انتقال و توزیع شبکه های گاز طبیعی، بخش های مرتبط با تشخیص و اندازه گیری نشتی گاز، فعالان محیط زیست و سازمان محافظت از محیط زیست و نهادهای نظارتی ذیربط هستند.

وی ادامه داد: پایین آمدن کلاس انفجاری دستگاه، سرعت پاسخ‌دهی سریع، مصونیت دربرابر آلودگی و... از دیگر قابلیت ها و مزایای این دستگاه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی علمی و آموزشی دانشگاه بجنورد دانشگاه دولتی بجنورد ساخت این دستگاه دانشگاه بجنورد عضو هیات علمی ساخت دستگاه اندازه گیری گاز طبیعی نشتی گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۹۴۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت

آفتاب‌‌نیوز :

خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

احمد رجبی با اشاره به وقوع فرونشست در محله سلطان‌آباد شهر گلستان اظهار داشت: پدیده فرونشست در یکی از معابر فرعی سلطان‌آباد، به علت نشتی آب منجر به حادثه شد.

وی با بیان اینکه یک دستگاه خودرو پراید در حین فرونشست زمین به دل زمین کشیده شد افزود: خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در این حادثه، خوشبختانه هیچگونه مصدومی وجود نداشت و با کمک عوامل عمرانی و خدمات شهری شهرداری گلستان خودرو پراید از دل زمین بیرون کشیده شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • ساخت نشانگر تشخیص اختلالات گوارشی
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ - دانشگاه بجنورد ( عکس)
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟